Fast nästa ägare kanske blåser ut allt och gör om iallafall..........det verkar ju vara ganska vanligt när det gäller kök och badrum och hus rent generellt. Det man tycker är nytt och fint kanske inte alls faller andra i smaken och så rivs det ut. Så att framtidssäkra för nya köpare och sen aldrig använda värmen låter ju konstigt.........
 
Jag har klinkers med golvvärme i tvättstugan i ett hus byggt 77. Så bottenplattan är inte isolerad. Nu har även den yttre värmeslingan på bottenplattan lagt av. Så använder jag inte golvvärmen i tvättstugan är tempen under 15 grader. På övervåningen är tempen under 18 grader. Sedan är det bara att bedöma hur kallt golv du vill ha. Jag har värmen på men reglerar den med program så det drar inte så mycket.
 
H hempularen skrev:
Elsäkerhet: Denna risk kan man nog sätta till noll, under förutsättning att arbetet utförs av behörig elfirma (kräv att de visar upp provningsprotokollen, slingan skall kontrollmätas före läggning, direkt efter läggning, och efter ingjutning), och det skall vara en isolationsmätning vid de här tillfällena.
Enda gången i mitt husägande då jag anlitade en elektriker var detta, just för att få förlängd garanti. den personen gjorde bara en resistansmätning men skrev in värdet i alla tre rutor. Och isolationsmätning gjorde han inte alls, först efter påtryckningar, och då visste han inte hur apparaten fungerade.
Jag behöver inte fler elektriker.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
H Halley skrev:
Så vad säger ni? Är fördelarna med golvvärme så stora att det lönar sig?
Nej, inte om man har vettig isolering i bottenplattan och bra temperatur i golvet ändå.

michfris michfris skrev:
Oavsett vad ni väljer sätt tilltro till produkterna och installatörens kunskap, gör man rätt ska det bli rätt helt enkelt.
Att följa tillverkarens/säljarens/leverantörens "rekommendationer" kan slå fel.
Det är ju självklart att de vill sälja sina produkter och tjäna pengar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag gjorde badrummet för ett år sedan. Enda anledningen att installera golvvärme var att bli av med radiatorn.
Har ett åtta år gammalt hus här i Halland utan golvvärme och utan en enda radiator. Något vi aldrig har saknat.
I varma Blekinge borde det väl vara ännu mer meningslöst med golvvärme?

yonna yonna skrev:
Golvvärme är definitivt ett måste i badrum i ett modernt hem.
Nej, varför det?
Lägg pengarna på något som verkligen behövs i stället.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej, inte om man har vettig isolering i bottenplattan och bra temperatur i golvet ändå.


Att följa tillverkarens/säljarens/leverantörens "rekommendationer" kan slå fel.
Det är ju självklart att de vill sälja sina produkter och tjäna pengar.


Har ett åtta år gammalt hus här i Halland utan golvvärme och utan en enda radiator. Något vi aldrig har saknat.
I varma Blekinge borde det väl vara ännu mer meningslöst med golvvärme?


Nej, varför det?
Lägg pengarna på något som verkligen behövs i stället.
En platta utan golvärme blir inte skön att gå på om man har klinkers.
Vad har du för hus och värme ?
 
Redigerat:
T Polos skrev:
En platta utan golvärme blir inte skön att gå på om man har klinkers.
Vad har du för hud och värme ?
För det första har jag inte klinkergolv, utan trägolv. Det är ju trots allt ett trähus jag bor i.
Och i våtrummen har vi plastmattor, tätt, torrt och varmt.

Hudtemperatur? Just nu 30,7°C i fotsulan när jag tagit av sockan.
Hur varm är ditt "värmegolv"?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
För det första har jag inte klinkergolv, utan trägolv. Det är ju trots allt ett trähus jag bor i.
Och i våtrummen har vi plastmattor, tätt, torrt och varmt.

Hudtemperatur? Just nu 30,7°C i fotsulan när jag tagit av sockan.
Hur varm är ditt "värmegolv"?
Men vad har du för värme i huset.
Sen är plastmatta också väldigt kall utan värme, mina klinker golv är torra varma och inställda på 20 grader.
 
Tycker man att ett golv utan golvvärme är kallt så är det nog mest för att man har vant sig vid ett varmt golv och det är ju då bara en komfortgrej. Det blir ju fel att säga att klinkers och plastmattor är väldigt kalla för det är de ju inte om rummet är normalvarmt i övrigt. De är möjligen kallare än ett golv med golvvärme, det kan jag hålla med om men långt ifrån obehagligt. Det blir ju lika som jag var inne på tidigare, de som är vana vid att ha fruktansvärt varmt inne fryser ju hos andra som har normal temperatur. Är det då kallt hos den som har normal temperatur eller för varmt hos den som har varmt?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tycker ni ska lägga golvvärme. Merkostnaden när ni renoverar är försumbar. Vill ni sedan inte använda golvvärmen så är det ju bara att låta den vara avstängd. Är det ett mindre badrum skulle jag välja el. Är det modell större så kan ett vattenburet system vara ett alternativ.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
morsan och farsan har inte golvvärme i ena toaletten. Gammalt hus (byggt runt 40) med källare och då toalett ovanför källarplan, uppvärmt källarplan och trots detta blir ju fötterna som istappar om man inte står på en matta dom lag ut i toan. Skulle aldrig i hela mitt liv lägga klinkers utan golvvärme. Skulle heller aldrig byggt hus idag utan golvvärme, sådan himla skön komfort är svår att få på andra håll.
 
  • Gilla
krill7
  • Laddar…
nikasp
Golvvärme utan tvekan. Haft det i två badrum innan jag blev sambo och hade ”kalla fötter” i 1,5 år innan vi köpte hus. Klinkergolvet och badrummet kändes kallt och rått i jämförelse.

I huset vi har nu tuffar elgilvvärmen på sitt 21:a år nu som komplement till radiatorn. Nu blir det elgolvvärme igen men handdukstork med elpatron så vi får torra handdukar även på sommaren.

Guld värt med golvvärme då vi har två småbarn som stänker ner halva badrummet när de badar badkar. Golvet torkar upp snabbt.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vattenburen golvvärme naturligtvis. Hade aldrig byggt badrum utan vattenburen golvvärme.
 
Många "aldrig utan golvvärme" svar här. Det finns faktiskt folk som har levt och överlevt utan golvvärme i åratal, som jag. Det är inte ett måste! Men det är skönt att ha till en kostnad.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
nikasp
Lägger man hyfsat med pengar på ett nytt badrum så tycker jag det är dumsnålt att inte installera. Jag överlevde i förra boendet men inte var det kul med kall klinker när man gick in barfota. Sen var det fuktigt länge efter varje dusch. Med golvvärme behöver man inte hålla på att raka eller torka golv med trasa.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
I andra trådar har man bestämt sagt att- lägg inte golvvärme på oisolerad betongplatta på mark och inte på oisolerad betongplatta med krypgrund,
pga att då riskeras det dra upp fukt underifrån upp i bla väggarna,
gäller inte det längre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.