Hej,
bestämde mig för att lägga parkett och har börjat riva laminaten. Under laminaten låg ett annat laminat, och under detta en plastmatta, och under detta en till plastmatta som verkar vara limmad på en vad jag kan se masonitskiva. Masonitskivan verkar ligga direkt på packad grus/sand, och man har limmat den första gula mattan i masonitskivan.
Min tanke är att lägga golvspån 22mm ovanpå denna masonitskivan, men problemet är att det inte verkar finnas några balkar/reglar undertill. Kanske finns dom längre ner men när jag lyfter på masonitskivan och sticker ner skruvmejseln (har gjort detta på flera ställen) i sanden verkar det inte finnas några balkar.
Frågan är: Är det okej att lägga golvspån direkt på denna masonitskiva och skruva endast i masonitskivan eftersom jag inte hittar balkarna? Eller måste man alltid fästa golvspånen i balkar?
Såhär i efterhand kanske inte den gula plastmattan skulle tagits bort, men nu är det gjort, så jag tänker kanske en foam även under golvspånet också för att få bort eventuella ojämnheter från gammalt lim.
huset är byggt 1963
Tacksam för svar och tips!
Mvh Michael
bestämde mig för att lägga parkett och har börjat riva laminaten. Under laminaten låg ett annat laminat, och under detta en plastmatta, och under detta en till plastmatta som verkar vara limmad på en vad jag kan se masonitskiva. Masonitskivan verkar ligga direkt på packad grus/sand, och man har limmat den första gula mattan i masonitskivan.
Min tanke är att lägga golvspån 22mm ovanpå denna masonitskivan, men problemet är att det inte verkar finnas några balkar/reglar undertill. Kanske finns dom längre ner men när jag lyfter på masonitskivan och sticker ner skruvmejseln (har gjort detta på flera ställen) i sanden verkar det inte finnas några balkar.
Frågan är: Är det okej att lägga golvspån direkt på denna masonitskiva och skruva endast i masonitskivan eftersom jag inte hittar balkarna? Eller måste man alltid fästa golvspånen i balkar?
Såhär i efterhand kanske inte den gula plastmattan skulle tagits bort, men nu är det gjort, så jag tänker kanske en foam även under golvspånet också för att få bort eventuella ojämnheter från gammalt lim.
huset är byggt 1963
Tacksam för svar och tips!
Mvh Michael
Byggveteran
· Stockholm
· 339 inlägg
Det går fint att lägga golvspån flytande givet att underlaget är jämnt. Limma spont och knacka ihop. Finns tunnare skivor också för kännedom.
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
vad finns under sanden? om det är platta a`-la 60-tal eller äldre då kan sanden vara muggig/fuktig och skapa mögel på spånet.
kanske Bra att kolla innan.
kanske Bra att kolla innan.
Byggveteran
· Stockholm
· 339 inlägg
Helt rätt Villa!
Har kollat igen nu och det verkar ligga en plast över gruset, dvs innan masonitskivan i den sista bilden, den borde väl skydda mot eventuell fukt? Vad är alternativet annars?Villa vista skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Det mindre roliga alternativet och oftast det bästa är att skyffla bort allt grus. Men ett alternativ är att lägga ny byggplast/fuktspärr på gruset, Finns fukt i gruset skulle jag tveka på att ha det kvar.
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
låter bra.
Det gamla limmet som syns kan innehålla asbest. Någon här kanske kan bedöma det bättre men om mattorna är från typ länge sedan så finns risk för asbest i lim.
Det gamla limmet som syns kan innehålla asbest. Någon här kanske kan bedöma det bättre men om mattorna är från typ länge sedan så finns risk för asbest i lim.
Liknande trådar
-
Hur sätta reglar i ett trapphörn utan gering
Altan & Uteplats -
Gipsskivor på timmervägg utan reglar ok?
Lösvirke & Timmerhus -
Lägga klickgolv, med eller utan fuktspärr på golvspån, oisolerad platta, ventilerat bjälklag?
Golv -
Lägga golvspån utan att limma mot reglarna?
Golv -
Stabil garderobsvägg utan reglar?
Byggmaterial & Byggteknik