Ett traditionellt hus från 1960-talet i en lugn förort med tegeltak och vit fasad under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbrutet trägolv med exponerade spånkassetter i ett renoveringsprojekt, inga synliga golvreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbrutet trägolv med synlig isolering av sågspån och avlägsnat golvsegment nära en radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning över vindsplan i hus från 1960 med utmärkta rum och golvelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej på er, det var ett tag sedan..

Det gamla huset såldes 2018 och vi reste i 20 månader och äger nu ett nytt hus med nya bekymmer. Två veckor innan vi fick nycklarna meddelades det att toaletten på övervåningen läckte vatten ändå ner i källaren. Bara att riva ut, torka upp och bygga nytt badrum.

Jag ämnar ämnar ta upp det gamla trägolvet för att bredda toaletten, och för att dra nya rör och flytspackla in golvvärme.

Nu när jag har lyft ut toalett och handfat och börjat såga upp trägolvet inser jag att det inte finns några golvreglar? Istället är det kassetter, eller fickor med sågspån som jag stöter på.
Min fråga är; vad är det för regelverk i en sån här villa? Hur är det uppbyggt? och var finner jag reglar någonstans?

Huset är från 1960 och en produktbroschyr över huset säger att det är ett Elementhus, från Mockfjärd med krysslimmat trä i golven. Eller, de kallas ”golvelement”.

Kan någon hjälpa mig få rätsida på det här, vill inte bryta upp mer av golvet förtjäna jag vet att jag har något att stå på igen, men jag borde ha funnit en regel med CC60 anser jag. Men icke?

På den infogade bilden är det utrymmet WC som jag ska ta upp golvet i, men jag har även rivit ut samtliga garderober för att kunna bredda utrymmet.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Mr_marcus87
  • Laddar…
Hej,

Bryt inte upp mer golv!
Det du tror är ett trägolv är egentligen övre delen av elementen som består av 20mm kryssfaner, masonitskivor på högkant och sedan 20mm kryssfaner igen. Kasetterna är fyllda med spån. Det finns inga reglar utan kasetterna bildar själva golvbjälklaget.
Om du gör en sökning på forumet hittar du en hel del info.
 
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.