hej! ursäkta stavfelet i rubriken :p

jag undrar helt enkelt vilken typ av skiva jag ska använda som golvspån, finns ju massa olika.

jag har tänkt att skruva ett 18 mm massivt bambugolv i hallen och ett 14 mm massiv ek i övriga rum. bor i lägenhet på andra våningen, så fukt bör inte vara så mycket av ett problem.

just nu är golven flytspacklade, på det vill jag lägga golvspån för att kunna skruva ner golven.
så:
vilken typ av golvspån?
vilken tjocklek?
vilken skruv?

har jag tänkt helt fel?

Redigerat:
vad som är rätt för den typ av golv du tänker dig vågar jag inte ha ngn. uppfattning om. Men jag gissar att det styrs av hur långa/korta skruvar du kan få tag på. Vanlig golvspån är ju 22mm. men det finns 16mm spån som är avsett för flytande golv, som det ju blir i ditt fall. Frågan är då om skruvarna är för långa för en sådan skiva. Sannolikt är det bra med ngn form av foam-matta eller liknande mellan betongen och spånskivan också.

Jag personligen skulle nog vara lite orolig för om det funkar att skruva de här golven i en spånskiva som ligger lös. Visserligen så är ju både skiva och golv trä, men frågan är om de båda materialen utvidgar sig lika med varierande temp och luftfuktighet, Jag vet inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.