Kostnaden för att välja golvärme är obefintlig i sammahanget, känns riktigt dumsnålt stt låta bli att lägga in el-slinga medans man kan! varesig om man vill använda den eller inte.

Nästa person kanske gärna har en, ökar badrummet värde med mer än det kostar att bygga.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
Hej och tack för alla era tankar! Som sagt så är vi vana vid klinkersgolv utan golvvärme och har aldrig ens funderat över att det skulle vara kallt (och då var det badrummet ändå på bottenplan). Vi har heller inga planer på att flytta, så vi renoverar för oss. Men det som ändå väger ganska tungt är det som en eller flera sa om "klimatet" i badrummet; att det blir torrare och mindre risk för svartmögel. Jag vet inte varför hantverkaren inte ens frågade om vattenburen värme eller el, utan han verkade utgå ifrån el. Måste höra med honom om vattenburen värme är ett alternativ. Men det kanske kostar mycket mer att installera?
 
B
Det är många som aldrig ens funderar över saker och ting förrän man upplevt något annat. För en del är det ju självklart att skrapa rutorna på morgonen, dra fram vattenslangen för att vattna gräset eller skotta snö på uppfarten. För andra är det ingenting man pysslar med när det finns något som kan lösa det åt en.

Du upplever inte klinkergolvet som jobbigt kallt, just för att det alltid har upplevts så. I din värld (ursäkta uttrycket) är klinker kallare än trägolv. Eller att golv generellt sett är kalla. För vissa är ett kallt golv, speciellt i stenmaterial, obehagligt då man är van vid att golvet håller en högre temperatur (”varför kall om fötterna i ett hus för x kr”). För andra så spelar det inte någon roll om golvvärme saknas (”använd strumpor och lägg ut en matta”).

Att vattenburen golvvärme inte föreslagits är för att det kräver mer jobb och oftast (endast?) används när det finns t.ex. en värmepump som kan värma vattnet. Elburen golvvärme är ”bara” att lägga ut och koppla in. Är det vattenburet så måste vattnet cirkuleras och värmas, vilket gör det till en dyr(-are?) installation än en värmekabel. Har ni redan vattenburet, t.ex. radiatorer eller golvvärme på andra ställen i huset så kan det ju vara idé att koppla in sig på det. Men att dra igång ett vattenburet system enbart för ett badrum bedömer jag som dyrare än elburet. Men samtidigt kommer du inte ha ”någon el” direkt under blöta fötter om du väljer vattenburet, om du nu har några farhågor om det.
 
Vattenburen är en hel del dyrare i investering men något billigare i drift om du t ex har bergvärme. El bygger lägre. Men det har sagts förut.
I övrigt håller jag helt med TS att man kan mycket väl leva utan golvvärme även på klinker. Det är en vanesak. Andra behöver ha det 22C varmt för att trivas.
 
Bara av anledningen att slippa iskalla golv bör man ha golvvärme. Det är dessutom inte så jättedyrt att installera. Har man vattenburen värme är det klart bäst att ha vattenburen golvvärme, men det är lite dyrare att installera och det behövs ett fördelarskåp. Men att behöva gå med tofflor inomhus är inte kul. Vi har ett klinkat golv i tvättstugan utan golvvärme och trots att den är gjord 2010 funderar jag på att riva det och göra det ”rätt”.
 
Du funderar lite över livslängd på golvvärmen. Det är en klok tanke, och i ett badrum skall du inte välja en så kallad självbegränsande värmekabel, typ T2 röd eller någon annan med samma funktion. De bör man endast använda under golv som går att lyfta upp för att byta kabeln. "Oreglerade" värmekablar typ T2 blå har inte detta problem, och kan säkerligen överleva lika länge som badrummet. I ett badrum har man sällan behov av självregleringen heller. Lite solljus, inga mattor, inga möbler eller skåp som står på golvet och motiverar regleringen.

Självbegränsande (självreglerande) värmekabel har nämligen, beroende på det halvledande materialet och dess funktion mellan de två ledarna, begränsad livslängd. Man kan inte säga exakt hur lång livslängd, eftersom det beror på användning/externa förhållanden. Vid "hård/frekvent" användning ( frostskydd på ledningar, som ligger på nästan hela tiden ) räknar man inte med mer än ca 10 år.

Installera gärna golvvärme, nu när du redan börjat fundera. Är det ändå direktverkande el vi pratar om kan en handdukstork som har inbyggd termostat och då kan fungera som radiator ge dig sköna handdukar, dubbla värmelösningar, och en valfrihet.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
De flesta tillverkare ger mellan 20-25 års garanti och då är förmodligen badrummet dags att byta igen. Så ur den synpunkten behöver du inte oroa dig
 
Fråga vad är bästa elvärmen då?
 
Vi har fjärrvärme, så det kanske inte skulle bli så billigt i alla fall med vattenburen värme? Men jag ska höra lite med honom vad han har tänkt och hur han resonerar kring livslängd. Är det 10+ år blir jag skeptisk, medans 20+ år känns ok. Tycker ett välgjort badrum borde hålla i 20 år (även om jag vet att den "tekniska livslängden" är kortare) och det låter inte alls kul att peta bort plattor och laga tätskikt.
 
