Vi flyttade in i nybyggt hus för 1,5 år sedan. Golvvärmen har fungerat som den ska - även om den fick felaktiga signaler till sig och skrek på BVP att koppla på elpatronen under de kallaste vintermånaderna förra året...Men oj vad slingorna värmde på!

För ett par dagar sedan försvann dock all värme i badrummet uppe - slinga 4 på bilden styrdonsskåpet uppe - och det är nu mindre behagliga 18 grader där inne.

Igår kväll kunde jag spendera lite tid på felsökning och undersökte styrdon mer noggrant. Alla styrdon på ovanvåningen visar att de är öppna (närbild på badrummets #4) och jag skruvade av den gråa och blåa delen för att massera ventilen genom att trycka ner den flertal gånger med skruvmejsel. Jag jämförde motståndet på den med andra ventiler och upplevde ingen skillnad.

Expansionskärlen tycker jag ser OK ut, termostaten i badrummet reagerar när jag vrider på den och lyser som övriga termostater.

Övriga rum har vettig temperatur, naturligtvis något lägre på ovanvåningen jämfört med nedervåningen med betongplattan, men badrummet är en extrem avvikare.

Centralen för golvvärmen ligger bara 3 meter från badrummet - kan det ändå vara luft som stör systemet så plötsligt? Hur luftar jag i så fall? :|

Mindre aspekt är att jag i skåpet på nedervåningen uppmärksammade rost i hörnet - är det något jag bör vara orolig för på något sätt? Ingenting i skåpet på ovanvåningen.

Tacksam för alla förslag!

• Expansionskärl och rörsystem för golvvärme med kopparrör och mätare i styrdonsskåp, del av felsökningsprojekt i nybyggt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på styrdonsskåp med rostfläckar i hörnet och rörkopplingar i ett nybyggt hus. Problem med golvvärme upplevs.
    Skapa konto
  • Närbild av två Uponor styrdon i golvvärmesystem, markerade med "4" och "3", visar rör för olika slingor, en del av felsökningen i ett badrumssystem.
    Skapa konto
  • Närbild av ett styrdonsskåp för golvvärme med flera numrerade röda och blå ventiler samt kopplade rör.
    Skapa konto
  • Närbild av styrdonsskåp för golvvärme med flera röda och blå ventiler, där slinga 4 identifieras för eventuell felsökning och luftning.
    Skapa konto
  • Närbild av Uponor golvvärmetermostat med en blå lysande ring och en röd indikator på grå bakgrund.
    Skapa konto
Ta av styrdonet till den slinga som inte fungerar, stäng alla andra slingor. Du pressar nu ut flödet i den kalla. Vänta 10-12 timmar. Har flödet kommit igång så kan du börja öppna de andra och fundera på vad i styrningen som inte fungerar(styrdon/rumsgivare etc)

I InsidersUnited skrev:
Ta av styrdonet till den slinga som inte fungerar, stäng alla andra slingor. Du pressar nu ut flödet i den kalla. Vänta 10-12 timmar. Har flödet kommit igång så kan du börja öppna de andra och fundera på vad i styrningen som inte fungerar(styrdon/rumsgivare etc)
Samt dåligt tryck på köldbäraren, fungerar skapligt med noll , men bör vara minst 0,5 bar, när KB blir riktigt kall, så kam trycket sjunka regällt. I övrigt som förgående skriver.

J jonaserik skrev:
Samt dåligt tryck på köldbäraren, fungerar skapligt med noll , men bör vara minst 0,5 bar, när KB blir riktigt kall, så kam trycket sjunka regällt. I övrigt som förgående skriver.
tack! du menar det nedre expansionskärlet som jag inte kan påverkar själv utan behöver rörmokare för att fylla på? Eller kan jag göra något egen hand?

I InsidersUnited skrev:
Tack! Glömde nämna att jag gjorde så igår när jag ströp resterande slingor med de röda rattarna - men alldeles för kort tid. Max 1,5h i det läget innan jag ställde tillbaka

N Neumank skrev:
tack! du menar det nedre expansionskärlet som jag inte kan påverkar själv utan behöver rörmokare för att fylla på? Eller kan jag göra något egen hand?
Det ser inte ut som du har en säkerhetsventil på KB vid kärlet, men en avluftare, under hatten så är det en gänga. kan du få till någon förstoring där upp till 15 mm så går det att fylla där. Avluftaren har en flotör i sig som normalt trycker på en nålventil uppåt och stänger mot vätskan. blir det tryck uppifrån så öpnar den mot kärlet. Då kan man ta trädgårdslangen, sätta på en gardenakoppling, koppla till en kran, fylla slangen till full. koppla på, det är inte många deciliter som behövs. Så att blanda sprit bhövs inte. När det kopplat så öppnar en hjälpreda bara lite ( pyspunka ) på kranen. Då är det bara att hålla reda på trycket och när det är ca 0,8 bar, stänga och koppla loss. Skulle det bli lite luft, så gör det inget, det åker ut genom avluftaren när slangen kopplas loss. Hänger du med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.