R
Hej, jag har plastbrunnar i badrum och tvättrum. Huset är byggt 1990 och de ser/funkar som de ska. Hur vet man om man får ha kvar dem om man väljer att lägga klinkers o ta bort våtrumsmattan.

Äldre golvbrunnar än 90 ska bytas ut vid renovering.
Nedan taget från GVKs hemsida.

• Varför ska man byta ut brunnar som är äldre än 1990 vid renovering?Brunnar före 1990 har ofta en dålig tätningsfunktion, är inte anpassade för kakel- och klinker, saknar ibland reservdelar samt kan äventyra våtrumskonstruktionens totala livslängd. När man projekterar och bygger ett våtrum, vill man att alla ingående komponenter i konstruktion håller våtrummet livslängd ut. En golvbrunn från till exempel 1985 kommer att utgöra en svag länk i konstruktionen. Sedan april 2008 finns heller inget sätt att uppfylla GVKs branschregler då golvbrunn äldre än 1990 behålls (vid plastmatta). Detta utförs i så fall som ett avsteg ifrån GVKs branschregler enligt beskriven metod. Detta medför också en osäkerhet ur ett försäkringsperspektiv och kan vara en nackdel, t.ex. lägre pris, vid försäljning av bostaden.

R
Ok, men hur vet jag om min brunn är av den "gamla" typen eller inte. Mitt hus stog klart 1991 men påbörjades 1990.

Tror inte du ser det på brunnen, men om det är så pass på gränsen så är det väl lika bra att byta när du ändå ska renovera.. Och som det står i texten, "Brunnar före 1990 har ofta en dålig tätningsfunktion, är inte anpassade för kakel- och klinker," Och jag tror du sover bättre när du vet att det är en ny brunn som sitter där!

R
ok men hur byts dessa? När man tar bort plastmattan, kan man bara dra upp hela brunnen och ansluta en ny på röret den sitter kopplad på? Om brunnen sitter i betonggolv, är de samma sak?

det jag har hört och läst här är att om den är äldre än 93 så måste den bytas, kanske någon kan verifiera detta.

T
Ta en blid på brunnen och lägg ut här i tråden.

Andy78 skrev:
det jag har hört och läst här är att om den är äldre än 93 så måste den bytas, kanske någon kan verifiera detta.
Njae det brukar sägas 1991 men sanningen är att den ska uppfylla kraven under ss-en 1253 och de flesta brunnar som såldes hösten 1990 redan var certifierade.

Däremot fanns det tyvärr en tillverkare som hade en serie gamla brunnar kvar i butik och missade återkalla dessa, så det finns en del som 1991 och 1992 råkat få köpa gamla brunnar tyvärr.

Jag skulle vilket som rekommendera att byta brunn och mäta upp fallet då det är långt ifrån ovanligt att ett badrum från 1990 inte har samma fall som dagens rekommendationer. Skall man då flyta om lite så är kostnaden för en golvbrunn löjligt liten i en badrumsrenovering.

R
verkar som mina är med i listan, får byta tyvrr, tak iaf!

Är väl lika bra när man ändå håller må saker och ting förändras av ålder, mycket av dagens material kankse är bättre?

Jag har golvbrunn från 1971! :)
Den kommer bytas den dagen man får för sig att renovera tvättstugan.
Kan säga att det finns 100 andra projekt före det!

Krilleman
Varför chansa om man endå ska renovera? Brunnen är ju en kritisk punkt där många vattenskador uppstår!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.