Åsa Lund
H Halley skrev:
Vi har fjärrvärme, så det kanske inte skulle bli så billigt i alla fall med vattenburen värme? Men jag ska höra lite med honom vad han har tänkt och hur han resonerar kring livslängd. Är det 10+ år blir jag skeptisk, medans 20+ år känns ok. Tycker ett välgjort badrum borde hålla i 20 år (även om jag vet att den "tekniska livslängden" är kortare) och det låter inte alls kul att peta bort plattor och laga tätskikt.
Har du fjärrvärme är det definitivt läge att fundera på vattenburen golvvärme. Billigare energi än el. Vi köpte färdigt set från LK när vi gjorde i badrummet för tio år sedan. Pump ventiler och slangar, allt fanns med. Enkelt!
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
T Polos skrev:
Men vad har du för värme i huset.
Sen är plastmatta också väldigt kall utan värme, mina klinker golv är torra varma och inställda på 20 grader.
Vår värme ligger på 21 - 23°C som oftast.
Men att klinker och andra stenmaterial upplevs som kallare, och därför kräver uppvärmning, beror på att de leder värme så mycket bättre än trä och plast.
Så även om ditt klinkergolv har 20°C temperatur så känns det mycket kallare än mina trä- och plastgolv vid samma temperatur.

Men nu tror jag förstås inte att din 20°C inställning gäller golvtemperaturen, utan snarare vid en termostat 1,5 meter över golvet. Själva golvklinkerplattorna är säkerligen mycket varmare.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Enda gången i mitt husägande då jag anlitade en elektriker var detta, just för att få förlängd garanti. den personen gjorde bara en resistansmätning men skrev in värdet i alla tre rutor. Och isolationsmätning gjorde han inte alls, först efter påtryckningar, och då visste han inte hur apparaten fungerade.
Jag behöver inte fler elektriker.
Jag hade en elektriker och hans chef som inte visste hur ett Lvi element skulle kopplas. Så det finns klåpare i alla branscher.
 
H Halley skrev:
Vi har fjärrvärme, så det kanske inte skulle bli så billigt i alla fall med vattenburen värme? Men jag ska höra lite med honom vad han har tänkt och hur han resonerar kring livslängd. Är det 10+ år blir jag skeptisk, medans 20+ år känns ok. Tycker ett välgjort badrum borde hålla i 20 år (även om jag vet att den "tekniska livslängden" är kortare) och det låter inte alls kul att peta bort plattor och laga tätskikt.
Problemet med elvärme i golvet är att försäkringsbolaget hänvisar till företaget för dem om de går sönder. Vanligast är att tempgivaren går sönder. När jag kollade upp det lämnade de 10-12 års garanti för rätt installation. Vet inte om T2blå är en lösning som någon skrev. Det visste jag inte då vi fick nytt badrum i februari och fick en T2 röd med bestämd styrka. Men kan hålla med att en handdukstork också är skönt.
 
S Stefan1972 skrev:
Tycker man att ett golv utan golvvärme är kallt så är det nog mest för att man har vant sig vid ett varmt golv och det är ju då bara en komfortgrej. Det blir ju fel att säga att klinkers och plastmattor är väldigt kalla för det är de ju inte om rummet är normalvarmt i övrigt. De är möjligen kallare än ett golv med golvvärme, det kan jag hålla med om men långt ifrån obehagligt. Det blir ju lika som jag var inne på tidigare, de som är vana vid att ha fruktansvärt varmt inne fryser ju hos andra som har normal temperatur. Är det då kallt hos den som har normal temperatur eller för varmt hos den som har varmt?
Ja det finns säkert folk som bor helt utan värme också och dom tycker nog vi som har vär
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vår värme ligger på 21 - 23°C som oftast.
Men att klinker och andra stenmaterial upplevs som kallare, och därför kräver uppvärmning, beror på att de leder värme så mycket bättre än trä och plast.
Så även om ditt klinkergolv har 20°C temperatur så känns det mycket kallare än mina trä- och plastgolv vid samma temperatur.

Men nu tror jag förstås inte att din 20°C inställning gäller golvtemperaturen, utan snarare vid en termostat 1,5 meter över golvet. Själva golvklinkerplattorna är säkerligen mycket varmare.
nej inställningen på golvet och termostaten är inte samma
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vår värme ligger på 21 - 23°C som oftast.
Men att klinker och andra stenmaterial upplevs som kallare, och därför kräver uppvärmning, beror på att de leder värme så mycket bättre än trä och plast.
Så även om ditt klinkergolv har 20°C temperatur så känns det mycket kallare än mina trä- och plastgolv vid samma temperatur.

Men nu tror jag förstås inte att din 20°C inställning gäller golvtemperaturen, utan snarare vid en termostat 1,5 meter över golvet. Själva golvklinkerplattorna är säkerligen mycket varmare.
Givaren till golvvärmen är i 98% av fallen ingjuten i golvet mellan två slingor. Jag har gjort ett 20-tal förläggningar. Rumsgivare är endast om det inte får plats eller glömts bort, ev på en gammal installation där givaren är sönder. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.