3 272 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Golvmaterial som andas
Håller på med klassiskt projekt att göra om suterrängplan till fullvärdig boyta. Snart är det dags att göra golv i det första rummet (nåja, har innan dess en del utmaningar kvar i form av berg såsom jag beskrivit i den här tråden, men det löser sig förhoppningsvis snart).
Såsom jag beskrivit i den ovan nämnda tråden siktar jag på en så öppen konstruktion som möjligt, utan tätskikt. Tanken är att i första hand hindra fukten från att tränga upp genom kapillärbrytning (kanske t.o.m. dräneringsrör, beroende på om jag får bort tillräckligt mycket berg) men sedan ge den fukt som ändå eventuellt tränger upp möjligheten att passera upp genom golvkonstruktionen, till inomhusluften. Och förstås icke-organiskt, för att inte påverkas av fukten.
Nu till min fråga: Om jag vill ha ett sådant genomsläppligt golvmaterial, alltså ett icke-organiskt golv som "andas", finns det något annat ytgolv att välja på än sten och klinker?
Såsom jag beskrivit i den ovan nämnda tråden siktar jag på en så öppen konstruktion som möjligt, utan tätskikt. Tanken är att i första hand hindra fukten från att tränga upp genom kapillärbrytning (kanske t.o.m. dräneringsrör, beroende på om jag får bort tillräckligt mycket berg) men sedan ge den fukt som ändå eventuellt tränger upp möjligheten att passera upp genom golvkonstruktionen, till inomhusluften. Och förstås icke-organiskt, för att inte påverkas av fukten.
Nu till min fråga: Om jag vill ha ett sådant genomsläppligt golvmaterial, alltså ett icke-organiskt golv som "andas", finns det något annat ytgolv att välja på än sten och klinker?
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
Jag kan verkligen inte tänka mig att det gör det. Du kan ju lägga heltäckningsmatta också, men den är ju organisk. Om du ändå skall isolera under golvet som du skrev i annan tråd så kan du väll lika gärna lägga golvvärme och köra klinkers, det är ju en jättebra lösning... Alternativt matta då, det är nog ett utmärkt alternativ idag om du köper en matta som är genomsläpplig...
Vet inte om du tänkt på det men diamantslipad betong kan bli riktigt snyggt faktiskt...
Vet inte om du tänkt på det men diamantslipad betong kan bli riktigt snyggt faktiskt...
Ja, tanken är att ha golvvärme. Flera av rummen ska bli sovrum (ja, de har fullvärdiga fönster även om det är suterrängplan). Kan man ha sten/klinker i ett sovrum? I medelhavsländer, ja, men här? Eller tänker jag för traditionellt nu?
Hur gör man i så fall på sommarhalvåret för att slippa kalla golv? Kan man kanske lägga de rummen på en separat golvvärmeslinga som får vara igång hela året?
Jodå, slipad betong kan vara jättesnyggt. Men känns inte riktigt som sovrum.
Matta är en intressant tanke. Ska kolla vidare på det också.
Hur gör man i så fall på sommarhalvåret för att slippa kalla golv? Kan man kanske lägga de rummen på en separat golvvärmeslinga som får vara igång hela året?
Jodå, slipad betong kan vara jättesnyggt. Men känns inte riktigt som sovrum.
Matta är en intressant tanke. Ska kolla vidare på det också.
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
Personligen tycker jag det går utmärkt med klinkers i sovrum, investera i en stor mysig matta att ha på golvet bara så blir det ju kanon, blir de kallt om fossingarna och det inte tolereras på sommarn så är en egen slinga ett bra alternativ, annars tofflor
Liknande trådar
-
Idéer på billigt och skönt material att gå på att användas ovanpå en kall betongbalkong
Golv -
Köpte hus av kommunen som inte fick användas som bostad
Artikelkommentarer -
VVS-fråga. Vad är det här? Vad är den tänkt att användas till?
Värme allmänt -
Färga betong? Kan alla pigment användas?
Färg, Måla & Tapetsera -
Ojämnt trägolv som ska användas som bärande golv till nytt.
Golv