Vi funderar på att köpa ett 1-planshus byggt 1969. I besiktningsprotokollet från Anticimex står det under rubriken "Risk för skador" angående duschrum (renoverat 2010!):

Golvbrunnsmanschett felmonterad i golvbrunn (sticker ut under klämringen)

Röruppstick ur golv till radiator.
Se även bifogad bild.

Det jag undrar är - hur grova fel är det här? Kan man bara byta ut golvbrunnen eller måste pg.a. fuktspärr riva hela badrummet?

När det gäller röruppsticket så förstår jag inte riktigt problemet. Kan man se på bilden vad som är fel?
 
  • badrum.jpg
Har renoveringen gjorts av en firma så får ju dom ta smällen.
 
Ja - hoppas det. Tyvärr finns det ett badrum som har precis samma brist med golvbrunsmanschetten. Och det badrummet renoverades 2003. Så där måste vi förmodligen fixa själva.

Det vore hursomhelst bra att känna till om det här är lätt att åtgärda eller om det krävs att man river duschrum/badrum...
 
Inga rörgenomföringar får göras genom golvet.
 
  • Gilla
Reinhold G
  • Laddar…
Pulser skrev:
Inga rörgenomföringar får göras genom golvet.
Det gäller vid nybyggnation.

Vid rot får man göra avsteg från reglerna om rören inte är i en direkt riskzon och/eller det är orimligt dyrt att ändra.
 
Jag skulle inte oroa mig över det där med att manschetten sticker ut några millimeter eftersom det är en skruvad klämring.

Däremot tycker jag det ser ut som att klämringen är "konad" utåt? Eller är det bara bilden som luras lite?

Edit: det är nog bara mina ögon som luras med mig.
 
Redigerat:
Det är lika fel med en skruvad ring. Manschetten skall inte ligga under ringen alls, ringen skall klämma manschetten mot väggen på brunnen. Om den ligger under ringen så kan inte ringen skruvas ned till sitt säte, kontakttrycket mot manschetten blir för lågt. Det ger risk för vattenskador. Hur stor risken är vet jag inte.

Försäkringsbolaget kommer inte att tycka om det ifall det blir en skada. badrummet är inte fackmannamässigt utfört.

finns en bild på sidan 5 i Den här mont. anvisningen (vet ej om det är exakt rätt brunnstyp, men ungefär):

http://www.jafo.eu/pdf/86an_montering.pdf
 
  • Gilla
johangan
  • Laddar…
Det här med manschetten verkar ju vara ett evigt problem som inte ens proffs klarar av att göra rätt. Kan någon som har monterat en sådan manschett förklara för mig varför inte golvbrunnarna säljs med färdigmonterad manschett nedtryckt i brunnen som man sedan vecklar ut när man monterat brunnen? På så sätt skulle man vara kvitt det här problemet.
 
Nyfniken skrev:
Det här med manschetten verkar ju vara ett evigt problem som inte ens proffs klarar av att göra rätt. Kan någon som har monterat en sådan manschett förklara för mig varför inte golvbrunnarna säljs med färdigmonterad manschett nedtryckt i brunnen som man sedan vecklar ut när man monterat brunnen? På så sätt skulle man vara kvitt det här problemet.
Ser inget behov av att krångla till det på sådant sätt. Med befintliga verktyg (t.ex. purus-kniv o jafo skärmall) så är det verkligen ingen rocketscience.
 
kia2 skrev:
Ja - hoppas det. Tyvärr finns det ett badrum som har precis samma brist med golvbrunsmanschetten. Och det badrummet renoverades 2003. Så där måste vi förmodligen fixa själva.

Det vore hursomhelst bra att känna till om det här är lätt att åtgärda eller om det krävs att man river duschrum/badrum...

10 år har man på sig att reklamera en tjänst så det är inte försent.
 
Nik206 skrev:
Ser inget behov av att krångla till det på sådant sätt. Med befintliga verktyg (t.ex. purus-kniv o jafo skärmall) så är det verkligen ingen rocketscience.
Faktum kvarstår. Både amatörer och proffs gör fel om och om igen.

Men du ser alltså ingen anledning till att min lösning inte skulle fungera? Hur stor är manschetten? (Yttermått)
 
Jo men det är ju en ganska riskfylld åtgärd, skär man lite för mycket så är det helt kört. Om man ser till att göra rätt direkt vid monteringen så är det mycket enklare, misslyckas det då, så är det bara att ta en ny manschett, en marginell kostnad i sammanhanget.
 
Eftersom det är en Jafobrunn vill jag påstå att det är av minderordnad betydelse att manchetten sticker ut ngt under klämringen eftersom den skruvas fast. Även med Jafos skärmall kan det ibland skymtas manchett. Hade det däremot varit en Purus hade det varit direkt felaktigt.

Angående att ha en färdigmonterad manchett i brunnen tror jag att det hade varit en olämplig konstruktion då brunnarna utsätt för en hel del innan det är dags för manchettmontering. Dels själva montaget av brunnen där den skall monteras i våg etc, sen flytspackel m.m. Kanske hade kunnat funka om det görs på rätt sätt men jag är skeptisk.
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Faktum kvarstår. Både amatörer och proffs gör fel om och om igen.
Och vart ville jag egentligen komma med mitt inlägg?
Jo att "både amatörer och proffs" gör fel säger nog mer om de än om lösningen i sig!

För övrigt ställer jag mig frågande till att ett proffs (enligt min definition) gör dessa fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.