Hej
Jag ska lägga in nytt golv.
Förutsättningen är träreglar 60*190mm på cc 550 mm med spännvidd på 4500mm på reglarna ligger 25 mm furuspont.
På något sätt ska golvvärme in. Även om värmemotståndet är stort så var en tanke, på den tiden då vi tänkte behålla frugolvet att montera golvvärme underufrån under de 25 mm furuspont även om trät isolerar en del.

Kravspecen är som följer:
Man ska kunan gå in med skor (frugans krav)
Det får ej vara laminat (frugans krav)
Om trägolv så inte för mycket kvistar

Suck tänker jag som aldrig lyckats få henne att ta av sig skorna och förmodligen inte lär lyckas framöver heller för i så fall hade vi kunnat lägga in trägolv.
Laminat tänkte jag var tåligare för att hon inte ids ta av sig skorna. Eller rättare sagt, först tar man på sig skorna och sen ska man ränna runt och hämta det man ska ha med sig innan man kan bege sig iväg. Att göra det omvända förefaller vara en övermäktig uppgift...

Nu leker jag med tanken att jag ska flytspacka över furusponten och flytspacka in golvärmeslingor för att sen lägga klinker ovanpå.
Jag oroar mig för att reglarna ska svikta och klinkerplattorna lossna.

Den klinker frugan spanar på är 6000*6000. Antar att stora plattor ställer högre krav på underlaget än små plattor.

Finns det någon fiberflytspackelprodukt som ger ett starkt resultat. Om tex 2 cm fltspackel kan bli så starkt och stumt att det går att lägga klinker så vore det bra.
Oroar mig iof för att det spacklet är dyrt.

Såga bort furugolvet, om du ska ha vattenburen värme så lägg den nu, finns bjälklag kassetter, lägg 22mm golvspån som skruvas och limmas, lägg 2.5mm rostfritt armeringsnät, ska du ha elvärme så läggs den nu, flytspackla min 15mm, lägg ditt klinker och foga.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
nino nino skrev:
Såga bort furugolvet, om du ska ha vattenburen värme så lägg den nu, finns bjälklag kassetter, lägg 22mm golvspån som skruvas och limmas, lägg 2.5mm rostfritt armeringsnät, ska du ha elvärme så läggs den nu, flytspackla min 15mm, lägg ditt klinker och foga.
Hur mycket isolerar golvspånet? Hur trögt är det för värmen att komma upp?
Bör man ha golvgips och räcker ett lager eller ska det vara två som skruvlimmas om lott för att det inte ska spricka?
Ibland står det att skruvarna i skruvlimmade skivor ska skruvas upp när limmet torkat. Gäller det alltid eller bara ibland?
Vad har flytspacklet för funktion? Om golvet är helt slätt behöver man ändå flytspackla 15 mm?

Det är väl lite trögt men samtidigt så lagrar det ju värmen längre.
Golvgips kan du limma med speciellt lim på golvspånet istället för flytspacklet om du har vattenburet under spånet, det räcker med ett lager.
Limmar man med tex ardex s48 så ska gipsen inte skruvas, man kan skruva ner ett hörn tex men då ska skruven bort när limmet härdat.

Ska du ha el golvvärme så måste kabeln spacklas in.
Annars använder man spacklet istället för limmad golvgips, det styvar upp golvet så inte klinkern spricker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.