Har LK vattenburen golvvärme på hela bottenvåningen som värms med fjärrvärme. Huset är nytt för oss.
Under vintern så har vi haft rätt jobbigt att få rätt temperaturer i de olika rummen, men efter att ha fått ut justeringsdokumentationen till värmekretsfördelarna från LK, så verkar värmen nu iaf ha blivit mer jämn mellan rummen.
Vi upplever det som om värmen generellt är lågt ställd. Rumsgivarna i de rum vi vistas oftast i är satt till mittenläget som indikeras av en blå punkt. Jag uppfattar det som om detta läge ska vara 21 grader (stämmer det?), men vi har under stora delar i vinter haft runt 18-19 grader i rummen med den inställingen på rumsgivarna.
Huset är 14 år gammalt och så även reglerutrustningen. Jag har rumsgivare i varje rum av modell äldre med ratt. Funderar nu på om det är lönt att byta rumsgivare och reglersystem till ett modernare LK ICS.2 samt skaffa den tillhörande webbservern för att kunna få statistik och reglera ner/upp på distans. Kostnad för detta ca 20 tkr.
Tänker mig att fördelen är att rummen lättare kan hålla rätt temperatur och att vi sparar energi, då systemet är adaptivt (?)
Är det värt att uppgradera reglerutr och kommer det att göra skillnad för mig?
Är inte speciellt nöjd med fjärrvärmeräkningarna under vintern så funderar skarpt på att byta till värmepump. Kommer ett sådant byte att påverka beslutet? Har läst mig till att man gärna vill ha reglerningen på värmepumpen och inte i varje rum när man har värmepump pga framledningstemperaturen eller gäller detta endast radiatorer?
Vi har radiatorer på ovanvåningen och där tänkte jag byta termostaterna till antingen z-wave eller dannfors home connect. Helst skulle jag ju vilja reglera hela husets värme i samma system, men det kanske inte går?
Under vintern så har vi haft rätt jobbigt att få rätt temperaturer i de olika rummen, men efter att ha fått ut justeringsdokumentationen till värmekretsfördelarna från LK, så verkar värmen nu iaf ha blivit mer jämn mellan rummen.
Vi upplever det som om värmen generellt är lågt ställd. Rumsgivarna i de rum vi vistas oftast i är satt till mittenläget som indikeras av en blå punkt. Jag uppfattar det som om detta läge ska vara 21 grader (stämmer det?), men vi har under stora delar i vinter haft runt 18-19 grader i rummen med den inställingen på rumsgivarna.
Huset är 14 år gammalt och så även reglerutrustningen. Jag har rumsgivare i varje rum av modell äldre med ratt. Funderar nu på om det är lönt att byta rumsgivare och reglersystem till ett modernare LK ICS.2 samt skaffa den tillhörande webbservern för att kunna få statistik och reglera ner/upp på distans. Kostnad för detta ca 20 tkr.
Tänker mig att fördelen är att rummen lättare kan hålla rätt temperatur och att vi sparar energi, då systemet är adaptivt (?)
Är det värt att uppgradera reglerutr och kommer det att göra skillnad för mig?
Är inte speciellt nöjd med fjärrvärmeräkningarna under vintern så funderar skarpt på att byta till värmepump. Kommer ett sådant byte att påverka beslutet? Har läst mig till att man gärna vill ha reglerningen på värmepumpen och inte i varje rum när man har värmepump pga framledningstemperaturen eller gäller detta endast radiatorer?
Vi har radiatorer på ovanvåningen och där tänkte jag byta termostaterna till antingen z-wave eller dannfors home connect. Helst skulle jag ju vilja reglera hela husets värme i samma system, men det kanske inte går?
Börja med att kolla vilka inställningar ni har på fjärrvärmeväxlaren. Får fördelarna rätt temperatur så skall det fungera med de termostater ni har idag.
Är rätt kurva vald?
Är kurvan bruten/parallellförskjuten?
Rör sig shuntventilen som den skall?
Är cirkpumpen ställd på rätt hastighet så ni når de beräknade flödena?
En termostat skall egentligen aldrig behövas justeras på något sätt för att få jämn temperatur i ett rum. De justeras endast när man vill höja eller sänka värmen av någon anledning.
Är rätt kurva vald?
Är kurvan bruten/parallellförskjuten?
Rör sig shuntventilen som den skall?
