S slurppe99 skrev:
Problemet med elvärme i golvet är att försäkringsbolaget hänvisar till företaget för dem om de går sönder. Vanligast är att tempgivaren går sönder. När jag kollade upp det lämnade de 10-12 års garanti för rätt installation. Vet inte om T2blå är en lösning som någon skrev. Det visste jag inte då vi fick nytt badrum i februari och fick en T2 röd med bestämd styrka. Men kan hålla med att en handdukstork också är skönt.
Devi ger 20 års garanti
https://devi.danfoss.com/sweden/garanti/
T2 Blå ger 12 år
https://www.pentairthermal.se/Images/ML-RaychemFLHCommRep-IM-INST324_tcm507-56987.pdf
Ebeco ger 25 år
http://www.ebeco.se/golvvarme/installation-garanti
 
H Halley skrev:
Vi har fjärrvärme, så det kanske inte skulle bli så billigt i alla fall med vattenburen värme? Men jag ska höra lite med honom vad han har tänkt och hur han resonerar kring livslängd. Är det 10+ år blir jag skeptisk, medans 20+ år känns ok. Tycker ett välgjort badrum borde hålla i 20 år (även om jag vet att den "tekniska livslängden" är kortare) och det låter inte alls kul att peta bort plattor och laga tätskikt.
Det är i just ditt fall det är värt att installera vattenburen golvvärme. Däremot är materialet lite drygt dubbelt så dyrt som elektrisk, men driftkostnaden ökar med 0%.
Jag har själv installerat detta (även om jag är elektriker och kan fixa det andra superbilligt)
https://golvvarmebutiken.se/Vattenb...-ingjutning/LK-Golvvarmepaket-L12M60-10-m.htm

Blev totalt 9500kr utan installation, mot kanske 3-4000kr för en el-slinga (ex installationen)
 
Vi har lagat en golvärme slinga men den låg under klinker i en hall.
Kom någon snubbe och skickade i mycket ström så han kunde se på någon centimeter nära var felet i golvet var vi tog upp en platta och det var elektrikern som satt ett stift igenom kabeln.
 
Jag har inte gjort hundra badrum, men iaf 50. Alla med golvvärme, inget har falerat.

Efter läggning mäter man upp resistansen, efter ingjutning mäter man igen för att kolla att inget ändrat sig. Sen mäter jag innan jag installerar termostaten.

Ska något gå sönder efter det så får man ha otur att plattan spricker eller liknande. Men då har du värre bekymmer än kallt golv
 
En värmekabel med enkel termostat till ett badrum kostar 1500:- jag förstår inte varför man funderar på att välja bort det. Golvet torkar klart snabbare bara det är värt 1500:-. Men som någon annan redan skrivit: Det är bara du som kan bedöma om det är värt det för dig.
Ganska omöjlig fråga i ett forum egentligen...

Sedan om du är orolig för 230V så finns det ju 24V golvvärme också.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Lägre bygghöjd och möjligheten att ha lite golvvärme på för att även då centralstyrningen stängt av uppvärmningen är två skäl som får mig att fundera på elektrisk golvvärme fast jag har vattenburen värme i huset i övrigt.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Devi ger 20 års garanti
[länk]
T2 Blå ger 12 år
[länk]
Ebeco ger 25 år
[länk]
Bra då har andra blivit bättre. De jag kollade upp 2013 gav då bara 10-12 år.
 
Så JA vad dom flesta verkar säga lägg in golvärme om du renoverar ditt badrum.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
Måste man pressa bygghöjden så har LK 8mm vattenburen som ett alternativ.
Passar dock bara mindre rum. Perfekt om det är max 5m², OK upp till 10², sen anser jag att man väljer ett system med grövre slang med mindre flödesmotstånd.
https://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Golvvaermepaket-8-mm/

Roth har ett system med 10,5 mm slang som har nästan identiskt flödesmotstånd som konkurrenternas 12mm system, kan vara något att kika på ifall varenda mm är värdefull.
 
Åsa Lund
Mikael_L Mikael_L skrev:
Måste man pressa bygghöjden så har LK 8mm vattenburen som ett alternativ.
Passar dock bara mindre rum. Perfekt om det är max 5m², OK upp till 10², sen anser jag att man väljer ett system med grövre slang med mindre flödesmotstånd.
[länk]

Roth har ett system med 10,5 mm slang som har nästan identiskt flödesmotstånd som konkurrenternas 12mm system, kan vara något att kika på ifall varenda mm är värdefull.
Det är sådant som vi har. Funkar perfekt. Vårt badrum är nog ungefär 5 m2. Finns inte jättegott om badrum på över 10 m2.
 
M mroing skrev:
En värmekabel med enkel termostat till ett badrum kostar 1500:- jag förstår inte varför man funderar på att välja bort det. Golvet torkar klart snabbare bara det är värt 1500:-. Men som någon annan redan skrivit: Det är bara du som kan bedöma om det är värt det för dig.
Ganska omöjlig fråga i ett forum egentligen...

Sedan om du är orolig för 230V så finns det ju 24V golvvärme också.
Det var antingen ett väldigt litet badrum eller en otroligt billig kabel. 7 kvadrat kostar runt 3-4000. Förmodligen mer om elektrikern säljer den
 
Det var en billig kabel, annat kan man inte säga. Detta brukar vara en normalkostnad:

Skärmdump från webbutik som visar priser för två olika typer av värmekablar med termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ja 2500 SEK i prisskillnad... men sedan är ju pentair ett bolag med 100.000 anställda som skall få lön också...
 
Bi har bergvärme men jag la ändå golvvärme i badrummet, 15 m2 blir runt 1000W.
Med vattenburen hade vi inte haft någon värme på sommarhalvåret, och vår framledning går sällan över 35 grader.

Vi har knappt använt den, bara för att torka upp när det runnit ut vatten, men senaste åren har den fått stå på en timme varje morron, så det är varmt och torrt när folket stiger upp för att duscha.. Förbrukar då 365 kWh om året vilket är ok.
 
  • Gilla
mroing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.