Tjena,
Har problem med att få snurr på radiatorerna på entreplan och misstänker att golvvärmen i källaren stjäl en hel del värme. Själva inkopplingen av golvvärmen begriper jag mig inte på heller då det inte liknar nåt jag sett förut. Någon som förstår hur detta är kopplat och vad som är vad den här bilden??
Har IR-termometer och det verkar som att framledning är högst i bild (se pil) och returledning är i mitten. Båda cirk.pumparna har flödesriktning nedåt. Problemet jag har är att returen och framledning är i princip lika varma så det kortsluter (tror jag) hela den delen av huset. Flödet på pumparna är på 1/3 så de går inte att justera ned mer.
Tar tacksamt emot hjälp med detta!!
Har problem med att få snurr på radiatorerna på entreplan och misstänker att golvvärmen i källaren stjäl en hel del värme. Själva inkopplingen av golvvärmen begriper jag mig inte på heller då det inte liknar nåt jag sett förut. Någon som förstår hur detta är kopplat och vad som är vad den här bilden??
Har IR-termometer och det verkar som att framledning är högst i bild (se pil) och returledning är i mitten. Båda cirk.pumparna har flödesriktning nedåt. Problemet jag har är att returen och framledning är i princip lika varma så det kortsluter (tror jag) hela den delen av huset. Flödet på pumparna är på 1/3 så de går inte att justera ned mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi skulle behöva mer info. Går de till radiatorerna eller golvvärme eller både?
Med tillopp och retur menar du tilloppet från pannan och retur till pannan?
Med tillopp och retur menar du tilloppet från pannan och retur till pannan?
Ursäkta, så klart behövs det.
Först o främst, huset drivs av Nibe F1226-11kW bergvärmepump med 200m borrhål. Grundfos UPS 25/80 cp driver värmesystemet från pumpen.
Utöver radiatorer så har förra ägare byggt på golvvärme i gillestugan och det är den kopplingen som ni ser på bilden ovan. Den består av 2 pumpar av märke DAB som går på lägsta flöde. Det jag inte förstår med lösningen är hur den är byggd och vart jag ska justera.
Problemet jag har är att radiatorerna närmast golvvärmepumparna är oerhört svala, (handdukstorken är iskall) medan de som ligger längst bort i huset har bra värme.
Min fråga är om någon förstår sig på den kopplingslösningen som är gjord i ovan bild och om ni tror att det kan bidra till problemet? Jag misstänker att denna golvvärme kortsluter systemet då DeltaT vid pumpen bara är 5 grader men de flesta radiatorer ligger på +10 i DeltaT.
Först o främst, huset drivs av Nibe F1226-11kW bergvärmepump med 200m borrhål. Grundfos UPS 25/80 cp driver värmesystemet från pumpen.
Utöver radiatorer så har förra ägare byggt på golvvärme i gillestugan och det är den kopplingen som ni ser på bilden ovan. Den består av 2 pumpar av märke DAB som går på lägsta flöde. Det jag inte förstår med lösningen är hur den är byggd och vart jag ska justera.
Problemet jag har är att radiatorerna närmast golvvärmepumparna är oerhört svala, (handdukstorken är iskall) medan de som ligger längst bort i huset har bra värme.
Min fråga är om någon förstår sig på den kopplingslösningen som är gjord i ovan bild och om ni tror att det kan bidra till problemet? Jag misstänker att denna golvvärme kortsluter systemet då DeltaT vid pumpen bara är 5 grader men de flesta radiatorer ligger på +10 i DeltaT.
De två rören längst ner i bild som går in i väggen är alltså tilllopp och retur från golvvärmen?S Svanee skrev:Ursäkta, så klart behövs det.
Du har alltså ingen klassisk golvvärmefördelare någonstanns? Se bild.
Så tolkar jag det också, svårt att avläsa vad som är vad då temperaturen är mer eller mindre exakt samma, tror dock tilloppet är det högra röret på bild. Förstår inte riktigt vad den vänstra pumpen gör, om det är nån bypass eller liknande?
Har ingen golvvärmefördelare som du visar utan det känns som ett litet hemmabygge med en trevägsventil för att blanda tilloppet med returvatten för rätt temp..
Har ingen golvvärmefördelare som du visar utan det känns som ett litet hemmabygge med en trevägsventil för att blanda tilloppet med returvatten för rätt temp..
