Hej,
Jag ska slipa och (enligt nuvarande plan) behandla ett gammalt, men fräscht, undergolv i kök i sommarstuga med hårdvaxolja. Den första bilden är från köket, och den andra är målbilden. Som den första bilden visar är det två olika golv där det bortre golvet är mörkare (gran?) och det närmare kammeran är ljusare (furu?).
1. Är matt hårdvaxolja från Herdins ett bra val för att nå målbilden?
2. Finns det ett vettigt sätt att få de två olika träslagen att likna målbilden? Tänker främst på att golvet närmast kameran möjligtvis lär bli gulare och det är kanske inte jättekul.
Tacksam för svar
Jag ska slipa och (enligt nuvarande plan) behandla ett gammalt, men fräscht, undergolv i kök i sommarstuga med hårdvaxolja. Den första bilden är från köket, och den andra är målbilden. Som den första bilden visar är det två olika golv där det bortre golvet är mörkare (gran?) och det närmare kammeran är ljusare (furu?).
1. Är matt hårdvaxolja från Herdins ett bra val för att nå målbilden?
2. Finns det ett vettigt sätt att få de två olika träslagen att likna målbilden? Tänker främst på att golvet närmast kameran möjligtvis lär bli gulare och det är kanske inte jättekul.
Tacksam för svar
Jag skulle säga att det bortre golvet är furu och ev gran det som är närmast kameran.
Men lite osäker på om det är gran, är det runda kvistar ganska många så är det säkert gran är det färre, större och mer ovala i formen så brukar det vara furu.
Är det olika träslag så kommer du inte att få det lika.
Men lite osäker på om det är gran, är det runda kvistar ganska många så är det säkert gran är det färre, större och mer ovala i formen så brukar det vara furu.
Är det olika träslag så kommer du inte att få det lika.
Håller med Nino. Golvet närmast kameran skulle kunna vara gran. De kommer kanske få en liknande ljus nyans direkt efter slipning men om det är olika träslag kommer de att förändras åt lite olika håll med tiden. Furu åt det rödare hållet och gran åt det gula. Man kan använda hårdvaxolja med lite vitt pigment för att motverka färgskiftningen lite. T.ex. Osmo 3041 som är svagt vitpigmenterad. Men man kommer sannolikt ändå se att det är olika träslag efter ett tag.
Renoverare
· Uppsala
· 1 807 inlägg
Vet du hur målbilden är behandlad? Anledningen till att jag frågar är att även den verkar ha två skilda träslag. Om man tittar till höger så finns där några ljusare bräder som verkar ditlagda senare med generalskarv ungefär mitt i bilden. Om den skiftningen är ok så verkar ju behandlingen på målbilden vara den du söker.
Tack för svar!
Precis, behandlingen på målbilden vore toppen, men hantverkaren som gjorde har tagit jul.
Testade med lite vitt pigment på det bortre golvet, blev jättebra. Svårare med det ljusare, men tänker att jag testar mig fram med samma metod men kanske lite mer vitt.
Precis, behandlingen på målbilden vore toppen, men hantverkaren som gjorde har tagit jul.
Testade med lite vitt pigment på det bortre golvet, blev jättebra. Svårare med det ljusare, men tänker att jag testar mig fram med samma metod men kanske lite mer vitt.