Hej forumet!
Jag har just glasat in min balkong.
Vintertid behövs ju något värmesystem o jag funderar på om golvvärme kan vara ett bra alternativ.
På sommar tänker jag ha öppet ut o tänkte först att om det regnar in på sommaren kan det kanske bli problem men sen kom jag på att det kan ju inte vara konstigare än att ha golvvärme i badrummet och duschen. Någon som har erfarenhet av liknande eller bara idéer eller ett gott råd?
Henrik

Hur är det med isolering? I glaspartier, betongplatta och tak.

Intressant tanke, men tror att det behövs väldigt hög effekt om det skall bli varmt i rummet. Vanliga elektriska värmegolv är ganska klena. Kanske enklare med en värmefläkt och värma då du är där. Blir nog väldigt dyrt annars.

Kanske har du rätt men det är vintervarianten av Nordiska inglasningars.
Isoleringen verkar vara ok uppåt o neråt (betongplattor). Just nu värmer vi med ett 1000 w element o öppen balkongdörr in till resten av lägenheten o det funkar bra vid nollgradigt.
Matta på golvet m isoleringsfolie under gör att man Inte fryser fötterna av sig alls men jag tänkte att ljumma golv skulle kännas jäkligt skönt. Har googlat o kommit fram till att kostnaden borde bli ca en två hundring/månad (ca 6 kvm) o det kan jag leva med.
Tror ni på denna tanke o kostnadskalkyl?
Henrik

Normalt räknar man väl på 7kW per kvm, du kanske får räkna på 15kW kvm.
Lite isolering mot betongen, sen elvärme och toppat med något.
Har inget förslag på golvmaterial.
Ja det kommer kosta mer än normalt, men då det är så få kvm kommer det vara överkomligt.
Kör på och berätta hur det gick.
/W

H Henrik Hed skrev:
Isoleringen verkar vara ok uppåt o neråt (betongplattor)
Balkonger brukar väl inte vara isolerade? Eller har du isolerat betongplattorna när du satte dit glaspartierna? En balkong brukar inte vara så stor, så att det räcker med 1000W för att värma den vid nollgradigt säger inte så mycket. Man får alltid räkna med att det krävs mer energi för att värma med golvvärme än med element. Men i ditt fall kommer det sannolikt att bli en ovanligt stor skillnad. Jag tror inte att det kommer att räcka med normal golvvärme. Du lär behöva något med mycket högre effekt.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Normalt räknar man väl på 7kW per kvm, du kanske får räkna på 15kW kvm.
Nu fick du fel på ett par nollor. 70 W/m² brukar vara en tumregel. Men som du säger kan man nog inte använda den här.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Varför inte kombinera komfortgolvvärme med en ir-värmare, så värmer man bara vid behov.

Tror det blir väldigt kostsamt att hålla det varmt konstant

Unikt namn
Det kommer gå åt mycket mer energi att också värma upp hela betonggolvet för balkongen än bara luften, eftersom golvet kommer att stråla värme i alla riktningar (värma nedåt mot grannen, kortsidan nedkyld av kalla vindar osv). Så räkna med mycket högre kostnad än idag.

En annan mer ekonomisk ide är tofflor för kalla fötter. Värmefilt eller sittdyna med värme i på sittplatserna. Med lokal uppvärmning blir den frusne uppvärmd istället för kråkorna i trädet utanför.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det kommer gå åt mycket mer energi att också värma upp hela betonggolvet för balkongen än bara luften, eftersom golvet kommer att stråla värme i alla riktningar (värma nedåt mot grannen, kortsidan nedkyld av kalla vindar osv). Så räkna med mycket högre kostnad än idag.

En annan mer ekonomisk ide är tofflor för kalla fötter. Värmefilt eller sittdyna med värme i på sittplatserna. Med lokal uppvärmning blir den frusne uppvärmd istället för kråkorna i trädet utanför.
Tack för goda tips och idéer- jag tror att jag börjar med toffelvarianten kompletterat med 1000- wattaren så länge😊

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.