Hej,

Jag har en lägenhet med ekparkettgolv, byggd cirka 2001. Jag planerar nu att slipa alla golv och behandla det med vitpigmenterad hårdvaxolja eller liknande. Ett problem är dock att golvsocklarna är i samma material och färgton (massiv ek) som golvet, vilket kan påverka helhetsintrycket efter behandlingen. Golvsocklarna i ek ger lägenheten vädligt mycket karaktär och personligen gillar jag det. Värt att nämna är också att alla eluttag etc år placerade i sockelns höjd, mitt på sockeln (se bifogad bild).

Har någon erfarenhet eller tips kring hur man bäst hanterar detta? Ska man byta ut socklarna, slipa dem i samband med pigmentering av golv, eller finns det andra lösningar för att få ett snyggt resultat.

• Golvsockel i massiv ek med dubbla eluttag monterade mitt på sockeln, intill vit vägg och ekparkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns färdiga socklar i vitpigmenterad ek.
T.ex. här: [länk]
[länk]
Tack för tipset. Frågan återstår dock om man brukar återanvända befintliga socklar.

BirgitS
För att slipa golvet och inte riskera att skada socklarna, eller få ojämn slipning därför att man inte vågar slipa så mycket nära socklarna, är det nog bra att ta bort socklarna när man är nybörjare. Beroende på hur socklarna sitter fast kan det vara svårt att ta bort dem hela och i så fall måste de bytas ut.

Däremot när det gäller riktigt gamla socklar som inte kan ersättas med likadana så är det nog vanligt att slipa med socklarna på plats.

Det vanligaste är ju målade socklar.

Fast socklar brukar väl inte vara något problem att lossa och sätta tillbaka igen utan några större skador?

Själv brukar jag alltid ta bort dem vid tapetsering och återanvända dem efteråt.
(Det är egentligen bara om jag gör om något i rummet så att de gamla inte stämmer i längd eller om jag byter färg och det blir billigare/enklare att skaffa nya i rätt färg som jag ersätter de befintliga)

I det här fallet skulle jag nog ta loss dem (samt alla kåpor till uttag etc.) och sedan slipa dem med handslip och pigmentera dem innan jag återmonterade dem.

• Gilla
Victor87
  • Laddar…
BirgitS
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Fast socklar brukar väl inte vara något problem att lossa och sätta tillbaka igen utan några större skador?
Jag har sett trådar i forumet där det lossnar en massa puts och lättbetong när man skruvar loss socklarna.
Ibland är socklar limmade.

Hantverkaren här tyckte det var billigare att bryta loss de spikade socklarna och köpa nya än att bevara de gamla. Inkl. arbetstid alltså.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
I det här fallet skulle jag nog ta loss dem (samt alla kåpor till uttag etc.) och sedan slipa dem med handslip och pigmentera dem innan jag återmonterade dem.
Går det bra så är det ju bästa sättet att få golv och socklar lika.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har sett trådar i forumet där det lossnar en massa puts och lättbetong när man skruvar loss socklarna.
Ibland är socklar limmade.
Visst kan det lossa endel puts etc. när man lossar socklar, men lossa dem behöver man ju göra oavsett om man ska återanvända dem eller byta ut mot nya.

Är de limmade kan det givetvis vara så att det blir knepigt att återanvända dem, men det är ju mer undantag än regel.
BirgitS BirgitS skrev:
Hantverkaren här tyckte det var billigare att bryta loss de spikade socklarna och köpa nya än att bevara de gamla. Inkl. arbetstid alltså.

Går det bra så är det ju bästa sättet att få golv och socklar lika.
Ja, om man ska betala för arbetstiden så är det nog sällan ekonomiskt försvarbart att återanvända vanliga målade furulister. Men om det är eklister och man vill matcha dem med en exakt nyans kan det vara en annan fråga.

• Gilla
Victor87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.