Jag har flyttat in i enlägenhet (bostadsrätt) för några månader sedan med ett relativt ny-renoverat badrum (ca2008), dock så hade jag en vän över som sa att jag kanske borde kolla övergolvbrunnen (se bild) då denna eventuellt behöver bytas ut då han inte troddeatt den var utbytt vid renoveringen. Vad jag förstått så kom detrekommendationer från www.bkr.se att man ska byta golvbrunnar äldre än1990 vid renovering för att försäkringen ska gälla fullt ut. Huset stambytesnågon gång på 80-talet men badrummet har därefter renoverats av ägaren somsålde lägenheten till den vi köpte lägenheten av.

Kan någon kunnig se på bilden om det är enicke-godkänd brunn? Om det är det, vad gör jag då? Kan man byta ut den utan attha sönder mattan eller måste man byta ut hela mattan? Eller skulle man kunna ”skära”en fyrkant runt mattan stort nog att byta ut golvbrunnen och sen lägga i en nymatta i den fyrkanten och sen "svetsa/löda" ihop mattorna eller ärfuktspärren helt bruten då?

Vad kostar det att byta en brunn? Badrumsgolvet ärupphöjt ca 2 dm och jag skulle tro att det är en icke solid träkonstruktionunder vilket kanske gör det lättare att komma åt och byta ut den.

Är det någon kunnig där ute så vore jag väldigttacksam för svar då jag har minimal kunskap i ämnet. TACK! Golvbrunn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut att vara en gammal modell.

T
Jupp, en gammal modell men jag hade låtit den vara kvar.

Tack för svar. Tank77 du skrev att du låtit den vara kvar, vad säger försäkringen om detta om det skulle hända nåt? Jag vill ju absolut helst inte byta den då det fungerar bra och badrummet är nytt och fräscht men jag vill ju inte heller stå med all kostnad själv om det skulle springa läck i framtiden. Skulle försäkringsbolaget täcka några kostnader om man har en sådan brunn?

Tack!

Det ser ut att vara plastmatta i badrummet, då är det inte bkr man skall titta på utan GVK. Jag vet inte om GVK är lika kategoriska om brunnsbyte.

jag _tror_ att det är lika med GVK, blev ett typgodkännande på golvbrunnar där runt 90

jag skulle nog också låta den vara, men ha extra koll på mattan runt brunnen, är det spånskiva under sväller den ganska omg. om det läcker ut vatten

Det är samma regler för golvbrunn i alla regler. Kraven är ss-en 1253 vilket i praktiken är 1990 o framåt (finns några få olyckliga undantag).

I teorin så kan försäkringsbolaget neka skada i framtiden om skadan uppkommer runt brunnen - extra olyckligt i en bostadsrätt.

Ändå är jag benägen att hålla med Tank och Nino. Såvida du inte avser att göra om hela badrummet eller åtminstone hela golvet så hade jag inte gjort någon halvdan lösning med skarvning i golvet nära duschen dessutom. Avvakta framtida stambyte eller badrumsrenovering och var medveten om felaktigheten och att ditt försäkringsskydd är tveksamt

Nån som kan/vill förklara hysterin bakom gamla golvbrunnar?
Gjutjärn kan rosta sönder efter 50 år, jo det kan dem/de/dom(rätta mig gärna här jag försöker lära mig svenska språket) men håller plast i 50 år?
Hade hellre satt dit nytt gjutjärn den dan jag byter ifall det är rätt godstjocklek vill säga.
Eller det är nåt med anslutningen mellan tätskikt och golvbrunn?
Förstått att det är nåt med delbarhet och rensningsfunktion men denna hysteri?

Det är ingen hysteri utan bara så att man vill få ett system att fungera.

I de gamla plast och gjutjärnsbrunnarna går det inte att ansluta tätskiktet på ett bra och godkänt sätt.

Beställaren har rätt att vägra byte. Man ska dock informera om att ett
byte för några tusenlappar normalt höjer bostadens värde väsentligt
mycket mer än kostnaden. Ett rätt utfört byte är en utmärkt god investering
och innebär att GVKs branschregler följs. Endast golvbrunn med
ställbar klämring i rätt nivå på betongbjälklag i kombination med plastmatta
kan undantas om den väl informerade beställaren skriver under
avvikelsen. Montering av plastmatta ska då ske enligt GVKs anvisningar.

Gjutjärnsbrunn håller väl lika bra så länge som epoxi-skikten i dem är intakt...det är vad jag tror..

Sen har man den andra problematiken, som paul skriver, att få tätskiktet anslutet på ett bra sätt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.