Hejsan,
Jag har en devireg 530 på golvet i badrummet. Den lyser röd och skiftar inte till grön när golvet är varmt. När jag sänker température på själv termostaten lyser den grön och efter en stund skiftar den till röd och aldrig tillbaka till grön och det är nu 96 timmar som det står på röd. Vad kan felet blir?

• Termostat Devireg 530 monterad på väggen, visar en röd lysdiod och inställd på temperatur 2 i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir golvet varmt? Om det är avbrott i värmekabeln kommer den att uppföra sig så. Har det fungerat tidigare? En möjlighet är också att kabeln är väldigt underdimensionerad.

Golvet är värmt. Det blir så när en elektriker bytt den gamla termostaten till den som är på nu.

Då är det väl "bara" att ringa elektrikern och säga att det inte fungerar efter termostatbytet.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Slingan ger inte värme enligt termostaten, blir golvet ljumt då, efersom den skiftar, röd diod är spänningtill slingan och grön rätt temp. lutar åt givarfel. Ta ut termostaten och se om du kan dra upp givaren ( förhoppningsvis går det ) värm ben med hårtorken respekfive med en isbit från frysen, ställer du vredet under tiden så ska det skifta mellan röd och grön.

Kingsley Acha Kingsley Acha skrev:
Golvet är värmt. Det blir så när en elektriker bytt den gamla termostaten till den som är på nu.
Är det för varmt och blir inte kallare när du vrider ner? Vad var orsaken till att termostaten byttes?

J jonaserik skrev:
Slingan ger inte värme enligt termostaten, blir golvet ljumt då, efersom den skiftar, röd diod är spänningtill slingan och grön rätt temp. lutar åt givarfel. Ta ut termostaten och se om du kan dra upp givaren ( förhoppningsvis går det ) värm ben med hårtorken respekfive med en isbit från frysen, ställer du vredet under tiden så ska det skifta mellan röd och grön.
Slingan är bytt idag av en elektriker till den helt ny. Han trodde att det var slingan. Men är det inte. Han tror att vi ska byta termostaten igen. Jag vill först kolla hit om nån har haft samman problem innan jag köper en ny termostat.

A Avemo skrev:
Är det för varmt och blir inte kallare när du vrider ner? Vad var orsaken till att termostaten byttes?
Det blir kallare när jag vrider när men bara själv lampan som står röd och inte skifta.

R roli skrev:
Då är det väl "bara" att ringa elektrikern och säga att det inte fungerar efter
R roli skrev:
Då är det väl "bara" att ringa elektrikern och säga att det inte fungerar efter termostatbytet.
Jag bytt elektriker eftersom han som bytt golvvärme hade inte tid. Han som har varit här och kolla har bytt slingan men det är samma sak.

Har du anlitat och betalt en firma/elektriker för att fixa termostat och golvvärme och det sedan inte fungerar som tänkt så ska du kontakta firman.
Ge dig inte på att mecka eller försöka laga termostaten utan lämna detta till elektrikern.

Elektriker som har varit här kommer från en firma. Efter bytt av slingan,trodde han att det skulle funka. Men det gör inte. Han sa att det kan bli att själv termostaten är problemet. Han tror att jag ska köpa en ny termostaten men det är inte garanti att det ska funka som det ska. Det är därför jag är här för att höra om nån har haft samma problem och hur var lösningen.

Bästa svaret

Golvet blir varmt --> värmeslingan i golvet är då hel.

Du skriver att termostaten är bytt. Då bör den bara hel. Vad som kan vara fel är sensorn som ligger i golvet. Detta ska en elektriker kunna mäta upp och kontrollera.

Låt firman fixa detta, det är relativt enkla grejor att felsöka.

Samt om givaren ligger för närma en slinga, så blir det fel direkt, givaren känner av värmen och stänger ner. Inte ovanligt att givaren placeras fel, den ska ligga mittemellan ett par slingor. Har varit om det, fick då dra upp givaren ca 5 -10 cm och hoppades på att den hamnade en bit ifrån en slinga. Fungerad på alla utom en, som fick sättas på lufttempen.

Kingsley Acha Kingsley Acha skrev:
Hejsan,
Jag har en devireg 530 på golvet i badrummet. Den lyser röd och skiftar inte till grön när golvet är varmt. När jag sänker température på själv termostaten lyser den grön och efter en stund skiftar den till röd och aldrig tillbaka till grön och det är nu 96 timmar som det står på röd. Vad kan felet blir?
Hade samma problem troligen att värmen aldrig slog av och lampan inte blev grön. Letade efter bruksanvisning på nätet och hittade detta och tog då av ytterkåpan för att koppla om och testa att byta till rumsgivare i stället. Såg då att de fyra lägesgivarna var satta neråt och då testade jag att sätta dem enligt bilden som gäller för golvgivare och då fungerade det. Om det i ditt fall inte är så så kan du ju testa att köra med rumsgivare. se bild

• Diagram över termostatinställningar med lägesgivare markerade för golvgivare.
    Skapa konto
  • Inställningar för rumsgivare och golvgivare med 1–4 omkopplare i läge "ON" eller "OFF" på olika språk.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.