Jag renoverar badrum. Har flytspacklat men ännu inte satt våtrumsfolie. Ska nu sätta en Golvanslutning WC-stos med 90 graders fläns i 110-röret för WC. Ungefär denna typ: https://www.vvsochbad.se/jafo-wc-an...MI2Y6zqrzW6wIVg2DmCh0WUgpzEAQYBSABEgLwOPD_BwE

Jag undrar hur man ska fästa WC-stosens fläns mot golvet? Det hela kommer ju att träs över med våtrumsfolie och manschett.

Ska man använda skruv och plugg, eller limmar man? Eller gör ingenting alls (då riskerar man ju dra upp stosen om man skulle behöva lyfta av wc-stolen någon gång?

Jag har letat i diverse instruktioner men inte hittat.

ska du inte ha nå mer på golvet än folien då?

Hej, tack för svar. Ovanpå folien blir det fix och klinker.

janwide
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Fuktskydda mot 110 röret istället och när du lagt klinkern så sågar du bort den delen av röret som sticker upp över klinkern och så kör du i en sådan här istället... det är absolut bästa lösningen !

[länk]
Jag har tänkt att göra precis som du skriver. Ansluta stosen löst efter att mattan (tätskiktet) är på plats. Men läser man installationsguiden som du länkar till så står det att mattan ska limmas mot stosen. Det verkar ju inte så bra tex om flänsen på stosen skulle få någon skada. Då blir den inte lätt att byta ut!

Del av installationsguide som visar instruktioner för montering av WC-stos med plastmatta.

janwide janwide skrev:
Jag har tänkt att göra precis som du skriver. Ansluta stosen löst efter att mattan (tätskiktet) är på plats. Men läser man installationsguiden som du länkar till så står det att mattan ska limmas mot stosen. Det verkar ju inte så bra tex om flänsen på stosen skulle få någon skada. Då blir den inte lätt att byta ut!

[bild]
Men vi pratar fuktskydd och du pratar plastmatta.
Det är två olika förfarande ju.

janwide
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Men vi pratar fuktskydd och du pratar plastmatta.
Det är två olika förfarande ju.
Fel av mej!
Men är det fel att limma mattan mot 110-röret och stosen löst därefter? Det borde ju vara en bättre lösning. Eller varför skulle det vara bättre att limma mattan mot stosen?

janwide janwide skrev:
Fel av mej!
Men är det fel att limma mattan mot 110-röret och stosen löst därefter? Det borde ju vara en bättre lösning. Eller varför skulle det vara bättre att limma mattan mot stosen?
Skillnaden är att man ju kapar av 110-röret efter klinkern är lagd i höjd med eller max 10mm över klinkern innan man sätter dit stosen.
Det blir ju lite svårt om man kör med plastmatta känns det som.
Troligen därför det är olika förfaringssätt.

janwide
Om man låter 110-röret sticka upp 40 mm så har man ju inte det problemet. Fast det är säkert på det viset som du skriver.

janwide janwide skrev:
Om man låter 110-röret sticka upp 40 mm så har man ju inte det problemet. Fast det är säkert på det viset som du skriver.
Ja, om du läser monteringsanvisningen som jag länkar till i inlägg #4, så ser du ju att det inte är ok.
Utloppsröret (110-röret) får ju max sticka upp 10mm som jag skriver ovanför färdigt golv.

• Gilla
janwide
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.