J Jehu skrev:
Bi har bergvärme men jag la ändå golvvärme i badrummet, 15 m2 blir runt 1000W.
Med vattenburen hade vi inte haft någon värme på sommarhalvåret, och vår framledning går sällan över 35 grader.

Vi har knappt använt den, bara för att torka upp när det runnit ut vatten, men senaste åren har den fått stå på en timme varje morron, så det är varmt och torrt när folket stiger upp för att duscha.. Förbrukar då 365 kWh om året vilket är ok.
Man kan lägga både vatten och elslinga om man inte har på värme under sommaren. Har för mig att vår forumskompis Eric_N gjorde så
 
Man kan köra vattenburen golvvärme med elpatron på sommaren om man vill. Vi gör det i både kök och badrum där vi har klinkers på golvet.
 
Tack allihopa, vi har bestämt oss för golvvärme för att få ett torrare klimat i badrummet! Då det blir för dyrt för oss att installera vattenburen golvvärme, satsar vi på elburen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
M
Ni kommer ha mer användning av den elektriska då den kan vara igång och ge skönt golv även när framledningstemperaturen på det vattenburna är för lågt för att det ska vara riktigt skönt golv. Bra val tycker jag.
 
Beror på vilket golv, klinkers måste värmas annars svinkallt, lägger du in matta så är golvvärme inget måste.

Hur ser resten av husets värme ut? Har du vattenburet skulle jag köra vattenburet, om ändå elementen ska plockas bort, på sommaren värmer vi inga golv, känns totalt onödigt.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Beror på vilket golv, klinkers måste värmas annars svinkallt, lägger du in matta så är golvvärme inget måste.

Hur ser resten av husets värme ut? Har du vattenburet skulle jag köra vattenburet, om ändå elementen ska plockas bort, på sommaren värmer vi inga golv, känns totalt onödigt.
Vi har fjärrvärme, men installationen skulle ändå bli för dyr för oss. Faktiskt så har det nuvarande badrummet redan golvvärme (el), men allt måste rivas och göras om då badrummet är felbyggt. Vi kan inte ens använda det medan vi väntar på renoveringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.