Hej,

bestämde mig för att lägga parkett och har börjat riva laminaten. Under laminaten låg ett annat laminat, och under detta en plastmatta, och under detta en till plastmatta som verkar vara limmad på en vad jag kan se masonitskiva. Masonitskivan verkar ligga direkt på packad grus/sand, och man har limmat den första gula mattan i masonitskivan.

Min tanke är att lägga golvspån 22mm ovanpå denna masonitskivan, men problemet är att det inte verkar finnas några balkar/reglar undertill. Kanske finns dom längre ner men när jag lyfter på masonitskivan och sticker ner skruvmejseln (har gjort detta på flera ställen) i sanden verkar det inte finnas några balkar.

Frågan är: Är det okej att lägga golvspån direkt på denna masonitskiva och skruva endast i masonitskivan eftersom jag inte hittar balkarna? Eller måste man alltid fästa golvspånen i balkar?

Såhär i efterhand kanske inte den gula plastmattan skulle tagits bort, men nu är det gjort, så jag tänker kanske en foam även under golvspånet också för att få bort eventuella ojämnheter från gammalt lim.

huset är byggt 1963

Tacksam för svar och tips!

Mvh Michael

• Rivning av gammalt golv visar lager av laminat och plastmatta under processen av golvläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Upplyft masonitskiva som avslöjar gult limmat golv under i ett hörn av ett rum.
    Skapa konto
  • Ett upprivet golv där lager av laminat och plastmattor syns med en hand som pekar på en masonitskiva.
    Skapa konto
  • Golvet under renovering med masonitskiva, avlägsnat laminat och synligt packat grus.
    Skapa konto
Hur tjock är masoniten?

U Utdelning skrev:
Hur tjock är masoniten?

Ungefär 1 centimeter, den syns i sista bilden där jag böjer upp den

Det går fint att lägga golvspån flytande givet att underlaget är jämnt. Limma spont och knacka ihop. Finns tunnare skivor också för kännedom.

D Daniel Barnaniel skrev:
Det går fint att lägga golvspån flytande givet att underlaget är jämnt. Limma spont och knacka ihop. Finns tunnare skivor också för kännedom.

Perfekt, då blir det nog det. Ja 22mm kanske är i tjockaste laget.

Tack för svar

Varför behöver du golvspån ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför behöver du golvspån ?
Så att golvet blir stumt, men också jämt tänker jag, tex i hörnen där det tidigare sviktat lite

vad finns under sanden? om det är platta a`-la 60-tal eller äldre då kan sanden vara muggig/fuktig och skapa mögel på spånet.
kanske Bra att kolla innan.

Helt rätt Villa!

• Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
vad finns under sanden? om det är platta a`-la 60-tal eller äldre då kan sanden vara muggig/fuktig och skapa mögel på spånet.
kanske Bra att kolla innan.
Har kollat igen nu och det verkar ligga en plast över gruset, dvs innan masonitskivan i den sista bilden, den borde väl skydda mot eventuell fukt? Vad är alternativet annars?

Det mindre roliga alternativet och oftast det bästa är att skyffla bort allt grus. Men ett alternativ är att lägga ny byggplast/fuktspärr på gruset, Finns fukt i gruset skulle jag tveka på att ha det kvar.

• Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Det mindre roliga alternativet och oftast det bästa är att skyffla bort allt grus. Men ett alternativ är att lägga ny byggplast/fuktspärr på gruset, Finns fukt i gruset skulle jag tveka på att ha det kvar.

Verkar dock snustorrt

låter bra.
Det gamla limmet som syns kan innehålla asbest. Någon här kanske kan bedöma det bättre men om mattorna är från typ länge sedan så finns risk för asbest i lim.

låter bra.
Det gamla limmet som syns kan innehålla asbest. Någon här kanske kan bedöma det bättre men om mattorna är från typ länge sedan så finns risk för asbest i lim.
Jag antar att den första, gula på bilden, är från 1963 då huset byggdes

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.