hur många golvbrunnar bör man ha i ett dubbelgarage 7x10m? är tänkt att kunna tvätta bilarna i garaget
 
:cool: Två, en mellan bilarna och en under kranen. :)
 
:cool: :cool: :cool:
Tre ;) en under varje bil och en under kranen... så slipper man kliva ut i det rinnande vattnet!!!
 
Byggaren skrev:
Dessutom måste du ha både oilstop och någon form av oljeavskiljare på ledningen för att få lov att spola av bilarna i garaget. Det handlar om miljöaspekten och det finns lag på det.
Här skiljer reglerna mellan olika kommuner.
/CC
 
Har hört något om att man inte behöver oljeavskiljare i golvbrunnen för ett vanligt dubbelgarage om garaget ej är större än 50 kvm. Stämmer det?
 
Det varierar mellan olika komuner och i vissa fall mellan olika handläggare på samma komun
 
Ang: "Har hört något om att man inte behöver oljeavskiljare i golvbrunnen för ett vanligt dubbelgarage om garaget ej är större än 50 kvm. Stämmer det? "

Vet någon hur det är i Linköpings kommun med detta?
 
Själv satte jag en purus 110mm brunn i garaget och satte in en oljespärrsinsats.
Den stänger vid en viss densitet på vätskan och skall därför skydda mot att olja går ut i avloppet.
Det godtog min kommun (värmdö) och oljeinsatsen tror jag ligger på en tusenlapp i pris.
 
"Ett litet tips bara:

Är det ett uppvärmt garage kan du ha golvbrunnar (med vattenlås) i det. Annars ska du ha spygatt (utan vattenlås). De senare ska helst i sin tur gå över en 400 brunn med vattenlås utomhus för att slippa luktproblem från avloppet om de är anslutna till en spillvattenledning och ej en dagvattenledning."

Kommentar:
Sant det  där med lukten, men att placera ett vattenlås utomhus är ingen höjdare vintertid (frysrisk).

/Goliat
 
Byggaren: Riktigt påstående, dock bör man vara medveten om risken, stalpet måste vara tillräckligt djupt för att eliminera problemen. I mina trakter är ligger frostfritt djup på 2-3 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.