@
Hej,

Har ett rum där golvet aldrig vill bli riktigt "varmt". Har tagit bort ställdonet - och "piggen" åker då upp. Har motionerat den genom att trycka i och släppa upp den. Den åker lätt upp igen.

Det är svår att känna på röret om returen är lika varm som returen från övriga rum. Jag är därför osäker på om det är cirkulation eller inte.

Kan det vara något som spärrar flödet även om "piggen" åker upp? Någon som har koll?

• Närställd ventil med utsprungen styrpinne på ett radiatorrör, vilket illustrerar en del av ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att knacka som en hackspett med en hammare på röret under ventilen, nästa steg är att lufta den. då stänger man av alla andra slingor och gasar på cirkpumpen till max och hoppas en ev luftbubbla åker med, det hörs när den ev åker med som en knastering i fördelaren. Börja där och återkom.

@
J jonaserik skrev:
Börja med att knacka som en hackspett med en hammare på röret under ventilen, nästa steg är att lufta den. då stänger man av alla andra slingor och gasar på cirkpumpen till max och hoppas en ev luftbubbla åker med, det hörs när den ev åker med som en knastering i fördelaren. Börja där och återkom.
Tack, har provat med oklart resultat. Än så länge har jag inte märkt att returen blivit varmare (men det kan antagligen ta rätt lång tid innan det märks). Om det inte fungerar - finns det något annat man själv kan göra?

Har det alltid varit så här. Det är två fördelare, en fram och en retur , foto så båda syns, nu är det bara på den ena slingans ventil som syns. Foto så det syns allting vad du har.

@
J jonaserik skrev:
Har det alltid varit så här. Det är två fördelare, en fram och en retur , foto så båda syns, nu är det bara på den ena slingans ventil som syns. Foto så det syns allting vad du har.
Det har nog alltid varit lite kallare i det aktuella rummet. Har utgått från att det berott på att det ör ett annat parkett golv där samt att tilluften är något högre där. Tidigare använde vi inte rummet så ofta - så då brydde jag mig inte....

Men det vore nu bra om det blev lite varmare... 

Det är slingan längst till höger.

• Fördelningsrör för golvvärme med etiketterade termostatventiler och slingkontakter, höger slinga i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är flödet inställt i den? Det är inte så att den är stängd manuellt med skruven? Har på en LK GVF och där sitter de flödesmätare med en skruv på så man ställer flödet i alla rum. Går de att skruva på något där?

Inte riktigt säker nu, men kan du stänga med någon ventil vid fördelarna, syns inte något till höger, stäng av cirkpumpen och ventielerna, öppna lite på avluftningen ( den vita på vänster sida ) och släpp på trycket, ha skurtrasan runt det kommer lite vatten. PÅ uppsidan vid den slingan så sitter det troligtvis en stypning under pluggen. skruvas den ner så mindre flöde och upp mera. Normalt så gör det det. Vad jag förstår så blir det inte varmare även om donet hänger i luften och då är bara mera vatten ( flöde ) som gäller. Du får prova som jag skrev , kan du inte stäng av på plats så måste det stängas på annat ställe och på dom 2 rör som går till GV, går inte det så ligger trycket på från exspantionskärlet och kan det bli blött.

J Joonazz skrev:
sitter de flödesmätare med en skruv
Skrev det med , men kommer inte ihåg nu om strypen sitter under pluggen eller om det bara är rakt ner i hålet. TS får prova

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.