Jag har ett system med panna CTC EcoAir med utedel värmepump. Vi har mest radiatorer men en tillbyggd del av huset har vattenburen golvvärme från LK. Jag kan i princip inget om hur den fungerar, och undrar över t ex hur jag reglerar värmen i de tre slingorna? Men även eventuellt andra funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Riktigt gammal installation för GV. Är det för kallt på golvvärmen och lagom varmt på elementen. I ditt fall så är det bara flödet genom slingorna som ger värmen och kan justeras. Mer flöde högre värme och tvärs om. Det är med dom vita vreden som det ställs in i första hand. Du ska mäta tempen på utgåemde och returen från golvet, ca dff 4 - 5 C. Fungerar det nu så rör inga delar. Perfekt med s.k instrypning och inga elektroniska delar som går sönder och kostar en massa att reparera.
Tror installationen av golvvärmen är från ca 2010? Men kan ha varit gamla grejor MSN använt. De tre vita vreden står på ”max”. Den stora vita vredet längre upp till höger har alltså ingen funktion för att reglera värmen?
Logga in
Skapa konto
Denna brytare är på noll? Avslagen? Vad hör den till? Jag tycker att ledningarna känns helt kalla, kan golvvärmen vara avstängd…?S sepani skrev:
Det är en maxtermostat, så inte GV får för hög värme, men lite lustig koppling på den, normalt är det ett rör med en bulb i i ett rör. Den sitte liksom direkt o närheten av matarrören och kan påverkas på något sätt av strålvärmen, just nu mäter den tempen i det rummet intill fördelarna. Här har du manualen för den.S sepani skrev:
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.134_lk-minishunt-m60.pdf
Brytaren till höger om cirkulationspumpen står på noll, dum fråga igen har det ngt att göra med att cirkulationspumpen inte går eller är den separat från GV systemet…..J jonaserik skrev:
Så då tänker du att du inte får slå på strömmen?
Grejen är att den är inte avsedd för att slå på och stänga av många ggr, typ en lampa i taket eller så, inget annat.
Den är inte är konstruerad för att bryta med last på.
Grejen är att den är inte avsedd för att slå på och stänga av många ggr, typ en lampa i taket eller så, inget annat.
Den är inte är konstruerad för att bryta med last på.
I ändan på den, en större skruv, ta bort den, kommer lite vatten så en skurtrasa under är bra. Sprutar inget. I hålet så kan axeln synas om den snurrar. Du kan ta en skruvmejsel och vrida runt, håll lite lätt i mejseln, om pumpen startar så kan skramla i handen. Startar den då, är det nästan med säkerhet en kondensator som inte är frisk. Den sitter innanför svarta locket på pumpen, den går att byta själv, kostar ca 100 kr, Bara läs av alla värden som står på den. Och köp en lika, kan stå något som 230 V men går bra även om en ny har 400V på sig. Det är dom andra värdene som är viktigast. Slå ifrån brytaren innan du jobbar.S sepani skrev: