8 195 läst · 15 svar
8k läst
15 svar
Golvspån - Regla upp längs väggarna?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag ska lägga golvspån i ett rum och har funderat på att köpa Combinett från Swedspan: http://www.se.swedspan.com/website1/1.0.1.0/15/1/
När jag läser monteringsanvisningarna så verkar det som om man måste ha reglar/kottlingar längs med alla fyra väggarna. Är det så? :O
Jag saknar kottlingarna (är det så det heter?) som är markerat i rött i denna bild:
Behövs dessa verkligen? Spontant känns det som om jag har missuppfattad... Varför skulle de behövas? Räcker det inte med de vanliga golvbalkarna, som det är cc60 mellan?
Om de behövs, hur får jag dit dem? En balksko tar ju plats sidled och kan omöjligen placeras så att balken kommer parallellt med ytterväggen. Nu är jag bara förvirrad...
Hur har ni gjort?
Tack på förhand.
mvh
Carl-Johan
Jag ska lägga golvspån i ett rum och har funderat på att köpa Combinett från Swedspan: http://www.se.swedspan.com/website1/1.0.1.0/15/1/
När jag läser monteringsanvisningarna så verkar det som om man måste ha reglar/kottlingar längs med alla fyra väggarna. Är det så? :O
Jag saknar kottlingarna (är det så det heter?) som är markerat i rött i denna bild:
Behövs dessa verkligen? Spontant känns det som om jag har missuppfattad... Varför skulle de behövas? Räcker det inte med de vanliga golvbalkarna, som det är cc60 mellan?
Om de behövs, hur får jag dit dem? En balksko tar ju plats sidled och kan omöjligen placeras så att balken kommer parallellt med ytterväggen. Nu är jag bara förvirrad...
Hur har ni gjort?
Tack på förhand.
mvh
Carl-Johan
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Tack för svaren.
Men jag kommer ju bara åt att skråspika/skruva från ett håll på de kortlingar som kommer att ligger an mot ytterväggen. Ytterväggen är ju liksom i vägen. Brukar man inte skråspika från två håll?
Men jag kommer ju bara åt att skråspika/skruva från ett håll på de kortlingar som kommer att ligger an mot ytterväggen. Ytterväggen är ju liksom i vägen. Brukar man inte skråspika från två håll?
Golvbjälkarna är på ca 70x195 mm. Vad är lämplig dimmension för kortlingar?
Men jag är fortfarande inte med på hur jag ska fästa kortlingarna. Måste man inte skråspika från två sidor? Det går ju inte när ytter- och innerväggar är ivägen. Eller kan jag skråspika från bara en sida? Håller det?
Men jag är fortfarande inte med på hur jag ska fästa kortlingarna. Måste man inte skråspika från två sidor? Det går ju inte när ytter- och innerväggar är ivägen. Eller kan jag skråspika från bara en sida? Håller det?
Invändiga balkskor! Där ser man! Jag visste väl att det fanns något som löste problemet!
Tack för hjälpen alla.
Tack för hjälpen alla.
En kontrollfråga bara: Räcker det med att jag skruvar i kortligen i den invändiga balkskon från en sida, eller? Annars så faller ju även denna idé med att ytterväggen ju är ivägen.
Moderator
· Stockholm
· 52 404 inlägg
Den kommer ju att fästas bra i spånskivan med ett antal skruv, skivan sitter dessutom i de riktiga reglarna. Kortlingen behöver egentligen bara sitta fast så den inte flyttar på sig innan du får i skruvarna genom spånskivan. När den väl sitter fast i skivan så gör den sitt jobb, att styva upp skivan.
Så länge du justerar in balkskorna så regeln bottnar i balkskon så är det inga problem att bara skruva från ena sidan.carl-johan skrev:
Ett tips är att montera balkskon en bit för lågt, och sedan shimsa upp med distansbrickor typ dessa:
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=4512&n=10
Det brukar gå enklare och snabbare än att ligga på knä och försöka få X-antal balkskor på exakt höjd.
Börja sedan med att dra en ankarskruv genom undersidan på balkskon igenom brickorna för att vara säker på att dom inte kan krypa ut i framtiden.
Produkter som diskuteras: "distansbrickor"
Distans- & justeringsbrickor
Nedan hittar du vårt sortiment inom distans- & justeringsbrickor.
Läs mer
Man kanske inte heller behöver sätta balkskon och kortlingen precis intill väggen. Sätter man den en bit ut så kommer man ju åt med en skruvdragare och man står ju inte precis och hoppar på golvet de närmaste 5-10 centimetrarna från väggen. Eller tänker jag fel?