Hej alla kunniga!
Vi bor i ett relativt nytt lösvirkeshus (ca 5 år gammalt) med vattenburen golvvärme som drivs av en frånluftsvärmepump (Nibe 360P).

Nu har värmen i det vidbyggda garaget fått "fnatt" och oftast är betydligt varmare än vad vi önskar, typ runt 20 grader. Men ibland sjunker det ner till de mer önskade 12-13 grader... Termostaten "verkar" fungera för indikatorlampan på den är släckt och den tänds upp när man vrider upp den till en högre inställning...

Men något måste vara fel, golvet i garaget känns rätt varmt o gosigt när man går där - och själva värmepumpen som står där ute är sval på utsidan så den kan inte vara den som fått "spunk" och är varm i sig...

Tyvärr vet jag inte mycket mer om värmesystemet, det finns en drös med "slangar" som kommer upp ur golvet där i garaget där jag har för mig att det finns en liten vridventil överst på varje slang (lite svårt att komma åt dessa just nu). På väggen finns som sagt en termostat som i alla andra rum i huset, det är dock bara i garaget som det krånglar...

Någon som bara av detta kan ha någon teori vad som fallerar? Jag lägger med en bild på en sån där termostat...

Tack på förhand,
/Rikard

• termostat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har dykt på liknande problem två ggr. Ena gången så var det just en LK termostat som bara "jävlades", den byttes och allt funkade. Andra gången var det en schunt som öppnade för mycket eller för länge (kommer inte ihåg) vilket men den byttes iaf och så funkade det.

• Gilla
rikard454
  • Laddar…
Ta loss ställdonet till den slingan och kolla så att piggen går lätt att trycka ned, samt att den fjädrar upp som den skall.

• Gilla
rikard454
  • Laddar…
lordi skrev:
Ta loss ställdonet till den slingan och kolla så att piggen går lätt att trycka ned, samt att den fjädrar upp som den skall.
Jag har nu under helgen förpassat ut sommarbilen så den får stå ute i regnet den stackarn, den har inte varit med om regn på bra många år :)

Nåja, nu kom jag åt alla dessa "ställdon" och just den som ska reglera den sektionen av garaget står öppen hela tiden trots att termostaten är "av"... För andra sektionen av garaget verkar ställdonet fungera som det ska, den är stängd.

Hur tar man lös ett ställdon, knappen/piggen fjädrar i alla fall upp/ned. Men den kanske bara är att byta ut? Klarar man av det själv som en småhändig amatör...? Kanske med er hjälp här :)

Thanks!
/Rikard

stalldon.jpg
Skapa konto

Svarar på min egen tråd, har pratat med en lokal firma och tydligen kan dessa ställdon gå sönder ibland, ska visst bara vara att vrida det motsols och gänga bort enheten. Sen skruva lös tåtarna i panelen på väggen och ersätta med ett nytt ställdon - en femhundring verkar den gå lös på med lite rabatt hos den lokala rörkrökaren.

Under ställdonet ska det tydligen finnas ett stift som man kan "motionera" då o då och kanske även smörja vid behov. Dock går hatten på ställdonet här att trycka ned och den fjädrar upp sen direkt, det borde väl innebära att stiftet inte sitter fast...?

Det är väl bara att hosta upp 500:- och sätta dit ett nytt ställdon misstänker...

/Rikard

ullberg
Jag skulle tro att det är knappen på framsidan du ska tycka in för att lossa ställdonet snarare än att skruva bort dem. (har för mig att det är så LK:s don funkar).

Kan mycket väl vara själva ställdonet, men det är NO (öppet vid strömlöst) så man kan också kolla upp om det är glappkontakt eller trasig termostat (som i sin tur gör att det blir strömlöst)

/U

• Gilla
rikard454
  • Laddar…
Tack för tipset, ska se om jag ska prova att plocka bort det i morrn kväll (ska kolla ev. glapp i panelen först)... termostaten på väggen tror jag är OK, när man vrider upp den så tänds dess lysdiod och det andra ställdonet för andra halvan av garaget öppnas efter en fem minuter eller så...

Men jag ska kolla om det bara är strömlöst, det är det enda i raden som är "svalt" i alla fall. De andra är lite småljumma när man tar på dom, men det kanske är normalt - att elmotorn inne i dom alstrar lite spillvärme... Annars tänkte jag att det borde vara det enda som är ljummet pga att det värms upp av allt varmvatten som leds förbi den...

/Rikard

Uppdatering: det var inget glapp i styrpanelen, tåtarna satt fast bra där. Styrdonet tog man mycket riktigt lös genom att trycka på den lilla "knappen" på styrdonet. Jag hittade ingen avslagningsknapp/funktion på styrpanelen så jag bara lossade de två kablarna medan den var igång och bytte till det nya styrdonet.

Jag såg direkt att hatten på det nya donet började krypa nedåt och ett par minuter senare var stängt. Och nu, 12 timmar senare är det 1,6 grader svalare i garaget - tar nog något dygn innan golvet svalnat av...

Tack för er hjälp/assistans!

Vad kan man lära sig av detta, ja man bör nog öppna upp panelen här och titta till den ibland. I alla fall om man tycker att något rum känns varmare än det borde. Styrdonet är så konstruerade att om dom går sönder så öppnas dom maximalt, vilket ju är bättre än att dom stängs och man riskerar att systemet fryser sönder om man exempelvis är bortrest.

