Hej!
Ska renovera ett duschutrymme i källaren i vårt betonghus anno 1960. Enligt ritningen ligger plattan på ett lager makadam. Ingen särskild isolering så vitt jag förstår. Hade inte tänkt fuktspärra mer än i själva duschen då jag inte vill täppa till för möjligheten att fukt kan vandra in och ut. Inga som helst fuktproblem utifrån. Utrymmet är ca 2x2,5m och angränsar mot yttervägg, pannrum, bastu och förråd, samtliga väggar av lättbetong.
Det vore gott med golvvärme.
Det vore inte lika gott att behöva bila upp hela golvet för att isolera.
Vad är det värsta som kan hända om vi lägger elvärmegolv utan att isolera? Har hört talas om att man kan "dra in" fukt underifrån och det vill jag ju helst inte... Är det bara att vi eldar för maskarna och att det går åt onödigt mycket energi? Tänkte inte att man behöver ha det mer än typ 20 grader, det är ju ändå stor skillnad mot fötterna än med kalla kakelplattor, och vad är då skillnaden ur fuktvandringshänseende gentemot att värma rumsluften som i sin tur får värma golvet?
Är det lönt att lägga jättetunn isolering?´
Tacksam för synpunkter i denna fråga. (Somliga jag har frågat i bygghandeln tycker att det bara är att köra, medan folk i det här forumet ju ofta är väldigt noggranna och helst gör alla tänkbara säkerhetsåtgärder och säkert kommer att dissa idén...)
/Elin
Ska renovera ett duschutrymme i källaren i vårt betonghus anno 1960. Enligt ritningen ligger plattan på ett lager makadam. Ingen särskild isolering så vitt jag förstår. Hade inte tänkt fuktspärra mer än i själva duschen då jag inte vill täppa till för möjligheten att fukt kan vandra in och ut. Inga som helst fuktproblem utifrån. Utrymmet är ca 2x2,5m och angränsar mot yttervägg, pannrum, bastu och förråd, samtliga väggar av lättbetong.
Det vore gott med golvvärme.
Det vore inte lika gott att behöva bila upp hela golvet för att isolera.
Vad är det värsta som kan hända om vi lägger elvärmegolv utan att isolera? Har hört talas om att man kan "dra in" fukt underifrån och det vill jag ju helst inte... Är det bara att vi eldar för maskarna och att det går åt onödigt mycket energi? Tänkte inte att man behöver ha det mer än typ 20 grader, det är ju ändå stor skillnad mot fötterna än med kalla kakelplattor, och vad är då skillnaden ur fuktvandringshänseende gentemot att värma rumsluften som i sin tur får värma golvet?
Är det lönt att lägga jättetunn isolering?´
Tacksam för synpunkter i denna fråga. (Somliga jag har frågat i bygghandeln tycker att det bara är att köra, medan folk i det här forumet ju ofta är väldigt noggranna och helst gör alla tänkbara säkerhetsåtgärder och säkert kommer att dissa idén...)
/Elin
Det som kommer att hända är att typ 70% procent i värmen kommer att gå rakt ner i plattan samt att det kommer att bli jäkligt dyrt att få en någorlunda skön värme.
Men allt detta kommer du att märka på elräkningen : )
Så mitt råd är att köpa ett par filttofflor.
Men allt detta kommer du att märka på elräkningen : )
Så mitt råd är att köpa ett par filttofflor.
duscha i filttofflor?tank77 skrev:
Golv i duschen kan värmas av varmvatten så där är inte golvvärmen livsviktig. Låt varmvatten rinna och värma golvet en kort stund innan du går in i duschen . Köp trätrall (fex Julas teaktrall: 30x30cm för 49kr, tral med luftig underlag av plastgaller, hackas ihop till önskad yta) att stå på utanför duschen och du kommer aldrig att frysa om fötterna. Snabb, bilig och damfri höjning av komfort utan att höja elräkningen . Så har vi det i vår källare + radiator slösande med värme från vedpannan ...
gaia
läg slingorna så högt du kan så blir där värme utan att de kostar multom.
visst kommer det att försvinna endel neråt men inte värre än att de fortfarande
är värt att lägga ner..
en sak man bör vara medveten om med GV i oisolerade golv är att
då du värmer upp betongen så kommer även fukten ha svårare o komma
upp o "andas" som innan. som är sagt så många gånger innan så kan man
inte bli av med fukten utan bara flytta den. alltså när du värme så kommer fukten ta en annan väg för o andas. var... ja säg de
själv ser jag det som försumbart men man bör ju veta om de iallafall
visst kommer det att försvinna endel neråt men inte värre än att de fortfarande
är värt att lägga ner..
en sak man bör vara medveten om med GV i oisolerade golv är att
då du värmer upp betongen så kommer även fukten ha svårare o komma
upp o "andas" som innan. som är sagt så många gånger innan så kan man
inte bli av med fukten utan bara flytta den. alltså när du värme så kommer fukten ta en annan väg för o andas. var... ja säg de
själv ser jag det som försumbart men man bör ju veta om de iallafall
Tack för tips. Det är lite det som Linus skriver om som jag har hört talas om och är rädd ska inträffa. Tror ni att det kan innebära problem?
