Vi ska totalrenovera två rum för göra nytt kök. Vi vill ha ekgolv - som alla andra- och vattenburen golvvärme. Det nu befintliga golvet består av plankgolv om ca 25 mm. Ge oss alla tänkbara råd för att undvika att golvet höjs så mycket. Hört att det finns golvvärmerör som är mindre i diameter typ 16 mm någon som vet hur de skulle funka??

Golvnovis!:D
 
H
Varför förstöra med golvvärme. Inte särskilt hälsosamt att ha en sån bakterieodling
i sin bostad?
 
:D

Bakterieodling? Du vill förstås inte utveckla det uttalandet en smula?

Mycket konstigt har jag hört om golvvärme på detta forum, men detta tar nog priset?
 
TACK numera mera upplyst! man lär sig något nytt varje dag - om man vill

Bakterieodling har jag inte funderat över men det kanske gör det lite varmare ... :D
 
bakterieodling ???
 
Björkis skrev:
TACK numera mera upplyst! man lär sig något nytt varje dag - om man vill

Bakterieodling har jag inte funderat över men det kanske gör det lite varmare ... :D
Om vi för en stund bortser från detta med bakterier (vi borde väl egentligen ha elektriska element eller luftvärmepumpar för att överleva) så är du förstås välkommen att ställa ytterligare frågor kring detta med golvvärme, även om du inte längre är en novis.... ;)

För att någon ska kunna säga något klokt behöver man åtminstone veta avståndet mellan golvbjälkarna under ditt plankgolv.

Antagligen är det inga problem att ta upp ditt plankgolv och sedan lägga tillbaka det med 3cm mellan plankorna. Lägg till värmeplåtar och det är sedan klart att lägga 20mm rör. Ett lamellparkettgolv kan du lägga direkt på detta flytande eller skruvat beroende på golvtyp. Med ett flytande golv *kan* det ev vara klokt att lägga en gips ovan på glespanel och rör men det är inget krav. Några skillnader i bygghöjd behöver du således inte fundera på, det blir max 13mm.
 
Både hygieniskt och behagligt
Golvvärme ger både ekonomiska och hygieniska fördelar. Eftersom den mesta värmen överförs genom strålning, slipper vi golvdrag och andra luftrörelser som rör upp damm och smuts.

Mögelsporer, kvalster, bakterier och annat otyg virvlar inte omkring och de trivs inte i ett varmt och torrt golv.


Golvvärme - vilken vardagslyx! ~ Radiatorer / Golvvärme ~ Vi i Villa
 
Nu när Björkis för stunden verkar vara nöjd med svaren han fått undrar jag om inte Holmertz kan utveckla detta med hälsorisker och golvvärme?
 
Skulle också vara intresserad av golvvärmens hälsorisker då jag håller på att smygkonvertera.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.