Är cirkpumpen ställd på rätt hastighet så ni når de beräknade flödena?
En termostat skall egentligen aldrig behövas justeras på något sätt för att få jämn temperatur i ett rum. De justeras endast när man vill höja eller sänka värmen av någon anledning.
Jag har dels inställningar på fjärrvärmeväxlare och dels inställningar på en reglerbox som är kopplad till shunten. Båda har inställningar för lutning och offset. Båda har cirkpump.
Vilken av dessa är det man ska på och justera och vad påverkar vad?
Fjärrvärmecentralen är satt till 1.2 i lutning. Offseten är satt till 0. Detta ska vara fabriksinställningarna om jag läst rätt.
Har fjärrvärmecentralens cirkpump också betydelse för golvvärmen eller är det bara den cirkpump som sitter på shunten.
Reglerboxen för shunten är satt till 9 i lutning och offseten till 21 grader. Något brantare lutning än standardinställningen som ska vara på 7. Denna box har även en utegivare inkopplad.
Cirkpumpen på shunten är satt till 3 men regleras troligen också av reglerboxen.
Har inga flödesmätare vad jag känner till.
Det svåra tycker jag är att veta vilka reglage som påverkar golvvärmen och vilka reglage som påverkar radiatorerna.
Vilken av dessa är det man ska på och justera och vad påverkar vad?
Fjärrvärmecentralen är satt till 1.2 i lutning. Offseten är satt till 0. Detta ska vara fabriksinställningarna om jag läst rätt.
Har fjärrvärmecentralens cirkpump också betydelse för golvvärmen eller är det bara den cirkpump som sitter på shunten.
Reglerboxen för shunten är satt till 9 i lutning och offseten till 21 grader. Något brantare lutning än standardinställningen som ska vara på 7. Denna box har även en utegivare inkopplad.
Cirkpumpen på shunten är satt till 3 men regleras troligen också av reglerboxen.
Har inga flödesmätare vad jag känner till.
Det svåra tycker jag är att veta vilka reglage som påverkar golvvärmen och vilka reglage som påverkar radiatorerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lärt mig mycket på vägen, men har bytt ut fjärrvärmen till luft/vatten värmepump istället. Inte för att jag inte fick rätt på det utan för att det blev en billigare driftkostnad.N Nicktim skrev:
Värmen funkar bra nu iaf.
Vad är det mer specifikt du har problem med och vad har du för utrustning?
S spacemoose skrev:
S spacemoose skrev:
Problem med att få värmen i två slingor. (2a,2c) 2a tycks jag fått i gång kännbar värme på konstigt nog halva slingan idag när jag ändrade lite på pumpen.
I stort sett samma system som på dina bilder. fjärrvärme med lk golvvärme nedanvåning. Radiatorer övervåning
Lite oklart hur värmefördelsren bör vara inställd. Shount ventilen vet jag inte riktigt heller hur den bör vara
Redigerat:
Ställdonen för de 3 slingorna i mitten är stängda och släpper inte igenom något vatten. Dra upp termostaten som styr dessa i maxläge och se om topparna åker upp. Om inte, ta bort dem från fördelaren och känn om ventilpiggarna går att trycka ner och att de sviktar upp igen.
känn på rören så det är varmt ner till fördelaren. Ser ut på termometern att du får värme.N Nicktim skrev:Problem med att få värmen i två slingor. (2a,2c) 2a tycks jag fått i gång kännbar värme på konstigt nog halva slingan idag när jag ändrade lite på pumpen.
I stort sett samma system som på dina bilder. fjärrvärme med lk golvvärme nedanvåning. Radiatorer övervåning
Lite oklart hur värmefördelsren bör vara inställd. Shount ventilen vet jag inte riktigt heller hur den bör vara
på bilden som du har tagit på fördelaren så verkar inte 2a 2b och 2c vara öppna. Toppen på de vita ställdonen har inte gått upp. Prova att plocka bort ställdonen. Då får du fullt flöde genom kretsen utan att rumstermostaterna blandas in. När du ändå har de av så passa på att motionera piggen under genom att trycka ner den försiktigt med baksidan av en skruvmejsel eller motsvarande.
Låt det vara så något dygn eller två och se om det blir någon skillnad i värmen.
du kan även kolla så att värmefördelaren är inställd rätt mot ditt schema. Skruva först ner injusteringsskeuven för varje slinga i botten och sedan skriva upp så långt som det står på ditt papper. 1,75 = 1 varav och 3/4 varv. FÖ = fullt öppen. Dvs Max utskruvad.
