Hej.
I mitt badrum som jag renoverar tänkte jag bygga upp höjden med 5 cm EPS.
Över detta en kaka med armerad flytspackel och vattenburen golvvärme.
Men ska armerigen ligga över eller under golvvärmerören? eller kvittar det?

I Kiiltos beskrivning och i kontakt med dem ska armeringen ligga under rören.
I Uponors beskrivning ska det vara över rören.

Plus med att ha det över är ju att man kan använda rörhållarskena för enkel läggning av rör.
Minus med det samma är ju att man tvingas kliva på armeringen som ligger på rören och kanske skada dessa.

Vad tycker ni?
 
Dom byggen jag har varit på så har det varit armeringen över.
Borde ju också vara mindre risk att slangen flyter upp.
 
D
Jag la armeringen över, dels för att kunna använda rörhållarskena och dels för att vara säker på att inget rör skulle titta upp ur plattan. Fördelen med att ha armeringen under är ju att rören kommer ytligare så värmen kommer lite snabbare och sprider sig inte lika mycket i plattan. Hur stor praktiskt roll det spelar vet jag inte.
 
Är det inte svårt att flyta med armering över?
Trampa runt på armering som skaver på rören låter inte så bra, men kanske är ett ickeproblem?
 
StevieGee skrev:
Är det inte svårt att flyta med armering över?
Trampa runt på armering som skaver på rören låter inte så bra, men kanske är ett ickeproblem?
Det blir inte så mycket, lika bra att flyta på en gång när slangen och armeringen är lagd.
 
D
min armering satt ju i distanser/fötter så rören blev ju inte speciellt belastade även om man gick på armeringen.
 
Ju närmare ytan man lägger rören ju större risk för ojämna värmestråk på golvet dvs kalla resp varma stråk. När man lägger slangen djupare så får man en jämnare värmespridning i plattan.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Men kan man alltså gå på armeringsnätet som ligger direkt på golvvärmerören? (Känns vanskligt)
På grund av badrummets utformning är det omöjligt för mig att nå överallt utan att trampa ut på nätet..
 
D
StevieGee skrev:
Men kan man alltså gå på armeringsnätet som ligger direkt på golvvärmerören? (Känns vanskligt)
På grund av badrummets utformning är det omöjligt för mig att nå överallt utan att trampa ut på nätet..
Som sagt så lägger man ju ofta armeringen på distanser och då trycker ju inte armeringen på rören även om man går på dem. Om man inte har distanser så skaver väl armeringen teoretiskt lite på rören när man går på armeringen men det verkar ändå vara vanligast att lägga rören underst.

https://www.google.com/search?q=gju...ed=0ahUKEwjTq6iHm-XMAhVIkSwKHboCA_YQ_AUIBigB#
 
Slangen håller förvånansvärt bra. Jag har lagt både över och under. Golvet blir varmare där den ligger över men de flesta rekommenderar under. Vill man ha den över så hjälper det lite att vatten fylla slangen innan gjutning för att minska risken för att den flyter upp. Naja noggrant ex med buntband om du lägger ovanpå. Tänk också på risken för att borra i slangen ökar ovanå armeringen
 
S
Du skola icke borra i det golv gud försett med golvvärme.
 
Amen på det.
 
D
SueCia skrev:
Du skola icke borra i det golv gud försett med golvvärme.
Fast värme underifrån associerar jag mest med helvetet...
 
Tack för alla svar. Ska inte borra i golvet i mitt badrum men tack för omtanken.
 
Armeringen över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.