Annars kan man ju lägga ner värmeslingor så får man se hur dyrt det blir att värma upp, blir det för sarrigt får man väl stänga av dem. Det är svårare att ångra sig åt andra hållet...
Hur tunn isolering kan man lägga (vill såklart inte att det ska bygga mer än nödvändigt...) Det måste väl vara lite styvt för att fungera att spackla in slingorna i så att det inte rör sig, så något mer än klickgolvsfoam krävs gissar jag?
Annars kan man ju lägga ner värmeslingor så får man se hur dyrt det blir att värma upp, blir det för sarrigt får man väl stänga av dem. Det är svårare att ångra sig åt andra hållet...
Hur tunn isolering kan man lägga (vill såklart inte att det ska bygga mer än nödvändigt...) Det måste väl vara lite styvt för att fungera att spackla in slingorna i så att det inte rör sig, så något mer än klickgolvsfoam krävs gissar jag?
finns olika "reflekt" skivor på marknaden.
ve att T2 röd har en "t2 reflekt" skiva. bygger om jag mins rätt
20mm med isolering. alubeklädnad och slingor. är svindyr men
funkar klockrent på dom ställen vi lagt den.
ve att T2 röd har en "t2 reflekt" skiva. bygger om jag mins rätt
20mm med isolering. alubeklädnad och slingor. är svindyr men
funkar klockrent på dom ställen vi lagt den.
Gjorde så för ca 15år sedan i källaren. Vi högg bort finsatsen på ca 5-10cm (den var tjock på vissa ställen) för att inte bygga för mycket och sedan vattenburen golvvärme på ca 6m2. Vi bytte försäkringsbolag för 2-3år sedan som gjorde en besiktning av våturymmen och kringliggande golv/väggar utan förhöjda fuktvärden.
Men åter igen så är det helt beroende av just ditt hus förutsättningar och hur det ser ut med fukt idag under plattan och kring huset som påverkar resultatet och vad man behöver göra.
Men åter igen så är det helt beroende av just ditt hus förutsättningar och hur det ser ut med fukt idag under plattan och kring huset som påverkar resultatet och vad man behöver göra.
Humm,,, Började titta på lite olika golvvärmeslingor och slogs av en obehaglig känsla. Måste vi då fuktspärra hela rummet? Eller vågar man gå på ett golv med värmeslingor utan att bli stekt om det kommer vatten på? För det räcker väl i så fall inte att spärra golvet, då kan det ju rinna in vatten från väggarna (även om vi ju bara ska spola vatten i själva duschen finns ju en teoretisk möjlighet att man ibland kanske spolar av resten av rummet) och vi vill ju helst inte spärra ytterväggarna...
/Elin
/Elin
Personligen skulle jag inte lägga in golvvärme utan isolering under plattan. Den stora risken är inte värmeförlusten, som kan bli betydande, utan fuktvandring som Linus är inne på IMO.
Används golvvärmen säsongsvis så kommer det torra utrymmet under golvvärmen att suga åt sig fukt när man stänger av golvvärmen under sommaren. Det innebär större risk för fuktskada även om det inte nödvändigtvis behöver bli så.
Även under tiden som golvvärmen är på så kommer fukten "att vandra" som Linus skriver. Fukt försvinner inte utan måste ta vägen någonstans och tar enklaste/närmsta väg. Det innebär att det troligtvis blir mer fukt i övrig del av platta men även att den kan gå upp i kringliggande väggar.
Det är inte självklart att det innebär ett problem men jag skulle vilja påstå att risken för fuktproblem höjs avsevärt.
Precis som nämns i tidigare inlägg så beror det också på hustets konstruktion och hur fuktig marken under är.
En sådan enkel sak som att man har plastmatta eller annat golv som inte släpper igenom fukt i angränsande rum kan ytterligare bidra till den förhöjda risken i och med att de fungerar som tätskikt och "tvingar upp" fukten i väggarna.
Personligen är jag av åsikten att man bör ha minst 200-300 mm isolering och 150 mm makadam/tvättad sten under det. Men jag är också en stark anhängare av försiktighetsprincipen.
// stOra_M
Används golvvärmen säsongsvis så kommer det torra utrymmet under golvvärmen att suga åt sig fukt när man stänger av golvvärmen under sommaren. Det innebär större risk för fuktskada även om det inte nödvändigtvis behöver bli så.
