Hallå där.

Jag äger ett 1-plans Älvsbyhus från 1965 som ska renoveras. Golvet knarrar, knastrar och sviktar i princip överallt och det gör mig galen. Parketten i vardagsrum som ligger direkt på bjälklag är värst. Men även golven med plastmatta ovanpå golvspån knarrar. Nytt Vinylklick ska läggas in men först vill jag bli av med oljudet.

Parketten är 22mm och golvspånet i övriga delar av huset är 18mm, trots att det ska vara 22mm enligt ritning. Spikat.

Ritning av snitt genom ett Älvsbyhus som visar detaljer av tak-, vägg- och golvkonstruktion, inklusive isoleringsmaterial och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att åtgärda problemen jag upplever så tänker jag att det finns 2 alternativ:
1. Riv upp parkett och golvspån. Skruva och limma nytt 22mm golvspån.
Detta borde ge ett stadigt golv utan knarr. Men hjälper det mot att det sviktar? Är golvbjälklaget nog stadigt?

2. Försöka skruva fast befintligt golv.
Borde få bort det mesta knarret, men inte att det sviktar och gungar.

Såhär ser första etappen ut. Nytt kök ska in, 2 väggar ska öppnas och en ny ska resas. Det blå området ska få nytt golv, ca 65 kvm.
Planritning av ett enplanshus med markerad sektion för golvrenovering och planerade väggändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag undrar vad ni tror och tycker. Värt mödan att riva upp och lägga nytt golvspån? Är golvbjälkar nog stadiga?
Tacksam för era åsikter

Tomture61
Som jag ser på din ritning har du 7850 mm mellan ytterväggar plus hjärtvägg på mitten.
Då borde 220 x 45 med cc 60 mm räcka i mellanbjälklaget .
Skruvlimma 22 mm golvspån borde också ta bort knarr i golvet.
Har du verkligen 22 mm parkett ? Spar den då ifall :D

Tomture61
Aaa , ser nu att det är 1 plans :rofl: samma sak som ett mellanbjälklag iofs.
Har du varit under huset och kollat på hur bjälkarna/reglar ser ut , kanske hänger i luften nu !

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi kommer att behålla golven som ligger nu, som underlag till nytt vinylklick. Försöka dra fast det med skruv för att minska knarr. Efter att ha pratat med grannen som har likadan husmodell så känner jag mig mer övertygad om att det inte är värt besväret. Han hade nämligen hittat några 1 tums golvåsar på vissa ställen vid deras renovering :confused:. Inte konstigt att det rör på sig då.. Och jag har inte tid/ork att förstärka bjälklaget i hela huset.

Ja det är 22 mm parkett. Ser ut som 4-5 mm slipyta :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.