Funderar för tillfället över hur jag lämpligt kan bygga upp golvet inför badrumsrenoveringen och vill få lite feedback och tips kring hur jag tänkt hittills. Vill helst ha möjligheten till att lägga klinkers och vill därmed, som de flesta andra, uppnå en godkänd, lätt och styv konstruktion till en "vettig" kostnad.

Tilltänkt konstruktion
- Klinkers
- Tätskikt
- Flytspackel 30-50mm
- Vattenburen golvvärme 16 mm (alt 12 mm)
- 2.5 mm armeringsnät
- EPS betong ca 140 mm med armerings- järn/nät
- Plastfolie
- Stålbalk/gjuten botten (innertak källare)

Brunnar och avlopp tänkte jag släppa rakt ner i källaren ock koppla samman där för att slippa ha den i bjälklaget och betongen.
Schematisk illustration av ett planerat badrumsgolv med lager av klinkers, tätskikt, flytspackel, värme, armering och EPS-betong över stålbalkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rummet är 10,2 m2 (3,3 x 3,1 m) (stålbalkarnas spännvidd 3.1 m)
Otillrättalagt golv i ett pågående badrumsbygge med synliga betongytor, träreglar och stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Är det möjligt att göra på detta viset utan att riskera sättningar? Klarar stålbalkarna som underlag att hålla plattan av EPS-betong (observera att jag inte får en stålbalk rätt under EPS´en på sidan mot närliggande rum)?

Jag har ingen uppfattning kring bärigheten i dessa stålbalkar, men viss svikt finns så klart i golvet i övriga huset. Bifogar ungefärliga mått på balk. Den gjutna botten mellan balkarna är rimligen ca 6 cm tjock och ganska så spröd/porös så bärigheten i den är jag tveksam över.
Schematisk illustration av en stålbalksprofil med angivna mått för dimensionering i en badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skulle man i detta fall tjäna något i bärighet med att regla upp bjälklag 45x145mm på cc300 vilandes mot stålbalkarna och sedan fylla med EPS, det kanske tom är nödvändigt?
Schematisk illustration av en föreslagen golvkonstruktion för badrum med lager av klinkers, tätskikt, flytspackel, EPS och bärlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur skulle ni resonera? Tacksam för svar. Fyller på med info om det är något jag missat eller något som behöver förtydligas.
 
  • Sektion av golvkonstruktion för badrum med måttangivelser på stålbalkar, EPS-betong och tätskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ouppbyggt golv med synliga stålbalkar och betong inför badrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obearbetat golv i ett renoveringsprojekt av ett badrum, visar betongunderlag, träbjälkar och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tumstock vertikalt placerad mot stålbalk och bjälklag i förberedelse för golvarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttstock placerad mot en stålbalk för att visa balkens bredd i förberedelse för ett badrumsbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband står lodrätt på en betongyta för att mäta tjockleken på en stålbalk i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.