Det jag vet om värmepumpar och värmesystem är att golvvärme vill ha låg temp och radiatorer hög temp.S Svanee skrev:Så tolkar jag det också, svårt att avläsa vad som är vad då temperaturen är mer eller mindre exakt samma, tror dock tilloppet är det högra röret på bild. Förstår inte riktigt vad den vänstra pumpen gör, om det är nån bypass eller liknande?
Så du behöver två olika slingor ut ifrån din värmepump alternativt att den jobbar mot en tank som du plockar ur värmen ur.
Lite ombyggnad krävs nog för att det skall bli bra,
Det är ingen vettig eller rimlig koppling om nu slingorna är anslutna nertill och systemet vid dina pilar.Finns ingen anledning att göra något liknande med de delarna och som du är inne på har du en typ kortslutning via vänstra delen med pumpen och returkopplingen där.S Svanee skrev:Tjena,
[bild]
Nu har du ett överskott av material så det är enkelt att använda lite av det för att göra en omkoppling. Är du lite med på att göra rörjobb är det lätt gjort i princip med hälften kvar.
Det är väl just därför som denna lösning är gjord. Den blandar ju i returvatten via shuntventilen i den högra kretsen som troligen går till golvvärmeslingorna. .E EyEr0n skrev:
Precis som nämnts så finns det ju en fördelare för att blanda i returvattnet till lägre temp.
Ni får rätta mig om jag har fel men jag tror det är byggt så här:
Framledning kommer in högst upp och går genom shuntventilen till höger för att drivas av den högra cirkpumpen ner till golvvärmen. Utöver det så har de byggt en bypass till vänster som blandas i T-röret nere till vänster med returvattnet från golvvärmen och vidare tillbaka till värmepumpen eller tillbaka ner i golvvärmen (beroende på inställningen i shuntventilen).
Problemet jag har just nu är att även om jag vrider shuntventilen att bara använda returvattnet från golvvärmen så kommer den plocka framledningsvatten från by-passen istället, således får jag knappt någon temp.skillnad jmf med om jag låter framledningen gå direkt till golvvärmen.
Som jag ser det finns det tre justeringsmöjligheter här:
Justera primärflödet(?) till höger (blå ventil)
Justera golvvärmereturen (trimventil längst ner till vänster)
Justera hela paketet inkl bypass (trimventil i mitten)
Min bild vad som skulle lösa problemet bäst är att justera hela paketet inkl bypass så de blir mindre flöde från huvudpumpen till hela denna byggnation, eller vad tror ni? Är det osmart att strypa flödet hårt när det är så pass nära cirk.pumparna där de inte har någon annanstans att snurra vattnet? På sikt kanske det är bäst att bygga om med typ LK 60n minishunt eller liknande?
Tack för hjälpen!
Ni får rätta mig om jag har fel men jag tror det är byggt så här:
Framledning kommer in högst upp och går genom shuntventilen till höger för att drivas av den högra cirkpumpen ner till golvvärmen. Utöver det så har de byggt en bypass till vänster som blandas i T-röret nere till vänster med returvattnet från golvvärmen och vidare tillbaka till värmepumpen eller tillbaka ner i golvvärmen (beroende på inställningen i shuntventilen).
Problemet jag har just nu är att även om jag vrider shuntventilen att bara använda returvattnet från golvvärmen så kommer den plocka framledningsvatten från by-passen istället, således får jag knappt någon temp.skillnad jmf med om jag låter framledningen gå direkt till golvvärmen.
Som jag ser det finns det tre justeringsmöjligheter här:
Justera primärflödet(?) till höger (blå ventil)
Justera golvvärmereturen (trimventil längst ner till vänster)
Justera hela paketet inkl bypass (trimventil i mitten)
Min bild vad som skulle lösa problemet bäst är att justera hela paketet inkl bypass så de blir mindre flöde från huvudpumpen till hela denna byggnation, eller vad tror ni? Är det osmart att strypa flödet hårt när det är så pass nära cirk.pumparna där de inte har någon annanstans att snurra vattnet? På sikt kanske det är bäst att bygga om med typ LK 60n minishunt eller liknande?
Tack för hjälpen!
Varför sitter det två pumpar där, går inte de nedre rören till GV? Enklast är att bygga en konventionell tvåvägskoppling av det du har där och med en pump sekundärt till slingan. Du får material över och en perfekt funktion med rejäl kontrollerad cirkulation i GV.
