Så var det åter vinter och vi dras med stora värmeskillnader i vårt hus och man drar sig för att gå upp på ovanvåningen och lägga sig. Kanske jag mer er hjälp kan komma till rätta och förstå vad som är fel, är riktigt novis på området så många dumma frågor men...

Vi har ett stenhus, gjutet mellanbjälklag, klinker på hela bottenvåningen och parkett på hela ovanvåningen. Har en luft/vatten buren anläggning med golvvärme i hela huset.

På bottenvåningen tycker jag att vi lyckats få till en bra temperatur genom att skruva på golvvärme rören men på ovanvåningen får vi inte till det.

Bifogar en bild hur det ser ut på ovanvåningen
Har förstått att den övre raden från början ska vara inställd på ett visst vis på varje slinga vilket jag nu dessvärre sabbat. Är det på denna bakre rad där man ska justera för att få mer eller mindre värme? Eller är det på de vita hattarna på den nedre raden som jag förväntas skruva för att justera värmen?
Röret som är märkt med T känner jag är ljummet och alla de rören som går till den övre raden kan jag också känna lite värme på.
De nedre rören retur känner jag lite värme på ett rör men ingen värme alls på de övriga. Hur ska jag tolka detta? Vilka rör förväntas kännas varma?

Kan det vara så att jag mixtrat för mycket på nedanvåningen och därmed sabbat för att det ska komma upp värme på ovanvåningen?

Borde det inte vara varmt i alla rum om jag öppnar alla vred fullt öppna?

Någon som kan hjälpa och guida en nybörjare på vägen till ett varmare hus?

• Golvvärmedistributionsblock med justerbara ventiler och kopplade rör för luft/vatten värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du inte en till fördelare någonstans? 5 slingor för botten och ov på ett helt hus känns lite. Hur stort är huset?

I InsidersUnited skrev:
Har du inte en till fördelare någonstans? 5 slingor för botten och ov på ett helt hus känns lite. Hur stort är huset?
Jo, detta är bara på ovanvåningen. Den har vi en fördelare på bottenvåningen och en fördelare i garaget. Den som jag skickade bild på är den som styr slingorna där uppe bara.
Tänkte lite att jag kanske förstört något på ovanvåningen inom att jag skruvat på de på nedanvåningen. Om de har något med varandra att göra. Om all värmen tar slut på slingorna i golvet på bv tänker jag. Kan det vara så?

Vatten tar den kortaste vägen, har du öppnat upp och ändrat inställningarna där nere så kanske det inte räcker till däruppe. Har du ändrat på injusteringarna under ställdonen på bv ? Är det varmt på framledningsröret på ov ?

Edit: Har du inga termostater ute i rummen ?

En annan sak, enklast är om du ställer tillbaka allt på bv till originaljusteringen, ställ sedan upp din cirkpump 1 snäpp på din panna (om den inte styrs av värmepannan dvs).

Edit2: Nej det blir inte varmt i alla rum om du ställer upp alla på max, det blir bara varmt i det rum med kortast gvslinga(det minsta) (igen, vattnet tar den kortaste vägen) de övriga kommer vara kallare. Det är därför VVSaren lämnar ett injusteringsprotokoll där han har balanserat varje slinga beroende på hur lång slangen/stort rummet är.

Redigerat:
I InsidersUnited skrev:
Vatten tar den kortaste vägen, har du öppnat upp och ändrat inställningarna där nere så kanske det inte räcker till däruppe. Har du ändrat på injusteringarna under ställdonen på bv ? Är det varmt på framledningsröret på ov ?

Edit: Har du inga termostater ute i rummen ?

En annan sak, enklast är om du ställer tillbaka allt på bv till originaljusteringen, ställ sedan upp din cirkpump 1 snäpp på din panna (om den inte styrs av värmepannan dvs).

Edit2: Nej det blir inte varmt i alla rum om du ställer upp alla på max, det blir bara varmt i det rum med kortast gvslinga(det minsta) (igen, vattnet tar den kortaste vägen) de övriga kommer vara kallare. Det är därför VVSaren lämnar ett injusteringsprotokoll där han har balanserat varje slinga beroende på hur lång slangen/stort rummet är.
Tack för dina svar och att du svarar på mina amatör frågor. Ja, jag har ändrat där nere också och även i garaget för att vi skulle få upp värmen där. Nu är det varmt och gott på bv men däremot inte på ov. På framledningsrört på ov är det iaf lite ljummet men vet inte hur pass varmt det bör kännas.
Låter ju logiskt när du skriver det det att vattnet tar snabbaste vägen.

Vi har inga termostater i rummen alls, fick reda på att allt skulle styras direkt på rören och att det skulle funka lika bra.