/Rikard

Hej alla, jag tänkte få "lyfta" min egen tråd här några år senare. Asså, de här LK styrdonen - ska dom verkligen hålla så dåligt som de gör?

Det verkar som jag åker på och byta två/tre stycken varje år, huset är ju för jösse namn "bara" nio år gammalt, och jag fick börja byta de första efter bara fyra år och som sagt det verkar gå åt två/tre stycken varje år. Kikade över systemet nu för första gången sen i höstas och tre stycken av de tolv står "fullt öppna" trots att termostaten är i läge av. Nog kan man ha roligare för 1000/1500kr varje år....

Någon annan som har samma problem med LK's styrdon? Finns det något bättre alternativ?

Tackar o bugar på förhand,
/Rikard (som går ut i garaget och byter några nu - hade ett par i "lager" :)

Hej!

Hoppas att det är okej att jag lånar din tråd. Jag har nämligen också problem med mina LK ställdon. 2 av 5 "hoppar" ur sitt läge hela tiden. Lyckas inte sätta de på plats igen då de hoppar lika snabbt upp igen. Någon som vet vad detta beror på?

mvh
Alen

• Fem LK ställdon monterade på en värmefördelare med synliga rör och en manometer.
    Skapa konto
  • Gilla
Stefanbyggare
  • Laddar…
R rikard454 skrev:
Hej alla, jag tänkte få "lyfta" min egen tråd här några år senare. Asså, de här LK styrdonen - ska dom verkligen hålla så dåligt som de gör?

Det verkar som jag åker på och byta två/tre stycken varje år, huset är ju för jösse namn "bara" nio år gammalt, och jag fick börja byta de första efter bara fyra år och som sagt det verkar gå åt två/tre stycken varje år. Kikade över systemet nu för första gången sen i höstas och tre stycken av de tolv står "fullt öppna" trots att termostaten är i läge av. Nog kan man ha roligare för 1000/1500kr varje år....

Någon annan som har samma problem med LK's styrdon? Finns det något bättre alternativ?

Tackar o bugar på förhand,
/Rikard (som går ut i garaget och byter några nu - hade ett par i "lager" :)
Dessa ställdon är normalt öppna. Alltså de är spänningslösa när de är öppna. Det som ofta förkortar livslängden är att man kör ut alldeles för hög temperatur i systemet. Man bör ligga såpass lågt så att ställdonen alltid står öppna. De stänger då endast om man får solinstrålning eller värme från matlagning eller liknande. Om termostaterna måste "strypa" hela tiden så får ställdonen också jobba hela tiden.
Har man dessutom värmepump så är det av yttersta vikt att köra ut så låg temperatur som möjligt. Då ställer man termostaterna något högre än önskad rumstemp och låter de stänga endast om det tillfälligt blir för varmt.

Nu när det är sommar så kommer de visserligen att ligga stängda hela tiden, och då kan man om man vill bryta spänningen till golvärmeregleringen för att spara ställdonen.

• Gilla
Pontus_ume
  • Laddar…
T thelegend27 skrev:
Hej!

Hoppas att det är okej att jag lånar din tråd. Jag har nämligen också problem med mina LK ställdon. 2 av 5 "hoppar" ur sitt läge hela tiden. Lyckas inte sätta de på plats igen då de hoppar lika snabbt upp igen. Någon som vet vad detta beror på?

mvh
Alen
Prova att ta bort den svarta adaptern först och sätt dit den på fördelaren. Sen trycker du dit ställdonet tills det klickar

L lordi skrev:
Prova att ta bort den svarta adaptern först och sätt dit den på fördelaren. Sen trycker du dit ställdonet tills det klickar
När jag gör det så flyger donet med adaptern upp. Misstänker att fjädern till piggen sitter alldeles för hårt för det går knappt att trycka ner piggen med fingret.

T thelegend27 skrev:
När jag gör det så flyger donet med adaptern upp. Misstänker att fjädern till piggen sitter alldeles för hårt för det går knappt att trycka ner piggen med fingret.
Piggarna brukar vara rätt tröga. Prova att trycka med skaftet på en skruvmejsel eller liknande.
Kolla den här instruktionen. Det är lite noga hur man vrider de svarta adaptrarna i förhållande till ställdonet.

http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.192_utbyte-stalldonsadapter-lk263.pdf

• Gilla
thelegend27 och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Piggarna brukar vara rätt tröga. Prova att trycka med skaftet på en skruvmejsel eller liknande.
Kolla den här instruktionen. Det är lite noga hur man vrider de svarta adaptrarna i förhållande till ställdonet.

[länk]
Där står att "det är av största vikt att skarven på adaptern i möjligaste mån pekar mot fördelarens framsida.". Tyvärr gör det ingen skillnad i mitt fall. Ställdonet inkl adaptern flyger av ändå. Där står även "När adaptern demonterats blir den försvagad och ska därför ej återanvändas."

Så jag mejlade LK systems support igår och fick svar idag om att mina adaptrar troligtvis är slitna så de kommer skicka ett par nya. Så jag får helt enkelt prova med de nya och hoppas att de funkar bättre.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.