Hej på er,

Har köpt sommarhus och ska för första gången i mitt liv få obligatoriskt besök av sotare, som bokat in tid för brandskyddskontroll och sotning.

Jag har lagt trägolv i rum med kamin. Jag gissar att det faktum att jag inte har golvskydd 30cm framför kaminen är något sotaren slår ned på. (10 cm på sidorna är uppfyllt genom ett fundament i putsbruk).

Eftersom jag är ute fem i tolv är min fråga om en golvskyddsmatta som säljs på amazon godkänd?

https://www.amazon.se/golvskyddsmat...pcontext&ref_=fplfs&psc=1&smid=A28XQ6I15GCPSL

Avser landa i nåt mer permanent och snyggare på sikt men just nu vill jag mest bli godkänd utan att behöva boka in återbesök. Någon som kör matta?

Jag vet inte vad sotaren säger men det finns ju ingen kommitté för godkännande av golvskyddsmattor så jag antar att bara du har en matta är det ok .....

En plåt är väl annars det enklaste att få till?

krillek krillek skrev:
Måste vara billigare och snabbare att beställa från Amazon? Fattade det som att det skulle vara för och billigt....

krillek krillek skrev:
Vill inte borra i mitt nylagda trägolv innan jag vet vad jag vil ha. Eller kan man kanske lägga den löst?

N nikoman skrev:
Vill inte borra i mitt nylagda trägolv innan jag vet vad jag vil ha. Eller kan man kanske lägga den löst?
Tunn gummimatta under så glider den inte?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Måste vara billigare och snabbare att beställa från Amazon? Fattade det som att det skulle vara för och billigt....
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tunn gummimatta under så glider den inte?
Bra idé! Vill som sagt bara "komma undan" på kort sikt för att ta tag i detta seriöst senare. Är inte där på vintern så eldar sällan ändå.

N nikoman skrev:
Vi har en mässingsplåt framför en kakelugn som bara ligger löst och det har fungerat utmärkt. Ett par småbitar dubbelhäftande tejp kanske om den inte vill ligga still? Eller om den går att skjuta in under kaminen (om den inte är för tung för att lyfta två mm)

• Gilla
nikoman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.