Håller på och renoverar och skulle behöva ha tag på golvlister som liknar originalet. De är 12mm tjocka och 56mm höga. De som finns på vanliga ställen har en annan rundning på listen som är mycket vassare än de gamla. Några tips?

• Gammal golvslist med mild rundning mellan golv och vitmålad vägg, med linjal för storleksjämförelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit målad golvslist med mjuk rundning mot vit vägg i en renoveringsmiljö.
    Skapa konto
  • Gammal vit golvs-list i ett hörn ovanpå ett trägolv med spår av renovering.
    Skapa konto
En stålrubank och sandpapper kommer man långt med.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Är du säker att listen har den formen, ser nästa inspacklad ut.

• Gilla
Christoffer85
  • Laddar…
12x56 mm är ett gammalt standardmått på fotlister som bör ha varit igång sedan 1930-talets senare del. Det talar för att det inte är något hemmasnickrat. Jag har för mig att rundningens radie var större förr, men är inte helt säker.

T topmount skrev:
ABI trä i Göteborg har denna som är rätt lik

[länk]

Tack, den där ser väldigt lik ut!

T topmount skrev:
Är du säker att listen har den formen, ser nästa inspacklad ut.
Alltså den där lutningen har bara vissa lister men alla jag hittat har för vass rudning

Denna är lik för för liten radie på rundningen
https://www.bauhaus.se/sockel-furu-12x56x2400mm-14817

O ohls skrev:
Tack, den där ser väldigt lik ut!
Hej! Fick du tack i en liknande list. Jag försöker hitta en list från 1943 som ser liknande ut som den på den bild, fast högre. När jag söker på länken till ABI trä som du fick tips på. Så hittar jag inte längre produkte. Tänkte vart du hittade din list till slut. Jag slänger upp en bild på den jag söker.

• Närbild av en golvlist från 1943 vid en vägg med träplankgolv.
    Skapa konto
  • En hand håller en gammal trälist med flagnande färgrester i vitt och rött.
    Skapa konto
  • Gilla
ohls
  • Laddar…
F Funkis-Matte skrev:
Hej! Fick du tack i en liknande list. Jag försöker hitta en list från 1943 som ser liknande ut som den på den bild, fast högre. När jag söker på länken till ABI trä som du fick tips på. Så hittar jag inte längre produkte. Tänkte vart du hittade din list till slut. Jag slänger upp en bild på den jag söker.
Det slutade med att jag gjorde listen själv behövde bara några meter totalt, hyvlade och slipade men panelochlist.se kunde göra dessa lister dock var det startkostnad på några tusen.

• Gilla
Funkis-Matte
  • Laddar…
O ohls skrev:
Det slutade med att jag gjorde listen själv behövde bara några meter totalt, hyvlade och slipade men panelochlist.se kunde göra dessa lister dock var det startkostnad på några tusen.
Tack så jättemycket! Jag skall kolla upp sidan du nämnde. Då kan jag göra till hela lägenheten. Eller så gör jag dom du och gör den till hallen själv.

O ohls skrev:
Använde du dig av någon speciell hyvel eller bara en gammal hederlig?

F Funkis-Matte skrev:
Använde du dig av någon speciell hyvel eller bara en gammal hederlig?
Jag handhyvlade det och slipade rundningen med sandpapper men hade nog gått lättare med en fräs om man skulle göra många men gjorde bara en kort bit och fungerade ok.

Hittade mailet från 2020

Special tillverkning.

Pris ca 3000-4000 kr + moms för stål/ställkostnad per profil sedan tillkommer även löpmeterpris.

Leveranstid ca 2-3 veckor

Minimum beställning 20 meter.

Provbit( ca 10 cm) behövs för offert/tillverkning.

• Älska
Funkis-Matte
  • Laddar…
O ohls skrev:
Jag handhyvlade det och slipade rundningen med sandpapper men hade nog gått lättare med en fräs om man skulle göra många men gjorde bara en kort bit och fungerade ok.

Hittade mailet från 2020

Special tillverkning.

Pris ca 3000-4000 kr + moms för stål/ställkostnad per profil sedan tillkommer även löpmeterpris.

Leveranstid ca 2-3 veckor

Minimum beställning 20 meter.

Provbit( ca 10 cm) behövs för offert/tillverkning.

OK! Tusen tack! Skall fundera hur jag skall göra.

abi-trä i Frölunda ordnar 30 meter för runt 3500:- så det gick bli den lösningen. så kör jag hela lägenheten på en gång. tack för allt hjälp alla!

• Gilla
ohls och 2 till
  • Laddar…
F Funkis-Matte skrev:
abi-trä i Frölunda ordnar 30 meter för runt 3500:- så det gick bli den lösningen. så kör jag hela lägenheten på en gång. tack för allt hjälp alla!
Bra att du hittade något som fungerade, handgöra 30m är nog lite väl. Visst med en fräs så hade det säkert inte varit problem men låter värt det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.