Medlem
· Västra götaland
· 20 inlägg
Hej! Jag har svårt att få cirkulation när jag ökar inblandning av varmt vatten på vår Shunteb till vår golvvärme. Om jag stänger blandningsventilen (A) så att ingen inblandning av returvattnet sker får jag nästan inget flöde i slingorna vilket resulterar i att det bara blir varmt i början av slingorna. Om jag öppnar upp blandningsventilen (A) så att det blir mer inblandning av returvatten ökar flödet men då blir temperaturen för låg. B är helt öppen. På C sitter en termostat som jag skruvat av för att testa så ”piggen” fungerade och den verkar fjädra som den ska. Någon som har något tips om hur jag löser detta?
Inge ställdon är bra, hur är det pumpen, mera fart på den kan hjälpa. Syns dåligt för indikeringen på fart på den. Ser ut som tryckstyrd nu. Om du trycker på pilen så flyttar sig säker indikeringen till höger sida, med 3 läggen, tryck ett par ggr så kommer den att flytta sig till 3:e markeringen. Har du för bråttom och det går förbi, blir det några tryck till. Prova.
Medlem
· Västra götaland
· 20 inlägg
Såväl pumpen till golvvärmen som cirkulationspumpen står på max med konstant tryck. Så det har jag tyvärr redan uteslutit. Hur fungerar blandningsventilen (A), är det endast en vanlig skruv eller är den lik C i avseende att den har bimetall i sig?
A och B är termostatventiler C är en strypventil och ser ut att vara helt ute och totalt öppen. Går piggarna ut som dom ska. Innanför så sitter det en kägla som påverkas av piggen. I bland kan dom kärva lite och inte öppna som dom ska. Du kan prova att knacka på röret under på A i ventilens riktning med en hammare, lika med B . Det ska ruska om ordentligt i ventilen och det håller, så var inte rädd. Det har fungerat på andra ventiler av den sorten. Hattarna på övre röret, ta bort dom,kolla piggarna.
Du har inga indikeringsrör, så svårt att veta att flödet snurrar som det ska, ser att det är en stor skillnad på temp på in/ut. Tumregel cirka 4 -5 C. Så flödet går lite sakta för slingorna tillsammans.
Du har inga indikeringsrör, så svårt att veta att flödet snurrar som det ska, ser att det är en stor skillnad på temp på in/ut. Tumregel cirka 4 -5 C. Så flödet går lite sakta för slingorna tillsammans.
Medlem
· Västra götaland
· 20 inlägg
Tack för tippsen! Ja piggarna funkar som de ska. Jag har skruvat av piggen på C och käglan går att trycka in, då kommer det ut vatten. Piggarna på övre röret funkar. Jag installerade flödesmätare i helgen, uppdaterar med ny bild. Jag tror bilden är lite missvisande A är ingen termostat av slaget med en pigg utan man skruvar in det som ser ut som en pigg. Om den är helt inskruvad är returen/feedbacken helt stängd dvs pumpen matas bara med varmvatten. Men om jag har den inställd så så tappar slingorna i tryck och det blir bara varmt i början av slingorna.Tempskillnaden är ca 4-6 grader nu. I skrivande stund är temp efter shunt och pump 30 grader och returen 24 grader. Mitt problem är alltså att jag vill leda in högre temperatur men om jag gör det så tappar jag flöde i slingorna. Hm....
Nu är jag inte säker på A om den med intryckt pigg stänger mot returen från GV, är det så, så bör hela kraften och värmen gå från tillopp och returen direkt ut. Ingen blandning då. Flödet på slingorna ser ut att vara 6 resp 5 L/m.
Det är något skumt med kopplingen rörmässigt. Du har mätarna på nedre röret och dom visar att ett flöde finns i riktning nedåt. Och vilken väg ska pumpen pumpa, finns en pil på impellerhuset.
EDIT tryck/flöde kommer nerifrån indikeringen lyfter skivan i den, så fel på ovan skrift.
Det är något skumt med kopplingen rörmässigt. Du har mätarna på nedre röret och dom visar att ett flöde finns i riktning nedåt. Och vilken väg ska pumpen pumpa, finns en pil på impellerhuset.
EDIT tryck/flöde kommer nerifrån indikeringen lyfter skivan i den, så fel på ovan skrift.
Redigerat:
Medlem
· Västra götaland
· 20 inlägg
Ja jag har förstått det som att när skruven A är inskruvad är golvvärmens retur strypt (ingen blandning).Mätarna skall vara på returen i detta systemet och man läser av av det nedre strecket dvs 4L/min.
På returen, beror på hur man vänder dom. kan sitta var som helst nästan. På det nerdre röret så är det strypinställningar, har du dom uppskruvade till kant, för att vara helt öppna. När du skruvar, håll koll på flödesmätarna samtidigt, sä finns ingen tvekan om vad som är max/min flöde som en slinga får.
Medlem
· Västra götaland
· 20 inlägg
Ja de strypinställningarna använde jag för att få samma flöde på alla slingor.J jonaserik skrev:På returen, beror på hur man vänder dom. kan sitta var som helst nästan. På det nerdre röret så är det strypinställningar, har du dom uppskruvade till kant, för att vara helt öppna. När du skruvar, håll koll på flödesmätarna samtidigt, sä finns ingen tvekan om vad som är max/min flöde som en slinga får.
Liknande trådar
-
Nibe f1245, ingen cirkulation av vatten till golvvärmen.
Värme allmänt -
Motionera cirkulationspump till golvvärme i badrum.
Värme allmänt -
Golvvärme, antalet cirkulationspumpar
Värme allmänt -
Hur får jag bättre cirkulation i golvvärmen?
Värme allmänt -
Byte cirkulationspump till vattenburen golvvärme
Värme allmänt