Om jag försöker ställa tillbaka inställningen på de övre rören med en insektsnyckel som de var från början. Hur ska jag sen justera värmen i rummen? Bara med de vita skruvvreden på nedre raden enbart?
Har du tips på hur de vita vreden ska stå till en början?

Gällande cirkulationspumpen så är jag tveksam om jag är rätt på det. Men den på bilden är väl cirkulationspumpen? Sitter ovanför pannan. Isf är den redan på max. Iaf åt ena hållet, vet inte vad det innebär om man vrider den åt motsatt håll där det istället står siffror.

Ska börja med att försöka återställa inställningarna.

Ser värdet korrekt ut på mätaren som jag bifogat som också den sitter ovanför värmepumpen?

• Cirkulationspump märkt 'Wilo' med inställningsratt på max inställning ovanför en varmvattenpanna.
    Skapa konto
  • Värmesystem med kopparledningar, en mätare som visar tryck och ventil med röd spak ovanför.
    Skapa konto
Redigerat:
Tryck på 0,4 bar är nog i minsta laget för två våningar, fyll på med vatten till ca 0,8 bar och se om det blir bättre.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Vilken wilopump har du och hur stort är huset totalt?

Är värmekällan från Ivt eller Bosch? Ser ut så på säkerhetsgruppen!
Det här låter kanske märkligt i en del folks öron med öka trycket till 1.5 till 2 Bar så ska de se att det löser sig.

F Freddan-70 skrev:
Vilken wilopump har du och hur stort är huset totalt?
Huset är 190 + ca 30 isolerat garage. Ska klättra upp och se om jag kan få fram någon modellbeteckning i em. Hittat det inte i papperna här inne.

Needas Needas skrev:
Är värmekällan från Ivt eller Bosch? Ser ut så på säkerhetsgruppen!
Det här låter kanske märkligt i en del folks öron med öka trycket till 1.5 till 2 Bar så ska de se att det löser sig.
Det är från IVT. Ska jag isf ta det stegvis och först sätta det på 0,8 som jag riddare fick råd kring och sen annars fortsätta öka upp? Vad räknar man i tid innan det finner ge verka i ett hus med vattenburen golvvärme? 2-3 dagar innan man märker resultat av förändringen?

• IVT värmepumpsdisplay som visar framledningstemperatur på 33,5°C och returtemperatur på 2,5°C.
    Skapa konto
J Jaif skrev:
Tryck på 0,4 bar är nog i minsta laget för två våningar, fyll på med vatten till ca 0,8 bar och se om det blir bättre.
Tack för tipset. Fick tips om ännu högre bar nedan men kan ju ta det etappvis kanske? Vet däremot inte hur lång tid det förväntas ta i värmen i huset innan man märker förändringen. Ska väl vara rätt trögt system innan förändringar slår har jag hört innan.

E enjoy skrev:
Tack för dina svar och att du svarar på mina amatör frågor. Ja, jag har ändrat där nere också och även i garaget för att vi skulle få upp värmen där. Nu är det varmt och gott på bv men däremot inte på ov. På framledningsrört på ov är det iaf lite ljummet men vet inte hur pass varmt det bör kännas.
Låter ju logiskt när du skriver det det att vattnet tar snabbaste vägen.

Vi har inga termostater i rummen alls, fick reda på att allt skulle styras direkt på rören och att det skulle funka lika bra.

Om jag försöker ställa tillbaka inställningen på de övre rören med en insektsnyckel som de var från början. Hur ska jag sen justera värmen i rummen? Bara med de vita skruvvreden på nedre raden enbart?
Har du tips på hur de vita vreden ska stå till en början?

Gällande cirkulationspumpen så är jag tveksam om jag är rätt på det. Men den på bilden är väl cirkulationspumpen? Sitter ovanför pannan. Isf är den redan på max. Iaf åt ena hållet, vet inte vad det innebär om man vrider den åt motsatt håll där det istället står siffror.

Ska börja med att försöka återställa inställningarna.

Ser värdet korrekt ut på mätaren som jag bifogat som också den sitter ovanför värmepumpen?
Igår kväll har jag återställt alla "skruvar" på fördelarna enligt den infon som vi fick vid leverans med hur många varv vardera skulle vara öppet.

Din cirkpump är ställd på manuellt max (3), bra, låt vara här. (ställer du den på vänster sida så styr den adaptivt på tryck). Höj trycket i systemet så att manometern står på 0.8-1.0 det räcker för ett enplanshus. Detta kanske var ditt problem?

• Gilla
kest
  • Laddar…
1 1/2 plans...såklart;)

Det är hyfsat stort hus. Frågan är också då om pumpen klarar det tryckfall och flöde som behövs för golvvärmen. Pumparna som sätts in idag är ofta inte direkt överdimensionerade. Sedan har du i alla fall inte på bilden någon injusteringsventil för fördelaren. Det kan ställa till det med, då en justering av en slinga kan påverka hela systemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.