I källaren har golvbrunnet svämmat över några gånger när tvättmaskinen tömt vattnet sista tiden.
Jag provade med rensband först utan framgång, sen köpte jag en 15m rensslang till högtryckstvätten men märkte inget tydligt stopp.
Efteråt spolade jag för fullt en längre stund och då rann det ner bra.
Skruvade tillbaka renspluggen och när jag spolade då så började nivån stiga igen.
Det liksom bubblar till och nivån sjunker innan den stiger igen.
Det är två anslutningar, ett rör till tvättmaskin och en vask.
Det känns som en dum fråga men kan det vara något annat än stopp i själva brunnen?
Bilden föreställer en brunn med förhöjningsring, någon sådan har jag inte men det är rätt brunn
Jag provade med rensband först utan framgång, sen köpte jag en 15m rensslang till högtryckstvätten men märkte inget tydligt stopp.
Skruvade tillbaka renspluggen och när jag spolade då så började nivån stiga igen.
Det känns som en dum fråga men kan det vara något annat än stopp i själva brunnen?
Bilden föreställer en brunn med förhöjningsring, någon sådan har jag inte men det är rätt brunn
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet
För avloppsrensning
149 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 34 inlägg
Är väl nog stopp i rören skulle jag tro. Vad slags rör är det? Gjutjärn eller plast? Golvbrunnen ser ut som gjutjärn utifrån skissen.G glemmy skrev:I källaren har golvbrunnet svämmat över några gånger när tvättmaskinen tömt vattnet sista tiden.
Dags att klippa in denna pärlan igen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dalig-luftning-i-avlopp-koek.208670/post-4973145
Halvstopp längre ner ger precis dina symptom.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dalig-luftning-i-avlopp-koek.208670/post-4973145
Halvstopp längre ner ger precis dina symptom.
Misstänker plast, golvbrunner är plast i alla fallM markfixaren skrev:
Ja okej, tack för länken. Förstår nu efter att ha sett ritningen!O [old rusty] skrev:
Verkar som att stoppet sitter riktigt långt in (troligen mer än 15m) eller att mitt försök inte lyckades. Ska ge det ett försök till med högtryckstvätten, sen får jag nog ta in en firma som har lite rejälare grejer.
Jo precis. Det blev filmat och spolat för 9 år sedan så jag försöker få lite information från förre ägaren hur det såg ut den gången.BirgitS skrev:
Men det har gått en tag sedan dess så kan ju ha hänt ett och annat.
Fick tag på protokollet från den gången det filmades och spolades.
Kan misstänka att stoppet är mellan 15 och 16 meter någonståns, hade ni också tolkat protokollet så?
Men det är väl knappast en garanti att det är så igen.
Lite retligt att min slang är 15 meter 💩
Kan misstänka att stoppet är mellan 15 och 16 meter någonståns, hade ni också tolkat protokollet så?
Men det är väl knappast en garanti att det är så igen.
Lite retligt att min slang är 15 meter 💩
Bra idé, men jag tror tyvärr inte det.BirgitS skrev:
Har fått tag på filmen också, firman som gjorde jobbet i 2015 hade den sparad 👍. Så jag ska studera den noga och om det finns någon öppning på vägen, men jag tvivlar på det då röret troligen går rätt utanför huset efter ett par meter.
De verkar ha varit seriös firma som har nästan 10år gammal film ännu kvar i arkivet och vet var den finns.G glemmy skrev:
I så fall något under mark kanske. Tror jag har en karta som visar var ledningar går. Kanske går att hitta något.BirgitS skrev:
Det är imponerande! Fick svar nästan direkt också. Stor chans att de får jobbet om jag inte lyckas få rätt på detta själv. 🙂J Jonas_81 skrev:
Jag hyrde en Kärcher k6 med 20 meters slang på Hygglo. Chansade på att stoppet idag satt på samma ställe som för 9 år sen.
Men "gudarna verkar inte vara på min sida" för när jag kopplade på vatten så läckte högtryckstvätten som ett såll 😠
Var rätt less vid det här laget så jag ställde den i en stor balja. När man väl spolar så följer ju det mesta av vattnet med och läckaget gör inte lika mycket.
I med rensslangen, fick kämpa på ett par ställen där den vägrade matas in, förmodligen riktningsändringar. Det har vid det här laget också blivit full stopp, så jag fick suga upp vattnet som svämmade över med våtdammsugaren.
När det var ungefär 3 meter kvar av rensslangen så stoppade den igen, och så höll jag på och greja runt där fram och tillbaka. Plötsligt ser jag att vattennivån sjuker lite! ✌️ Det lyckades!
Höll på runt där i kanske 20 minuter och efter en stund startade jag vattenkranen som rinner ut i samma avlopp. Det gick bra att köra fullt sprut på kranen samtidigt som högtryckstvätten så nu rinner det riktigt fint.
Tar en paus, sen ska jag göra om proceduren för att förhoppningsvis göra så det inte proppar igen så snart.
Men "gudarna verkar inte vara på min sida" för när jag kopplade på vatten så läckte högtryckstvätten som ett såll 😠
Var rätt less vid det här laget så jag ställde den i en stor balja. När man väl spolar så följer ju det mesta av vattnet med och läckaget gör inte lika mycket.
I med rensslangen, fick kämpa på ett par ställen där den vägrade matas in, förmodligen riktningsändringar. Det har vid det här laget också blivit full stopp, så jag fick suga upp vattnet som svämmade över med våtdammsugaren.
När det var ungefär 3 meter kvar av rensslangen så stoppade den igen, och så höll jag på och greja runt där fram och tillbaka. Plötsligt ser jag att vattennivån sjuker lite! ✌️ Det lyckades!
Höll på runt där i kanske 20 minuter och efter en stund startade jag vattenkranen som rinner ut i samma avlopp. Det gick bra att köra fullt sprut på kranen samtidigt som högtryckstvätten så nu rinner det riktigt fint.
Tar en paus, sen ska jag göra om proceduren för att förhoppningsvis göra så det inte proppar igen så snart.
Produkter som diskuteras i tråden