Hej,

Nyköpt hus där golvbrunnen på ett badrum som gjordes 1998 har rostiga skruvar ( så rostiga att jag ej kan skruva ur dem ? ). Om jag förstått det hels rätt håller dessa skruvar fast klämningen. Tror ni detta går att återgärda i väntan på nyrenovering av badrummet (inom de närmaste åren). ? Skruvarna är fortfarande hela men väldigt rostiga.

1. Tror ni detta är avgörande för tätskiktet/ kan leda till läckage ?
2. Fick rådet att ta upp en inspektionslucka under brunnen i krypgrunden ( trång som f*n) och placera ett fuktlarm för att övervaka detta. Någon synpunkt på detta ? Är det bara att såga ett hål i tross/blindbotten och sätta fast en lucka eller skall det finnas något tättt skickt nertill ?
3 är en duschkabin med ett rör som går ner i golvbrunnen ett alternativ ?

Ursäkta för alla frågorna, men vi är två husägare utan mycket erfarenhet :)
Tack på förhand!

• Golvbrunn i badrum med rostiga skruvar och synliga tätningsdetaljer omgiven av kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Acetonitrile skrev:
Hej,

Nyköpt hus där golvbrunnen på ett badrum som gjordes 1998 har rostiga skruvar ( så rostiga att jag ej kan skruva ur dem ? ). Om jag förstått det hels rätt håller dessa skruvar fast klämningen. Tror ni detta går att återgärda i väntan på nyrenovering av badrummet (inom de närmaste åren). ? Skruvarna är fortfarande hela men väldigt rostiga.

1. Tror ni detta är avgörande för tätskiktet/ kan leda till läckage ?
2. Fick rådet att ta upp en inspektionslucka under brunnen i krypgrunden ( trång som f*n) och placera ett fuktlarm för att övervaka detta. Någon synpunkt på detta ? Är det bara att såga ett hål i tross/blindbotten och sätta fast en lucka eller skall det finnas något tättt skickt nertill ?
3 är en duschkabin med ett rör som går ner i golvbrunnen ett alternativ ?

Ursäkta för alla frågorna, men vi är två husägare utan mycket erfarenhet :)
Tack på förhand!
Hej igen
Rent generellt så har ett badrum som är 20år överlevt sig själv / betalt av sig. Sen kan de så klart klara sig mkt längre än så också. Men ni verkar ha ta tankarna på att göra om det framöver. Om ni inte ser tydliga tecken på att läckage i krypgrunden hade i alla fall jag inte petat på skruvarna allt för mkt. Risken ärväl att ngt börjar läcka då (tänker jag). När ni sen renoverar kommer brunne ändå att bytas och ni kommer säkert öppna upp hela golvet.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
O olofh skrev:
Hej igen
Rent generellt så har ett badrum som är 20år överlevt sig själv / betalt av sig. Sen kan de så klart klara sig mkt längre än så också. Men ni verkar ha ta tankarna på att göra om det framöver. Om ni inte ser tydliga tecken på att läckage i krypgrunden hade i alla fall jag inte petat på skruvarna allt för mkt. Risken ärväl att ngt börjar läcka då (tänker jag). När ni sen renoverar kommer brunne ändå att bytas och ni kommer säkert öppna upp hela golvet.
Som olofh skrev, om ni inte ser något läckage i krypgrunden så låt det vara tills ni renoverar badrummet.
PS om det var rekommendationer från anticimex så vill jag bara säga att ibland får man ta deras rekommendationer med en nypa salt milt sagt! :seenoevil:

Att skruvarna är rostiga, är inget problem i sig. Så länge de inte rostar bort helt. Dit är det ett bra tag kvar.

Det som är lite mer oroande är varför de rostar. Det är normalt rostfria skruvar som följer med brunnen (jag vet iofs. inte vad som var standard 1998).

Men detta skulle kunna betyda att man av någon anledning inte använt de medföljande skruvarna vid monteringen. Här finns en annan tråd där man gjort något liknande, men då bytt till skruvar som var så långa att de trängde ut under brunnen, och därmed orsakade en läcka.

Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Som olofh skrev, om ni inte ser något läckage i krypgrunden så låt det vara tills ni renoverar badrummet.
PS om det var rekommendationer från anticimex så vill jag bara säga att ibland får man ta deras rekommendationer med en nypa salt milt sagt! :seenoevil:

Visst är det Anticimex som gett mig rekommendationer! De försökte även sälja på mig deras sorptionsavfuktare + byggplast lösning till krypgrunden. Men tack vare det information från forumet visste jag att en kondensavfuktare + byggplast + igensatta ventiler är ett billigare förstasteg (y). Planen är att kommunalt VA skall dras in om 1-3år och jag tycker det känns enklast att renivers badrummet insamlandet med detta och inte innan? Skall hålla koll i krypgrunden!

H hempularen skrev:
Att skruvarna är rostiga, är inget problem i sig. Så länge de inte rostar bort helt. Dit är det ett bra tag kvar.

Det som är lite mer oroande är varför de rostar. Det är normalt rostfria skruvar som följer med brunnen (jag vet iofs. inte vad som var standard 1998).

Men detta skulle kunna betyda att man av någon anledning inte använt de medföljande skruvarna vid monteringen. Här finns en annan tråd där man gjort något liknande, men då bytt till skruvar som var så långa att de trängde ut under brunnen, och därmed orsakade en läcka.
Tacka för svar! Har efter visst sökande kommit fram till detta också, de har alltså vart icke rostfria skruvar till en golvbrunn.... känns ju helt vansinnigt med tanke på att det byggdes av fackman...

Varken jag eller besiktningsmannen kunde se något tecken på läcka i krypgrunden ( jag vet igentligen inte vad man skall titta efter, ,men jag antar att det är fuktfläckar = mörka partier ? ) vågar man lämna detta fram tills vi skall renovera badrummet ( om 1-3år i samband med att vi skall få kommunalt VA) ? Givetvis med regelbundna inspektioner underifrån!

Kan något göras för att minska risken för läckage ? Typ någon silikon tätning ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.