Har hittat några snygga silar jag tänkt använda i duschen, ser ut så här:

stortebo_klinkerram.jpg

Nackdelen är att de inte finns i syrafast, är detta något som kommer att påverka metallen med tiden?
Vi är inte en familj som pinkar i duschen så där ska inte vara några problem iaf..
Kan man köra på ej syrafast rostfritt utan att bli missnöjd om några år då det uppstått missfärgningar eller annat?

Jag jobbade i många år på en firma som tillverkade specialanpassad diskrums-utrustning för storkök, stackningsbänkar t.ex. Vi körde allting i SIS 2333, dvs "vanligt" 18/8 rostfritt.
Du lär knappast få några problem med korrosion eller andra angrepp, eventuell missfärgning torde handla om kalkslöjor eller liknande (jfr diskbänkar), och där är syrafast inte bättre.
Accepterar man att ytan har lite struktur så kan man alltid återfå ett fräscht utseende genom att putsa med en lämplig slipsvamp. Stålull eller liknande (som innehåller vanligt järn) får dock ALDRIG användas, då får man rostfläckar.

En liten notering som jag gjort.
Jag har den silen som är på Vic Vipers bild uppe till höger och den "släpper" inte igenom vattnet så bra om man jämför med en "tråkig" vanlig med hål som har "nervikta" fasade kanter.
Dessa kanter och storleken på hålen gör att vattnet rinner bättre från dessa.
Jag skulle inte byta, det vara bara en notering.

Det tänkte jag med på när jag såg dessa silar, hålen ser ju väldigt små ut, jag vill ha den högst upp till vänster men hade gärna sett större fyrkantiga hål, både utseende och funktionsmässigt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.