Ska du få ordning på så är det bara att bygga om rätt. Rören ser lite klena ut men kan fungera. Sitter det en pump i VP, så klarar den att pumpa flödet. Sen syns att du har dubbla pumpar till GV , ( finns det shunt på GV ? ) 1 st på väggen och 1 st vid fördelarma, klart det blir ett bra sug som fixar en kortslutning i systemet. Sätt upp en fördelning på väggen och ta ut respektive system från den med separata rör ,så dom är fria från varandra.
Sitter inte shunten monterad fel.
Mitten på T-skall vara mot pumpen då den porten alltid är öppen på de beskrivningar jag sett.
Hur blir golvvärme av med kallvattnet?
Det här kan ju bara funka om shuntventilen står i mittläget, så den skickar vatten åt båda hållen.
Mitten på T-skall vara mot pumpen då den porten alltid är öppen på de beskrivningar jag sett.
Hur blir golvvärme av med kallvattnet?
Det här kan ju bara funka om shuntventilen står i mittläget, så den skickar vatten åt båda hållen.
Nu vet man inte exakt vilka rör som går till vad, utan det är väl mest antagande och vad som borde vara tillopp och retur. Har de t. ex. satt ventilerna åt rätt håll så borde flödet under pumpen t.v. vara tänkt att gå rakt ner och kan säledes inte vara retur på golvvärmen o.s.v. Hur man än vrider och vänder på vilka rör ur vägg som är vad, så kommer alla resultat bli att vid något tillfälle så motverkar flödena varandra. Mitt råd är att stäng av systemet. Kolla vart alla rör ur vägg leder. Ta bort det du har på väggen, och sätt dit en riktig shunt så får du ordning på det.
Något stämmer inte med bilden i första inlägget.
Vad är framledning till montaget och vad är retur från slingorna? Är returen från slingorna över huvud taget på bilden. Det är fyra hål i väggen. Någon gång borde det ha fungerat?
Om framledningen är överst så lär inte shuntventilen ha någon funktion alls då den får framledningsvatten från båda inloppen innan det går till den högra pumpen.
Du får kolla vart alla rören leder.
Vad är framledning till montaget och vad är retur från slingorna? Är returen från slingorna över huvud taget på bilden. Det är fyra hål i väggen. Någon gång borde det ha fungerat?
Om framledningen är överst så lär inte shuntventilen ha någon funktion alls då den får framledningsvatten från båda inloppen innan det går till den högra pumpen.
Du får kolla vart alla rören leder.
Redigerat:
Precis, jag har ännu inte orkat bryta upp teakpanelen på baksidan av väggen men det känns som det är dags snart för att lista ut vad som är vad. Min gissning idag på varför pumparna sitter som det gör är att flödet går enligt bifogad bild. Men den vänstra pumpen känns likförbannat som överkurs. Problemet med radiatorerna i denna del av huset är att det inte finns några koppel till dem, eller så är de nedsänkta i betongbjälklaget mellan våningsplanen samt plattan.
Golvvärmen fungerar absolut men från första dagen jag flyttade in har alla radiatorer närmast detta hemmabygge haft en framledningstemp på cirka 25--30 grader när pumpen skickat ut 40-45 och då är det cirka 5-7 meter mellan pump och raddarna med 1" gammaldags stammar. Nu när jag bytte raddar i andra delen av huset (3 slingor 1-rörssystem) till dubbelpanel så tappade jag helt värmen i handdukstorken. Utifrån vad jag läst mig till så misstänker jag att tryckfallet blev för högt så pumpen orkar inte cirkulera till högsta punkten längre, därav påbörjade jag felsökningen med golvvärmesystemet..
Stort tack för alla tips so far!
Golvvärmen fungerar absolut men från första dagen jag flyttade in har alla radiatorer närmast detta hemmabygge haft en framledningstemp på cirka 25--30 grader när pumpen skickat ut 40-45 och då är det cirka 5-7 meter mellan pump och raddarna med 1" gammaldags stammar. Nu när jag bytte raddar i andra delen av huset (3 slingor 1-rörssystem) till dubbelpanel så tappade jag helt värmen i handdukstorken. Utifrån vad jag läst mig till så misstänker jag att tryckfallet blev för högt så pumpen orkar inte cirkulera till högsta punkten längre, därav påbörjade jag felsökningen med golvvärmesystemet..
Stort tack för alla tips so far!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder