Nu har jag läst alla trådar i ämnet men blir inte klok.

Ett nytt badrum som ska byggas, med separat dusch och även ett badkar. Ser att det oftast följer med lågbyggande vattenlås till badkaret, som man alltså skulle kunna leda ner direkt i ett avloppsrör, antingen som kommer ur golvet, eller ur väggen precis nere vid golvet.

Eftersom det är nybygge och man har chansen att göra det optimalt uppstår frågan om golvbrunn är sämre på nåt vis?

Snyggast tycker jag är om golvbrunnen eller avloppet inte syns alls. Så för både inbyggt badkar eller fristående måste det hamna under karet.
Borde man då inte välja den variant som är mest lättrensad? För bägge typerna måste man ju för ett inbyggt badkar ha en lucka eller löstagbar front i nån form för att komma åt. Å golvbrunn känns som att man har möjlighet att sänka badkaret mer än för ett separat vattenlås? Liksom att jag hellre rensar en golvbrunn än ett vattenlås i de flesta fall.

Enda fördelen med separat vattenlås skulle väl vara att vid tömning så kan inte vattnet rinna ut på golvet som det ibland tenderar göra om kapaciteten är för dålig i golvbrunnen.

Tänker jag rätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.