Tjena

Ska nu lägga mina 20mm slingor i badrummet för uppvärmningen. Ska även lägga elburen komfortvärme mellan den vatenburna. Som jag räknar kommer vatten ligga 30cc och mellan dessa 2st varv med el med ca 7cm cc.

Måste bara få lite tips på vilken elslinga jag bör ha. Det finns sjukt mycket på marknaden. Jag vill ju såklart att elslingan ska vara lite anpassad för när vattenslingorna värmer.

Vill också kunna styra så elen bara går kl 05:00-08:00 + 16:00-22:00 vardagar samt 07:00-23:00 lör, sön. Funkar detta?

Principskiss. Tänkte sätta fast rubbet på armeringen och gjuta in i en typ 3 cm spackelkaka.

Golvvärme princip.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

får jag fråga varför? har du inte tillräckligt energi ifrån det vattenburna systemet?

Jo för uppvärmningen. Men för komfort sommartid när uppvärmningen är avstängd vill man ju ändå ha ett golv som torkar snabbt och är mysigt för tassarna. Kostade mig några tusingar extra. Lägger man 150' på ett badrum vill man ha skönt golv.

Elen kan du styra med en timer så att den är på när du vill ha det varmt om fossingarna.

Japp. Har köpt en termostat med sjukt många inställningsmöjligheter. Tänkte testa varma golv kl 06-08 och 16-22 vardagar och 07-23 helger.

En annan halvlyx jag installerat som även den går på timer+temperatur är VVC, varmvattencirkulation. Jag är trött på att alltid tvätta händerna i kallvatten eller spola 1 minut innan man får fram varmvatten i handfat eller duschen. Kan rekommendera.

Annars kan du väl lika gärna köpa en elsats till golvvärmen, just för den slingan?

gnuttisch skrev:
Annars kan du väl lika gärna köpa en elsats till golvvärmen, just för den slingan?
Jag va inne på det men den lösningen kräver mer utrymme och kostade 4000kr mer. En elslinga kan dessutom läggas tätare med 6cm cc och bara på deställen av golvet man går på. Vattenslingan ligger överallt och behöver bli ganska varm för komfort. För uppvärmning kör man ju under 30 grader men för komfort behövs lite extra värme.

Låter kanon,

Anledningen till att jag frågar är att vi själva ska renovera ett badrum i vår källare efter storhelgerna, där jag hade tänkt att enbart lägga vattenburen golvvärme och köra en eltillsats till den slingan för att få varma golv året runt.

Men nu blir det nog att lägga ner en elslinga som du gör istället :)

kommer det några bilder?

Möjligt att jag kunde ha lagt mer energi på att lägga alla slingor perfekt men så här såg det ut innan jag flytspacklade. 20131204_210055.jpg
Skapa konto

Å nu 20131211_100537.jpg
Skapa konto

• Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.