Jag har idag 2,2 meter till innertak i min källare och funderar på att lägga in vattenburen golvvärme.

Min ide är att köpa Cellplastisolering(typ. Floormate 40mm med slutna celler) och fräsa ut spår för 12mm PEX slang.
Sedan lägga i värmespridningsplåtar för dessa och sist flytspackel på för att sedan kunna lägga klinkers.

Jag har redan idag nya avloppstammar inkl. golvbrunnar i hela källaren och är inte sugen på att bila upp plattan för att isolera under och gjuta in golvvärmen.

Är detta gångbart och isånnafall vilken tjocklek bör man ha på cellplasten samt hur mycket flytspackel behövs ovan för att kunna lägga klinkers på detta?

Ideer tips mottages tacksamt...

dwedin skrev:
Är detta gångbart och isånnafall vilken tjocklek bör man ha på cellplasten samt hur mycket flytspackel behövs ovan för att kunna lägga klinkers på detta?

Ideer tips mottages tacksamt...
Jag lägger 17 mm golvvärme, då krävs 30 mm ovan slangen. Vad som gäller för 12 mm kan du säkert hitta på www.wirsbo.se

Är det stora ytor du skall värma blir det väääääldigt många slingor med 12mm slang. Investera 5mm på höjden så blir det antagligen bra mycket billigare med fördelare etc.

Jag skall värma ca. 60 kvm källare, i stort sett hela källaren.
I mina beräkningar har jag räknat med att lägga 12mm slangen med 30cc (jag vet att ex. Wirsbo rek. 15cc).

Jag vill också få ett golv som bygger minimalt på höjden utan att trycka värme ner i plattan, samt undvika att installations kostnaden rusar i höjden...

Denna lösning skulle kosta hälften av vad de färdiga isoleringsskivorna från ex. Wirsbo och Roth med färdiga spår och plåtar på kostar!

Jag såg att LK har ett system för 12-rör med spårade eps-skivor som man kan sätta klinkern direkt på utan att flytspackla. Se länk http://www.lagerstedt-krantz.se/index.php?id=318
Med klinker blir då bygghöjden totalt 25 mm inkl. isolerskivan.

MathiasS skrev:
Jag tror inte det blir så bra att lägga rören på cc30. Iprincip halverar du tillförd energi för en given framledningstemperatur - det lär inte hålla värmen i ett normalt hus.
med tanke på att isoleringen neråt är minimalt så kommer ungefärr lika mycket värme transporteras mot rummet som mot marken - en halvering till ? Eftersom det är källargolv så stannar inte värmen i huset som det hade gjort om det var dålig isolerad golv i mellanvåning = varmare tak i rummet under :).
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.