Hej.
Jag ska snart börja renovera ett hus som är byggt 1979. Huset är byggt på betongplatta och vi vill sätta in vattenburen golvvärme på hela nedervåningen.

Enligt ritningen är har bottenplatten följande lager:
40 Stålslipad betong
100 armerad betong
Armering
60 minull
60 styrolit
150 kompr. drän lager

Vi planerar att ha stora klinkerplattor i alla rum på bottenvåningen utom ett sovrum där vi vill ha parkett. Nu är frågan vad som är bästa valet för golvet, jag har funderat på 2 olika alternativ:
1. 16 mm golvvärmeslingor och sen flytspackla in allt, cirka 15 mm ovanför ger 30 mm höjd. Klinker/parkett på det blir totalt cirka 45 mm.

2. Isola platon multi fuktskyddsmatta med luftspalt = 5 mm. Sen Floore 25 mm cellplast skivor. Därefter klinker/parkett. Detta blir samma höjd, cirka 45 mm.

Väljer man alternativ 1 så känns det bra att allt är ingjutet och man slipper ha "flera lager" där djur och annat kan bosätta sig. Dock kommer förmodligen mer energi gå åt till att värma upp hela plattan, eftersom isoleringen under inte är lika tjock som nybyggt idag.

Väljer man alternativ 2 så tänker jag att isoleringen neråt blir betydligt bättre och mer värme kommer hamna där man vill.

Så, jag hade varit väldigt tacksam med lite input från er vad ni anser. Finns det något ännu bättre alternativ?
(Att bila upp och tilläggsisolera är uteslutet, då det förmodligen är över 100 m2 som ska läggas)

MVH

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.