Hej!
Jag har just flyttat in i en sekelskifteslägenhet där fiskbensparketten inte har slipats på säkert 20 år.
Jag tänkte ge mig på det själv med en edge golvslip för att sedan lacka 2 ggr med passande lack.

Ytan som ska lackas är ca 100 kvm. Hur mycket lack kan man förvänta sig att det ska gå åt?

Jag har inte riktigt fattat hur man ska komma åt emellan radiatorrören, triangelslip verkar enklast, men killen där jag ska hyra golvslipen pratade om att man ska skrapa?
Det låter som att det blir repor så eller hur bär man sig åt?

Lägger in en före-bild nu så kanske jag kan visa hur det ser ut efteråt när jag är klar. Ser ut som att golven inte behöver slipas på bilderna.... men jo de ska slipas, jag ogillar den gulnade trä-looken.
. Sekelskifteslägenhet med fiskbensparkett som ska slipas, vy genom korridor och bågformad dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal fiskbensparkett i en sekelskifteslägenhet före slipning och lackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G
Jag har inga tips ang slipningen MEN jag tycker ni ska vara vara väldigt försiktiga med vattenburen golvlack på ett gammalt parkettgolv. När man lackar golv brukar man hälla ut lacken och sen fördela med en gummiskrapa. Lacken " torkar" jättesnabbt ( massa vatten kröp ner i golvet) bara efter nån timme eller så "häller" man ut nästa lager.
Har du otur så blöts då golvet upp så mycket att limmets släpper, bitar lossnar, skikten separerar - golvet förstört.
Antingen ej vattenburen lack, eller första lagret rätt tunnt som spärrskikt sen vänta över natten tills nästa lager. Eller så chansar ni.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag skulle anlita en välrenommerad firma om man inte är erfaren golvslipare själv.
Om firman förstör får de ersätta. Gör du det själv, ja du förstår.

• Gilla
IzabellaS och 4 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag har inga tips ang slipningen MEN jag tycker ni ska vara vara väldigt försiktiga med vattenburen golvlack på ett gammalt parkettgolv. När man lackar golv brukar man hälla ut lacken och sen fördela med en gummiskrapa. Lacken " torkar" jättesnabbt ( massa vatten kröp ner i golvet) bara efter nån timme eller så "häller" man ut nästa lager.
Har du otur så blöts då golvet upp så mycket att limmets släpper, bitar lossnar, skikten separerar - golvet förstört.
Antingen ej vattenburen lack, eller första lagret rätt tunnt som spärrskikt sen vänta över natten tills nästa lager. Eller så chansar ni.
Ja, då vi (tänker mest på barnen) kommer sova precis bredvid rummen som ska lackas så blir det vattenburen lack som kommer att användas.
Tackar för rådet, ska vänta över natten med att dra på nästa lager. Hade tänkt använda roller först just för att få ett tunnare jämt lager, men såsom du beskriver det lär rollern vara mer benägen att få små bitar att fästa sig på den och dra upp dem när man rullar över dem? Eller är det inte ett så stort problem vid första påstrykningen?

G
P Petrollos skrev:
Ja, då vi (tänker mest på barnen) kommer sova precis bredvid rummen som ska lackas så blir det vattenburen lack som kommer att användas.
Tackar för rådet, ska vänta över natten med att dra på nästa lager. Hade tänkt använda roller först just för att få ett tunnare jämt lager, men såsom du beskriver det lär rollern vara mer benägen att få små bitar att fästa sig på den och dra upp dem när man rullar över dem? Eller är det inte ett så stort problem vid första påstrykningen?
Från lackens hänseenden kan du lägga på flödigt, alla lager men vissa äldre golv är limmade med benlim? som inte tål att bli så fuktiga. Kör med en bred golvlack pensel eller mohairroller för golv och för golvets skull tunt första lagret som spärrskikt, slipa lätt ytan för att ta bort resning med tex 180. Nästa lager efter ett dygn, flödigt för att få yta. Kanske ett lager till då första va tunnt.
Vet om golv

• Gilla
Petrollos
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag skulle anlita en välrenommerad firma om man inte är erfaren golvslipare själv.
Om firman förstör får de ersätta. Gör du det själv, ja du förstår.
Håller med, jag tycker dessutom det är ganska billigt att få det fixat.

I våras betalade vi 230sek/kvm - ROT.

G
P PurreP skrev:
Håller med, jag tycker dessutom det är ganska billigt att få det fixat.

I våras betalade vi 230sek/kvm - ROT.
Visst men tyvärr fattar inte alla "firmor" att gamla parkettgolv inte tål "uppblötning". Kolla noga med dem, better safe than sorry . Det går med dagens produkter slipa och lacka alla lager på en dag men har man otur separerar hela golvet några veckor efter, varit med om det och få firman att fixa det, eller hur.

Grattis till vad som ser ut att vara ett mycket vackert golv. Jag håller med ovanstående kommentarer om att leja bort jobbet till någon som säkert vet vad det innebär. Även om det kostar en slant så maximerar du chansen att få ett fantastiskt resultat.

Sen tror jag att det finns risk att du får hålla på oerhört länge med den slipen för så mycket lackade ekgolv. Har inte provat själv men läst om andra som gjort det. Ett proffs gör det oerhört mycket snabbare med en riktigt maskin.

Ett alternativ, om du nu ska göra det själv, kan vara en HTC-slip. Den är betydligt effektivare än edge utan att man riskerar att sabba golvet om man kör för länge på samma ställe. Jag har själv slipat drygt 100 kvm nylagda fiskben med en sådan maskin. Blev bra till slut men var sjukt drygt. Skulle inte gjort det själv om det inte var för att det var nybygge, d.v.s. inget rotavdrag och allmänt kaos med utgifterna. Nästa slipning blir det garanterat att anlita någon.

• Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
Häftig bostad!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.