Hej alla.
Håller på och renoverar ett badrum. Badrummet ligger på bottenvåningen så den gamla brunnen var fastgjuten i plattan. Jag har bilat bort den och fått dit den nya. Den gamla brunnen satt en bit ner ifrån golvet och sen satt det "stosar" upp till själva gallret. Nu när jag har satt dit den nya så kunde jag inte göra så eftersom jag måste ha dit en purusplatta. Nu har jag reglat upp med tryckatvirke som är snustorrt såja har något att skruva i, är det rätt att göra så? Och måste jag gjuta in den nya brunnen eller räcker det med att fästa den I det tryckade?
Håller på och renoverar ett badrum. Badrummet ligger på bottenvåningen så den gamla brunnen var fastgjuten i plattan. Jag har bilat bort den och fått dit den nya. Den gamla brunnen satt en bit ner ifrån golvet och sen satt det "stosar" upp till själva gallret. Nu när jag har satt dit den nya så kunde jag inte göra så eftersom jag måste ha dit en purusplatta. Nu har jag reglat upp med tryckatvirke som är snustorrt såja har något att skruva i, är det rätt att göra så? Och måste jag gjuta in den nya brunnen eller räcker det med att fästa den I det tryckade?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 015 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 015 inlägg
Du ska inte använda porusplatta i gjutna konstruktioner. Finns fixturer från porus för att fästa i eps/xps under betongen eller om det är gammal konstruktion utan isolering brukar man sätta den i fuktig betong eller grus.
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-golvbrunn-av-gjutjaern-risker.337259/post-3236821
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-golvbrunn-av-gjutjaern-risker.337259/post-3236821
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur limma upp pärlspont i badrum problemfritt?
Badrum -
Fuktproblem i badrum – föreningen mäter bara underifrån?
Badrum -
Hur avgör man åldern på en golvbrunn i badrum/duschrum?
Badrum -
Hjälp: Lutning golv i badrum, 60x120 plattor med rektangulär golvbrunn
Badrum -
Badrum, mörka fogar mitt på golvet, golvbrunnsproblem?
Badrum