Hej!

Håller på och skall bygga upp träbjälklag i en mindre hall där det skall förläggas vattenburen golvvärme. Som ytskikt skall det så småningom bli någon form av stengolv.

Tänkte bygga regelverket med cc300 för att få en stabil grund. Men sen börjar valen, antingen spårad spånskiva att lägga slang i eller glespanel o lägga i. Förmodligen lutar jag åt glespanel...(billigare)

Men ovanpå glespanelen måste jag väl först lägga ett lager golvspån och sedan en limmad golvgips på det för att få rätt böjstyvhet och ett dött mtrl. I detta fallet, golvspånskivan, skruvas den rätt genom golvvärmeplåtarna i glespanelen?

I fallet med spårad spånskiva, även där behövs en limmad golvgips för styvhetens skull, men hur gör man då med plåtarna, ingen ide och limma gipset mot "lösa" plåtar antar jag?

har sett liknande frågor tidigare, men inte hittat något exakt svar på dessa frågor...
 
Jag har reglat cc 30 , därpå spårad golvskiva som jag fräst egna vändspår i. Plåtar skruvade zig zag mede cc15 cm, Limmad golgips och slutligen klinker.
Finns bra instruktioner på uponors hemsida.
 
Jag citerar mig själv från badrumsforumet;

ACME skrev:
Golvgips känns inte som en särskilt smart lösning då den är väldigt värmetrög. En skiva golvgips motsvarar en 100 mm spackelkaka.
Du skulle kunna lägga plåtar och slang, sätta kantlister utmed alla väggar och fasta installationer, lägga en geotextilduk på golvet som också viks upp runt väggarna (utanpå kantlisten) och sedan spackla 25 mm tjockt. Då har du byggt en flytande konstruktion som leder värmen bra.
ACME skrev:
Helt korrekt. Jag missade armeringen i mitt exempel, men den skulle jag ha petat in även där.
Med ovanstående konstruktion klarar du dig med c600.
 
Alternativt spånskiva, primer, 12-slang cc 125, 25-30 mm flytspackel. Räcker också med cc 600 på bjälklaget.
 
Blir det inte väldigt dyrt per m2 med flytspackel jämfört med golvgips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.