Har i vårat hus en liten hall på ca 4 kvadrat samt ett litet badrum på kanske 5 kvadrat. Nu ska det renoveras och golven kommer att huggas upp. Frågan är om jag ska sätta element eller lägga golvvärme? Har vattenburet fjärrvärmesystem i huset.

För och nackdelar? Ekonomiskt sett, vad kan en sådan installation skilja i pris? Vilken utrustning behövs för golvvärmen, termostat, pump etc? Samma pump för bägge utrymmena, hallen på bottenplan och badrummer på ovanplan.

Tack!:cool:

Fördelarna med att behålla de gamla elementen vid renovering är att det kostar mindre (vet inte hur mycket mindre, har aldrig jämfört) dessutom går det fortare i och med att man slipper lägga golvvärmeslangen och flytspackla in den.
I övrigt är golvvärme överlägset om Du frågar mej, högre komfort och enklare att möblera, finns inga nackdelar som vi har märkt.
Vi har samma pump till alla slingor i såväl över- som nedervåning, värmen justeras med små rattar som styr flödet i slangen, det är inte optimalt så där ska jag bygga om det på sikt. Men det är ändå mycket bättre än i de rum där vi fortfarande har element.

Glöm inte att sätta minst 15 cm isolering under, värmen (= pengarna) går rakt ner i marken annars.

En liten fråga!
Jag har för två månader sedan lagt elgolvvärme,med flytspackel. nu har jag lagt klinker, När kan jag slå igång värmen?

Den stora vinsten är komfort, men sänker du inte rumstempen nån grad så går det normalt mer energi med golvvärme jämfört med radiatorer.
När jag la in golvvärme och klinkers fick jag vänta 6 veckor innan jag kunde dra på värmen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.