Ställdonen fungerar var bara stänga just då du bilden togs. Har förhoppningsvis fått lite flyt på det nu. Ökade fjärrvärmepunpen och stängde dom andra inj kranarna över natten. 2a/2c var varma nu på morgonen. Så har nu öppnat alla kranar enligt tabell igen och hoppas att allt funkar. Känns som pumpen kanske var felställd och vattnet tog en lättare väg eller något?F Freddan-70 skrev:
Nu har jag dock vridit lite utan egentligen veta vad jag gjort. Hittar inga instruktioner på nätet.
Hur kan jag räkna ut och justera värdena enligt tabellen för golvvärmen? Flöde/tryckfall
Vad gör den här shont ventilen. Eller snarare hur bör den vara inställd. Enligt tabellen ska det ju vara rätt hög temp i slingorna
S spacemoose skrev:känn på rören så det är varmt ner till fördelaren. Ser ut på termometern att du får värme.
på bilden som du har tagit på fördelaren så verkar inte 2a 2b och 2c vara öppna. Toppen på de vita ställdonen har inte gått upp. Prova att plocka bort ställdonen. Då får du fullt flöde genom kretsen utan att rumstermostaterna blandas in. När du ändå har de av så passa på att motionera piggen under genom att trycka ner den försiktigt med baksidan av en skruvmejsel eller motsvarande.
Låt det vara så något dygn eller två och se om det blir någon skillnad i värmen.
du kan även kolla så att värmefördelaren är inställd rätt mot ditt schema. Skruva först ner injusteringsskeuven för varje slinga i botten och sedan skriva upp så långt som det står på ditt papper. 1,75 = 1 varav och 3/4 varv. FÖ = fullt öppen. Dvs Max utskruvad.
Se senaste svar
Det är handratten till styrventilen. Med den justerar du in hur mycket vatten du ska ta in från primärsidan. Ju mer vatten därifrån desto varmare på golvvärmen. Hur den ska stå kan man inte svara på direkt. Utan vid - 18 ute ska du ha 46 gr på golvvärmen. Borde motsvara ca 34 gr vid 0:an ute. Du får öppna den och se vad som händer. Du har även en trimventil som du kan kolla på om den går att öppna.
F Freddan-70 skrev:Det är handratten till styrventilen. Med den justerar du in hur mycket vatten du ska ta in från primärsidan. Ju mer vatten därifrån desto varmare på golvvärmen. Hur den ska stå kan man inte svara på direkt. Utan vid - 18 ute ska du ha 46 gr på golvvärmen. Borde motsvara ca 34 gr vid 0:an ute. Du får öppna den och se vad som händer. Du har även en trimventil som du kan kolla på om den går att öppna.
Ja okej jag trodde att det skulle vara 46 grader konstant men så klart. Såg du trimventilen på någon bild eller var brukar den sitta?
Du ser den på bilden på monteringsanv. För shunten som du la upp.
Vågade inte skruva på den utan att veta om det kommer vatten men då kan jag alltså skruva och justera värmen även där utan problem?F Freddan-70 skrev:
Har du koll på fjärrvärmepumpen? Ändrade från vänstersidan till höger till nivå 2 som verkade lösa problemet. Men vad är skillnaden. Konstant fart på högersidan? och vänster?
Har ingen riktig koll på värmepumpen direkt, eller vad som skiljer på höger eller vänster sida. Trimventil en justerar in tänkt flöde från primärsidan om sådant är uträknat. Detta då handratten kan ersättas med elektriskt ställdon som öppnar och stänger flödet automatiskt efter behov. Då ger trimventilen ett maxflöde som tillåts till shunten. Nu har du troligen inte det behovet i en vanlig villa, utan du ställer in flödet med handratten en gång och sedan ska du inte behöva röra den. Trimventil fullt öppen i det läget.
Liknande trådar
-
EVP golvvärmeplatta och armering
Badrum -
Bästa kombo FTX-ventilation, luft-vattenvärmepump och golvvärme?
Värme allmänt -
Element, eller golvvärme? Vatten- eller elburet?
Värme allmänt -
Vattenburen golvvärme på gammal betongplatta
Golv -
Elektisk eller vattenburen golvvärme? (återbetalningstid)
Värme allmänt