Hej alla duktiga badrumsrenoverare! Jag skulle gärna ta lite input på bästa golvkonstruktion för klinkers på träbjälklag. Jag är inne på att gjuta EPS i bjälklaget för att styva upp konstruktionen då jag är lite orolig över rörelser med det cc-mått och de spännvidder jag har. Överdriver jag då och kan det gå lika bra att köra på spånskiva? Eller måste jag till och med sätta in extra bjälkar? Eller finns det någon annan konstruktion som är bättre?

Förutsättningar
  • Timmerbjälkar i dimension ca 100x2600, spännvidd ca 4,2 m, cc ca 550
  • Blindbotten i ospontade entums(?)brädor
  • Isolerat med sågspån och gammalt bös
  • Ska läggas golvklinker i mosaikstil (relativt små plattor)
  • Ingen golvvärme
Alternativ 1 - EPS
Konstruktionen nedifrån blir:
1) Blindbotten
2) Plastfolie (ej åldersbeständig)
3) EPS-cement mellan bjälkarna, upp till ovankant bjälke
4) Armeringsnät
5) Avjämningsmassa/flytspackel
6) Tätskikt (folie)
7) Klinkers

Fördelar: stabilare konstruktion med EPS och mindre risk för rörelser under klinkers
Nackdelar: jobbigt att tömma bjälklag på spån, kostnad

Alternativ 2 - spånskiva
Konstruktionen nedifrån blir:
1) Befintligt bjälklag med spånisolering
2) 22 mm spontad spånskiva, limskruvad i bjälkar
4) Armeringsnät
5) Avjämningsmassa/flytspackel
6) Tätskikt (folie)
7) Klinkers

Fördelar: snabbare/enklare och billigare
Nackdelar: risk för rörelser i underlaget? bygger några cm högre
 
Du menar väl 100x260 som dimension på bjälkarna? Ligger bjälklaget direkt över en krypgrund?
 
Oj, en nolla för mycket smög sig in där. 100x260 har du rätt i såklart.

Nej, det är ett mellanbjälklag.
 
Jag vågar inte uttala mig om alternativ 1, har för lite egen erfarenhet av den metoden. Jag tror inte den tillför något annat än mer jobb. För att få klinkers (inklusive fogar) att sitta kvar gäller det att ha ett bjälklag med stor styvhet. Du har en bra grund med dina kraftiga golvbjälkar. 100x260 mm motsvarar 45x340 mm vad gäller styvhet! Jag skulle välja k-plywood (21/24 mm) i stället för spånskiva. Skruvlimning för bästa resultat.
 
Hur mycket styvare är k-plywood 21mm än golvspånskiva 22mm?
 
Ja, man byggde rejält förr :) Det är ju relativt långa spännvidder dock.

Läste detta arbete som visar på en betydligt styvare konstruktion med EPS: https://issuu.com/internikakel/docs/exjobb_tr.._1_

I de branschriktlinjer (BBV, GVK) jag läst pratar man alltid om spånskiva, så jag har utgått från att det är standard om man väljer skiva.
 
Elasticitetsmodulen, som ju är ett styvhetsmått, är för spånskiva 1,8-2 GPa (gigapascal), för plywood 6,9-8,7 GPa (beroende på hållfasthetsklass). Branschreglerna måste man läsa med en viss skepsis. De är inga normer utan just branschregler utformade av en organisation som vill sälja så mycket kakel som möjligt. När det gäller k-plywood kan det vara bra att veta att 12 och 15 mm, 18 och 21 osv har samma antal skikt fast av olika tjocklek.
 
Åh fan så mycket högre för plywood. Jag kanske skulle valt plywood istället för spån i mitt badrum. Suck!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.