Jag ska lägga in IKEAs laminatgolv Tundra(7 mm samt underlagsmatta NIVÅ) till helgen och behöver lite råd om hur jag ska göra runt foder och trösklar för att få det snyggt. Totalt är det ca 32 kvm.

1. Jag har tagit bort trösklarna för att kunna lägga golvet genomgående. Vad är bästa sättet att "fylla ut" utrymmet där tröskeln låg, limma fast motsvarande bit matta? PL400?

2. Har bifogat en ful-ritning på planlösningen. Vilket är bästa ordningen att lägga golvet på(ljusriktningen/"läggriktningen" går mellan kök och vard.)?

3. Hur får jag det snyggt runt de hörn där fodret går hela vägen ner? Vill verkligen inte bryta loss dem. Listerna är däremot borttagna och kommer sättas dit i efterhand. Något smart sätt att få bort den nedersta delen så jag får under golvet?

• planlsning1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Foder mellan VARD. och HALL

• 1_009.jpg
    Skapa konto
foder KÖK, HALL

• 5_004.jpg
    Skapa konto
Hej!

Vid våra dörröppningar har vi sågat av fodret i nederkant så att golvet precis går att skjuta in under. Det gör man lättast genom att ta en överbliven bit golv och lägga framför, och sedan såga av listen i höjd med golvet, alltså lägga sågen på golvet och såga. Vi använde fogsvans för det var den enda sågen vi hade tillgänglig just då och det gick jättebra, annars kan man ju använda någon lite mindre och smidigare såg. Huvudsaken är att den kan ligga precis jämnsmed golvet.

Detta gällde listerna runt dörrarna. I själva dörrhålet tog vi bara en lagom stor bit och sågade så exakt det gick, det blev helt klart tillräckligt bra.

Utfyllnad där tröskeln har legat kan man väl göra med vad som helst som har tillräcklig stuns, har du gammal matta kvar är väl det ypperligt. Vi la ett lager extra papp så blev det samma nivå.

Lycka till!

/Elin

High Fidelity skrev:
Jag ska lägga in IKEAs laminatgolv Tundra(7 mm samt underlagsmatta NIVÅ) till helgen och behöver lite råd om hur jag ska göra runt foder och trösklar för att få det snyggt. Totalt är det ca 32 kvm.

1. Jag har tagit bort trösklarna för att kunna lägga golvet genomgående. Vad är bästa sättet att "fylla ut" utrymmet där tröskeln låg, limma fast motsvarande bit matta? PL400?

2. Har bifogat en ful-ritning på planlösningen. Vilket är bästa ordningen att lägga golvet på(ljusriktningen/"läggriktningen" går mellan kök och vard.)?

3. Hur får jag det snyggt runt de hörn där fodret går hela vägen ner? Vill verkligen inte bryta loss dem. Listerna är däremot borttagna och kommer sättas dit i efterhand. Något smart sätt att få bort den nedersta delen så jag får under golvet?
1. Låter som en bra lösning.
2. Golvet skall väl enligt "normerna" läggas med utgångspunkt från eventuellt fönster. Golvet läggs då i längdriktning med det inkommande ljuset. Men detta är ju inte alltid tillämpligt, och då får man låta situationen påverka.
3. Du får kapa fodret lite, och så sedan försöka få under golvet under fodret. En s.k. japansåg är mycket användbar. (Exempel http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=918810062&pf_id=SE-120450&dept_id=)

Ok, verkar vara på hyfsat rätt väg då.

Det där med japansåg slog mig faktiskt, de verkar vara smidiga och kunna ge fina snitt. Borde funka bra med spillbit som mall, tack för det Elin.

MEN... när jag är klar med golvet så långt att jag fyllt upp till ingången till hallen, hur fortsätter jag därifrån. Bygger jag rakt fram genom hallen in i köket kommer ju första brädan in i köket mitt i... Hur lägger jag golvet "åt högersidan"? Det blir ju omvänt mot tidigare riktning. :-?

• planlsning2.jpg
    Skapa konto
Hej.

Börja med den första raden som skall gå igenom kök, hall och rummet. Du får sedan se hur långt avståndet blir från denna rad till väggarna till höger i de båda rummen. Såga ev. förta raden som skall ligga mot väggarna så att du kommer ut i samma linje på den raden som går igenom alla rummen. Efter det fortsätter du i respektive rum.

Enklare: Lägg golvet i varje rum för sig. I skarvarna använder du en T-profillist.

Såga även ut i karmarna så att du skjuter in golvet även under dessa. Använd ev. stämjärn för detta. Blir kanonbra.

Lycka till.

Ankan

Ok, tack.

Finns det anledning att försöka "fixera" första raden, dvs skruva fast el liknande? Läste om nån som hade gjort så för att det blev mkt enklare att slå fast nästa rad mot den om den ligger still. Känns som att det blir ännu mer aktuellt för mig eftersom första raden bara kommer ha kontakt med väggen via kortsidan.

Funderar på ett tunt lager husfix för att fylla trösklarna. Bra idé? Ca 5 mm tjockt lager. Har det hemma så det är smidigare än att jaga spillbitar av matta och skaffa lim.

Hej,
Läste eran diskusion och kunde inte låta bli att tycka till..
Jag tror inte att det är så bra att lägga ett trä/laminatgolv på en så stor yta i ett sammanhängande stycke. Golvet måste ha en rörelsefog på x-antal mm, för att inte resa sig.
När man lägger det i U-sväng, runt tex en dörrpost, eller ännu värre flera dörrposter, maximerar du risken.
Jag skulle behålla trösklarna, eller lägga en T-list mellan rummen, för att dölja skarven.
Då för du rörelsefog runt om i samtliga rum.
Golvet kan du förstås lägga i en och samma riktning i alla fall, för helhetens skull.
Vad gäller fixering av första raden, så skruva inte fast golvet. Lägg någonting emellan väggen och golvet för att få det rakt. Börja från vänster och jobba mot höger.

Lycka till med ditt golv :)
// Fia

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.