296 läst · 8 svar
296 läst
8 svar
Golvvärme i träbjälklag vs betongplatta
Hej. Har en 200 år gammal tvådelad Skåne länga. Vi totalrenoverar och har i princip rivit allt förutom skalet. Nu ska vi gräva ut och sedan isolera innan vi antingen gjuter platta eller bygger upp träbjälklag med spårskivor.
Tanken är att ha vattenburen bergvärme i golven som kommer vara träGolv. Frågan vi ställer oss är vilka fördelar respektive nackdelar det är med golvvärme i antingen träbjälklag eller i betong.
Antar det är betydligt billigare med träbjälklag då vi kan öra det själva men behöver yrkesfolk för betongen. Någon som har mer input? Vilket är mest effektivt? Etc. Etc.
Den totala golvytan är cirka 130 kvadrat.
Tack pa for hand
Tanken är att ha vattenburen bergvärme i golven som kommer vara träGolv. Frågan vi ställer oss är vilka fördelar respektive nackdelar det är med golvvärme i antingen träbjälklag eller i betong.
Antar det är betydligt billigare med träbjälklag då vi kan öra det själva men behöver yrkesfolk för betongen. Någon som har mer input? Vilket är mest effektivt? Etc. Etc.
Den totala golvytan är cirka 130 kvadrat.
Tack pa for hand
Betonggolv ger en mycket jämnare värme än uppreglerat golv med golvvärme. Då betongen blir mycket trögare så kan det ta längre tid att värma upp huset från kallt till varm, men vid snabba svängningar i utomhustemperaturen så blir värmen inne jämnare.
Jag har både och i huset och upplever den gjutna delen mycket trevligare att gå på p.g.a. jämnare värme. Min röst fallet på gjut en platta.
Ytterligare en fördel är att undergolven inte börjar knarra när bjälklaget torkar.
Jag har både och i huset och upplever den gjutna delen mycket trevligare att gå på p.g.a. jämnare värme. Min röst fallet på gjut en platta.
Ytterligare en fördel är att undergolven inte börjar knarra när bjälklaget torkar.
Tack för input. Låter vettigt. Funderar lite fram och tillbaka. Och komforten är ju det viktigaste såT tobben87 skrev:Betonggolv ger en mycket jämnare värme än uppreglerat golv med golvvärme. Då betongen blir mycket trögare så kan det ta längre tid att värma upp huset från kallt till varm, men vid snabba svängningar i utomhustemperaturen så blir värmen inne jämnare.
Länge inte kostnaderna skenar. Alltid denna avvägning🤩
Av egen erfarenhet så leder inte vattenburen golvvärme i träbjälklag, värmen så bra.
Däremot i källaren med stengolv funkar det utmärkt.
Trä leder ju inte värme som sten gör.
Dock ska ju alla nya kunder ha trägolv med golvvärme, då dom inte vill ha radiatorer.
Men då räknar ju arkitekter på detta, det hus vi renoverar nu.
Räknade dom på att värmen håller till det blir -22 ute.
Dock ska ju alla nya kunder ha trägolv med golvvärme, då dom inte vill ha radiatorer.
Räknade dom på att värmen håller till det blir -22 ute.
Men visst lägger man bjälklagsplåt. Är det för att leda värmen bättre?N neo11 skrev:Av egen erfarenhet så leder inte vattenburen golvvärme i träbjälklag, värmen så bra.
Räknade dom på att värmen håller till det blir 22- ute.
För oss är det egentligen delvis en kostnadsfråga men också med tanke på att huset är 200 år gammalt känns det lite ”fint” med bjälklag men inte till priset av att det liksom är ”kallt” på
Golvet.
Ventilation känns svårare med tanke på att det kommer ligga under markytan allt. Sen är tanken att lägga makadam underst och lägga block och regla.
Vi har inte satt oss in i alla detaljer exakt hur saker ska göras utan vill kolla lite vad vi ska välja först utifrån olika kriterier. Sen är vi inga byggare heller så vi lär oss under processen.
Vi har inte satt oss in i alla detaljer exakt hur saker ska göras utan vill kolla lite vad vi ska välja först utifrån olika kriterier. Sen är vi inga byggare heller så vi lär oss under processen.
Då skulle jag skippat träbjälklag om du inte kan få ett vettigt klimat under, dessa konstruktioner är ju förenade med risker..A Amatören_Österlen skrev:Ventilation känns svårare med tanke på att det kommer ligga under markytan allt. Sen är tanken att lägga makadam underst och lägga block och regla.
Betongplatta med cellplast under är säkrare samt ger ett behagligare klimat med golvvärmen..
Fundera på perlite eller skumglas som grundisolering.
Känns sådär att göra en så drastisk och i princip permanent åtgärd som att gjuta en betongplatta i ett så gammalt och fint hus. Betong binder ju gärna vatten och det gillar ju inte trästommen.
Känns sådär att göra en så drastisk och i princip permanent åtgärd som att gjuta en betongplatta i ett så gammalt och fint hus. Betong binder ju gärna vatten och det gillar ju inte trästommen.
Klicka här för att svara