Vi bygger ett uterum med vår/höst, 32mm kanalplats och isolerat golv.

Som golv har vi tänkt lägga binylpro för uterum. Golvet är reglat med 17cm frigolit emellan. Vi tänker åldersbeständig byggblast över reglar och frigolit.

Min fråga är vilket underlag som sedan krävs under själva golvet. Räcker det med vanlig spånskiva eller behöver det vara en anpassad för våtrum? Risken för kondens från glaspartierna och ner på skenan - kan den ställa till det för golvskivan?

Det är ju en viss prisskillnad...

Jag byggde ett vår/höst uterum förra året och hade precis som ni funderingar på vad för golv man ska lägga.

Svärföräldrarna byggde ett uterum 2020 och de la golvspån med plastmatta på, helt ok men inget jag ville ha.

Så jag letade efter något alternativ som skulle funka bra med ev lite fukt och läckage från skjutpartierna, tillslut så fick det bli furugolv, inget någon rekommenderar pga att det rör sig efter årstiderna, men jag tog den chansen. Ville ju inte att det skulle bli så dyrt så jag kollade de vanliga byggvaruhusen, Byggmax var ju billigast, men hittade sen ett lokalt snickeri via blocket som sålde andra sortering för 200:-/m2 så det blev ganska billigt.

Sen är jag alltid nojig angående fukt och att det ska bli skadat så jag la en plåt runt hela ytterdelen som det ska stå skjutpartier på, förhoppningsvis så ska det inte leta sig in något vatten.

Nybyggt furugolv i ett uterum med plåtdetaljer för fuktskydd vid skjutpartsgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggnation av uterum med plåtverk runt basen, och verktyg och ritningar på nytt furugolv.
Skapa konto

Nybyggt modernt vår/höst uterum med furugolv och skyddande plåt vid skjutpartierna, anslutet till tegelhus.
Skapa konto

Vad jag har sett så har inte en droppe vatten letat sig in än så länge.

Lycka till och lägg gärna upp lite bilder när ni bygger så man får se

• Gilla
Bigmike1977 och 1 till
  • Laddar…
Hej!

@Annelie79 Vad blev det för golv till sist?

O ollo skrev:
Jag byggde ett vår/höst uterum förra året och hade precis som ni funderingar på vad för golv man ska lägga.

Svärföräldrarna byggde ett uterum 2020 och de la golvspån med plastmatta på, helt ok men inget jag ville ha.

Så jag letade efter något alternativ som skulle funka bra med ev lite fukt och läckage från skjutpartierna, tillslut så fick det bli furugolv, inget någon rekommenderar pga att det rör sig efter årstiderna, men jag tog den chansen.
Hej @ollo!

Hur fungerar det med furugolvet? Rör det på sig? Sprickbildningar? Har du uppvärmt året om? Jag går i samma tankar, att lägga ett furugolv i fristående uterum som inte kommer var uppvärmt på vintern. Ev. värma upp om vi ska fira jul eller något liknande i uterummet :)

R rsa skrev:
Hej @ollo!

Hur fungerar det med furugolvet? Rör det på sig? Sprickbildningar? Har du uppvärmt året om? Jag går i samma tankar, att lägga ett furugolv i fristående uterum som inte kommer var uppvärmt på vintern. Ev. värma upp om vi ska fira jul eller något liknande i uterummet :)
Jag har inte upplevt något problem vad jag har sett men en bräda kan jag känna att den har kupat sig lite, men så har jag också en altan matta på så jag ser inte hela golvet.
Nu köpte jag ett andra sorterings golv så att det var någon spricka och fula kvistar visste jag.
Jag har det inte uppvärmt men värmer ibland under vintern ifall vi skulle bli många på något kalas. Har aldrig märkt att det rört på sig.
Att bygga uterum är lite lurigt angående golv, man vill ha något som tål lite fukt och ev vattenstänk ifrån skenor mm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.