Även under tiden som golvvärmen är på så kommer fukten "att vandra" som Linus skriver. Fukt försvinner inte utan måste ta vägen någonstans och tar enklaste/närmsta väg. Det innebär att det troligtvis blir mer fukt i övrig del av platta men även att den kan gå upp i kringliggande väggar.
Det är inte självklart att det innebär ett problem men jag skulle vilja påstå att risken för fuktproblem höjs avsevärt.
Precis som nämns i tidigare inlägg så beror det också på hustets konstruktion och hur fuktig marken under är.
En sådan enkel sak som att man har plastmatta eller annat golv som inte släpper igenom fukt i angränsande rum kan ytterligare bidra till den förhöjda risken i och med att de fungerar som tätskikt och "tvingar upp" fukten i väggarna.
Personligen är jag av åsikten att man bör ha minst 200-300 mm isolering och 150 mm makadam/tvättad sten under det. Men jag är också en stark anhängare av försiktighetsprincipen.
// stOra_M
AndersS: Möjligt att jag missförstår dig men hur långt från ytskiktet rören ligger spelar väll ingen roll. Värmen kommer likväl att gå nedåt torka upp mark under om man inte isolerar tillräkligt väl.
Visserligen är inte 5-6 m2 någon stor yta men likväll kan det innebära en betydande högre risk beroende på husets konstruktion och hur marken under är.
// stOra_M
Visserligen är inte 5-6 m2 någon stor yta men likväll kan det innebära en betydande högre risk beroende på husets konstruktion och hur marken under är.
// stOra_M
Visst spelar det roll om du har 4-5cm betong på ovansidan och kanske 10-15cm under då du inte spettar upp det gamla golvet. Men vi pratar om 5-6m2 och jag ser inte det som någon större risk att lägga vattenburen golvevärme i ett sådant litet utrymme. Men här får trådskaparen själv bedömma utifrån sitt hus förutsättningar och vilka innerväggar man har (murade eller reglade), ytterväggarna har ju en sula som går djupare och bör inte påverkas.
ingen expert i ämnet men studerat de hen hel del då man
renuverat och försökt få sig en egen uppfatning.
lägger själv elgolvärme i min plata (gamalt renuverat 1800 tals hus)
där det är helt oisolerat dock runt 200-250 tjock och slingorna ligger
ganska ytligt så ...
min tankegånge kring detta är att om det ligger ytligt o på "komfortvärme"
alltså lite bredare mellan slingorna så slipper jag ett iskallt golv och ändå inte värrmer bor
allt vad fuktvandring heter, så om man nu inte värmer betongen så mycket och desutom ytligt
så borde man kunna få betongen att "suga" precis som innan i botten. då övre delen är varmare så kommer fukten ventilerasut i golvet (inget tätskickt på golvet). och det hela
funkar precis som innan. har inte häller slingorna ända ut vid vägarna utan släpper en bit innan.
om detta sen verkligen funkar är ju inte lätt o veta, men tror på det då fuktvandringen
tillåts på ett vettigt sätt.. väggarna är lersten och siporex så tål fuktvandring
om det nu skulle bli så att den belaas hårdare av fukten...
renuverat och försökt få sig en egen uppfatning.
lägger själv elgolvärme i min plata (gamalt renuverat 1800 tals hus)
där det är helt oisolerat dock runt 200-250 tjock och slingorna ligger
ganska ytligt så ...
min tankegånge kring detta är att om det ligger ytligt o på "komfortvärme"
alltså lite bredare mellan slingorna så slipper jag ett iskallt golv och ändå inte värrmer bor
allt vad fuktvandring heter, så om man nu inte värmer betongen så mycket och desutom ytligt
så borde man kunna få betongen att "suga" precis som innan i botten. då övre delen är varmare så kommer fukten ventilerasut i golvet (inget tätskickt på golvet). och det hela
funkar precis som innan. har inte häller slingorna ända ut vid vägarna utan släpper en bit innan.
om detta sen verkligen funkar är ju inte lätt o veta, men tror på det då fuktvandringen
tillåts på ett vettigt sätt.. väggarna är lersten och siporex så tål fuktvandring
om det nu skulle bli så att den belaas hårdare av fukten...
Redigerat:
Limma Depron,flytspackla in en elslinga
Liknande trådar
-
Golvvärme i källaren - Bör man lägga in platonmatta under isolering?
Värme allmänt -
Värme-/kylväxla källare/övre plan med ”golvvärme/golvkyla”
Värme allmänt -
Isolera källare med golvvärme
Isolering -
Bila källare + vattenburen golvvärme
Grund & Markarbeten -
Konstruktion för badrum i källare med golvvärme
Badrum