Hej,

Förbereder bygge av ett garage på 30 kvadrat som ska ha vattenburen golvvärme.
Kommer att matas via kulvert från bergvärmepump placerad i boningshus

Tittat på detta golvvärmepaket som han som ska koppla ihop systemet säger bör funka bra:
Golvvärmepaket L16-25 - Golvvärmepaket 16 mm - Golvvärmebutiken (golvvarmebutiken.se)

Han säger dock att jag inte behöver minishunten som ingår i paketet.
Ställt fråga till golvärmebutiken om det går att beställa paketet utan shunten men inte fått svar.

Nån som kan tipsa om motsvarande paket utan shunt alternativt tips på hur man beställer separata delar?

Mvh

Dan

För att få det bra med sparlågevärme eller fullvärme i garaget. Bör du ha en separat shuntgrupp ut till garaget som reglerar tempen. Din VP nu har den flera styrningar ( 2 st reglerutgångar ) då sätts shuntgruppen med pump och annat strax efter VP och lever ett eget liv och bara slangar ut till en fördelare i garaget. Den typ av styrning kostar inte mer än vad det som du länkade till. Blandar du ihop hus och garage så kan du inte ställa tempen separat, utan blir då en maxtemostat i garaget bara.

Tack för svar!

Det blir en lösning som du beskriver med separat shuntgrupp men delarna som behövs för det inne i pannrummet kommer installatören att köpa in och ta med sig när det ska installeras.

Det jag behöver nu är dom delar som behövs innan grunden ska gjutas.

Är det så enkelt att jag kan beställa detta:
Köp Golvvärmepaket ingjutning 30m² till bra pris! - billigtvvs.se

+ denna:
Köp Golvvärmefördelare 2 slingor! Bra pris - billigtvvs.se

Eller räcker det kanske med en slinga till garaget?

Hur många m2 är garaget, det brukar vara ca 10 meter slang per m2 beroende på hur djupt slangen kommer att ligga, inte fel med 2 slingor, då det blir lite mindre trykckfall och lugnare flöde. Med en slinga finns det risk att den kallnar mycket på slutet. Med 2 slingor så ska den utgående delen ligga utmed yttervägg och gå in mot mitten, varmast närmast väggen och svalare in mot mitten

Edit Bra att ta 20 slang , flödet blir mycket lugnare då i slangarna

Det blir 30 kvadrat

Ok ta då 2 slingor , så får du en bra anläggning.

Bra då får det bli två! Vad tror du om paketet jag länkade till från billig VVS?

Inget fel i det , men har du en shuntgrupp/pump/styrning i källaren som eget system och matning till garaget så behöver du bara en fördelningsgrupp i garaget. Blir nog samma pengar, men en exakt styrning av värmen i garaget efter utetempen. Väldigt enkelt att då ha en temp i huset och en temp i garaget, oberoende av varandra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.